Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 1:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2009 8:21 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Björn skrev:
Nej, de är släkt, analogt med isländska och engelska i primärvärlden, men i båda fallen hindrar ju inte släktskapen att de inbördes är rätt olika..

Jo, men nu menade jag att även de midgårdska språken ska ses som besläktade.

Björn skrev:
Samma sak måste av allt att döma ha gällt Azaghâl och Gamil Zirak. I Beleriand var det uppenbarligen si och så med dvärgarnas namnsekretess.

Såvida inte dessa båda namn, eller något av dem, är titlar. Jag tänker mig dem i första hand som givna namn för någon bedrift de gjort. Därmed håller jag det för troligt att de hade fler namn och att Khuzdul var ett hemligt språk i alla tider.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2009 12:49 am 
Östring

Eldalie skrev:
Björn skrev:
Nej, de är släkt, analogt med isländska och engelska i primärvärlden, men i båda fallen hindrar ju inte släktskapen att de inbördes är rätt olika..

Jo, men nu menade jag att även de midgårdska språken ska ses som besläktade.

Som sagt, väströna och nordmannaspråken är släkt; och en parallell till släktskapen mellan väströna och språket i Dal har vi enligt Tolkien i förhållandet mellan engelska och isländska. I och med att han låtit engelska namn representera de väströna (t.ex. hos hobbitar), har därför fornnordiska namn fått göra tjänst för de dalspråkliga.

Eldalie skrev:
Björn skrev:
Samma sak [= att namnhemligheten inte alltid bevarades strikt] måste av allt att döma ha gällt Azaghâl och Gamil Zirak. I Beleriand var det uppenbarligen si och så med dvärgarnas namnsekretess.

Såvida inte dessa båda namn, eller något av dem, är titlar. Jag tänker mig dem i första hand som givna namn för någon bedrift de gjort. Därmed håller jag det för troligt att de hade fler namn och att Khuzdul var ett hemligt språk i alla tider.

Fältet är förstås här som så ofta annars öppet för fri spekulation. Men det finns ingen antydan i Tolkiens texter att just dessa två namn skulle ha någon speciell karaktär. Den enklaste förklaringen är faktiskt att hemlighållandet inte upprätthölls lika strikt i första tidsålderns Beleriand som i senare epoker.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]