Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 25, 2008 9:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Thingol är väl sinda i allra högsta grad?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 27, 2008 11:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Saknar boken, och minns inte riktigt hur man definerar, men han hade sett trädens ljus..men jg har nog fel.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 27, 2008 8:45 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Som Thingol menar är Elu-Thingol inte helt sinda, då han ju samtidigt är en ljusalv. Sindar såg ju inte trädens ljus. Elu-Thingol är alltså (såvittjagvet) den enda av quendi som kan sägas tillhöra både cala- och moriquendi. Om han ska betraktas som sinda, teler eller bådeoch är väl frågan. Jag anser att han tillhör teleri men är ledare över sindar. Att ha sett ljusen är för mig avgörande här (men jag förstår dem som anser att han är sinda).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 28, 2008 9:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Eldalie, det var så jag menade, så därför anser jag honom också som teleri.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 30, 2008 10:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag håller med er trots allt, och räknar inte Thingol till sindar, då han sett trädens ljus. Jag tänkte att Thingol var sindars ledare och drog förhastade slusatser utifrån det.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 8:58 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Svårt att säga, men jag anser nog att
Alver: För ädla och nobla för mig. Sen får jag känslan av att alver för lite av en... fascistisk grundide att de är för mer än de andra släkterna. De håller sig mer för sig själv. De säger att Hobber och Människor är som ett får likt det andra, tråkiga och ointressanta att studera. Nästan för "uppnosiga" för mig.
Dvärgar: Giriga, egoistiska, brutala. Nej jag är alldeles för vek för att vara av samma hårda virke som dessa.
Hobbitarna: Lata, egendomliga, skvallriga, de blir tom misstänksamma för sina egna när det skiljer en flod mellan dem. Nej nog inte dessa heller.
Enterna: Harmoniska men med ett liv som framställs som ganska tråkigt. Stå i en skog dagarna till ända och "buurrummbadum-ba" sig fram genom livet. Lite mer spänning än så vill man ha.
Orcherna: Vackra, snälla, trevliga, lever ett gott liv i fina hus med massa av solsken. Har en ledare som är så snäll och trevlig och förbättrar vardagen jämt och ständigt. Vackra kvinnor man kan få vackra barn med. En himmelsk matvana och aldrig några större bekymmer. Om man tar detta och vänder det till sin värsta motsatts får man orchen, nej tack!
Människor: (Här ligger min största hopp... men vilket folkslag?)
Man kan ränka bort Rhûns och Harads folk, underkastad Saurons religion? Never!.
Gondorianer: ja visst, mycket möjligt.
Rohirrim: självklart ett val
Män av Dale: Med nära vänskap till dvärgar som förbättrar ens vardag. Mycket stark trolighet.
Dunedain: Nja, kanske lite högmodiga av sig. Men ett långt liv är alltid att eftertrakta ^^
Folk från Bree: Ett lite svagare ja än de innan, den får ett okej.

Jag kan faktiskt inte välja i vilken del av världen jag skulle komma från, men en människa skulle nog vara bäst.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 1:41 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Ja, templar, alverna är nog lite för ädla och nobla för dig. Och varför skulle det vara fel att drivas av såna ideal? Om man nu skulle råka göra det. Alvernas "fascistiska grundide" (olycklig formulering) av att vara förmer än de dödliga släkterna kan törhända förklaras utifrån det faktum att de i Tolkiens värld fått större gåvor än dessa och dessutom inte vissnar bort så förbannat snabbt. Alvernas åsikter om människor är väl inte så stötande ; Ointressanta människor är intressanta som fenomen, inte på något annat sätt. Man behöver väl inte vara alv för att misströsta över människor...
"Uppnosig" är ett underbart adjektiv! Bliv.

Och så hackar du på enterna. Träd är underbara varelser även i vår tid, om man ser på dem som levande varelser och en symbol för obändig livskraft.
Vore inte fel att återfödas som tex en björk. Kanske får man inte välja.
Vad är egentligen tråkigt?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 3:02 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Som Kerr så underbart uttryckte det med elementets makter. En människa är inte mer än en mus i skogen. Om musen springer i din väg och är skadad så kanske du hjälper den?

Eller om den beter sig på ett annorlunda sätt så intresserar den dig. Annars så går du kanske inte självmant och letar upp dem och söker deras sällskap?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 20, 2008 4:01 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Curufinwë skrev:
Ja, templar, alverna är nog lite för ädla och nobla för dig. Och varför skulle det vara fel att drivas av såna ideal?

Försöker få fram om detta var possitivt eller negativt riktat... kanske jag sa något som gjorde dig sur, då ber jag om ursäkt.

