Intressant diskussion!
Túrin Turambar skrev:
Gustav har från the Reader's Companion fått fram att Thingol är över 10 fot lång.
Då missförstod vi varandra, det jag nämnde från RC var bara uppgifterna om alvernas medellängd (och dvärgarnas, och hobbitarnas står det en del om också). Jag är ganska säker på att jag läst en exakt angivelse om Thingols längd, men jag kan inte påminna mig om var nu. Om jag minns rätt var längden t.o.m. över tre meter. Men tre meter låter ju i alla fall logiskt om han var alvisk rekordinnehavare och män av folket var nära två meter i snitt.
I
Silmarillion sägs f.ö. människorna ha varit längre under sin första tid än de var under senare åldrar. Vet inte om de senare númenóreanerna är ett undantag där.
Två reflektioner på det här med att ledarna tenderade att vara längre än de flesta:
I.o.m. att t.ex. Thingol var så lång bör det ha varit lättare för honom att bli en ledargestalt. Många tenderade kanske att välja långa personer som ledare. Det skulle kunna vara en delförklaring.
En berättelseextern förklaring kan vara något som Henry Gee är inne på i sin bok
The Science of Middle-earth. Kring förra sekelskiftet hade man inte kommit så långt i forskningen om våra arvsanlag, och det fanns inflytelserika teorier som höll före att de kunde ändras påtagligt på en enda generation. En skurk med snälla föräldrar skulle alltså kunna ha till naturen skurkaktiga barn, p.g.a. hur den valt att leva sitt liv. Detta synsätt var fullt levande på Tolkiens tid, så tillämpat på hans legendarium skulle det kunna betyda att Elendils barn fick ädlare arvsanlag för att just han handlade så ädelt, och varför inte att i anden stora ledare också raskt skjuter i höjden?