Curufinwë skrev:
Alvernas "fascistiska grundide" (olycklig formulering) av att vara förmer än de dödliga släkterna kan törhända förklaras utifrån det faktum att de i Tolkiens värld fått större gåvor än dessa och dessutom inte vissnar bort så förbannat snabbt.

Jo jag kan förstå att de känner så, jag menar bara att jag personligen inte skulle uppfatta "värdet" av alver och män på samma sätt som de. Om Hitlers påhitt om den Ariska rasen var sann, och jag skulle vara hur renblodig och välutvecklad som hellst. Så skulle jag fortfarande inte, med den uppfostran jag fått. Se skillnad på olika människors värde, lika lite som jag ser på alver, dvärgar, män och hobbitars.

Curufinwë skrev:
Och så hackar du på enterna. Träd är underbara varelser även i vår tid, om man ser på dem som levande varelser och en symbol för obändig livskraft.
Vore inte fel att återfödas som tex en björk. Kanske får man inte välja.
Vad är egentligen tråkigt?

Hackar jag? Om jag istället säger "Kor: Harmoniska men med ett liv som framställs som ganska tråkigt. Stå på en äng dagarna till ända och "betar" sig fram genom livet." Är det att hacka på korna för deras livstil? Jag bara påpekar att Enter är ett Harmoniskt folk, men de lever som... vandrande träd. Och med ett fult utvecklat sinne över ens egens existens tänkte jag att stå i en skog, dricka lite vatten och vad Enter nu gör, det kan bli lite tråkigt efter en si sådär 3000 år. Inget illa menat till Enterna.
Vad gäller björken så har jag två svar. Har man samma "sinne" som en människa och är medveten om sig själv... ja då vore det hemskt. Är man bara en björk, ja då har jag faktiskt ingen aning, då en björk inte har några av människans sex sinnen och därför bara lever, men inget mer.

En sak jag kanske skulle reda ut. Menas det att man ska, med sin personlighet, flytta in i något av släkterna. Eller menar ni att man skulle födas på nytt utan sin egna personlighet. För isåfall skulle jag rent av kunna välja ett Troll, de klagar då aldrig på sina liv, eftersom de är för dumma för att förstå. Och i så fall skulle en alv med alla dess fördelar vara av frågan. Gärna en alv i Aman. Men igen, skulle jag men min personlighet och hela mitt jag flyttas in i en kropp, då blir det en människas.

Citera:
En människa är inte mer än en mus i skogen. Om musen springer i din väg och är skadad så kanske du hjälper den?

Med den Buddistiska uppväxten jag fått, ja självklart skulle jag det, om jag kunde märka att den vad skadad samt veta hur jag skulle kunna hjälpa den.
Vad gäller söka deras sällskap, så skulle det inte heller vara så fel, om mössen nu inte alltid sprang ifrån mig eller saknade förmågan att kommunicera.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 23, 2008 1:10 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön jul 27, 2008 12:01 pm
Inlägg: 19
Ort: Dagor Bragollach
människor särskillt Edain för att ja dom är ju godhjärtade o dom strider ju för frihet och mot ondskan

Sen är det ju alverna men gilalr människor mest endå :p haha

_________________
Beleriand /Lardros


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2008 11:54 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Intressant diskussion det här! Jag tror att jag förstår resonemanget från båda håll. Templar, du sade att alverna var FÖR ädla och nobla. Det är dom kanske, men de kämpar ändå för att bli bra förebilder som ädla herrar och damer. Och för att vara ädel som person måste man vara lyhörd, hövisk och hjälpa andra när nöden så kräver. Eller?

Själv står jag fast vid att jag helst hade viljat vara en människa i Dol Amroth. Detta eftersom de pga sitt numenoriska blod är ganska långlivade men har kvar människornas personlighet. De lever vid havet och kan lätt ta sig till olika miljöer om de skulle känna för det. De är ädla precis som alver men ändå mycket handlingsvilliga. Som den käre Imrahil lever många i hans slott som riddare och måste leva upp till sin titel. Och kanske har Dol Amroth människorna den blandning av folken i Midgård som du söker. :)

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 22, 2009 9:39 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Dvärgarna helt klart!

Envisa som synden, i princip outröttliga, giriga, ärelystna.

Gillar dom skarpt! :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 25, 2009 3:11 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Angående alver så har jag själv någon slags hatkärlek till dem.
Jag menar, de går inte att relatera till och då känns de så avlägsna och nästan... ja, skrämmande. Sedan är det ju att de är för "ädla och nobla" som Templar säger. De är så överlägsna oss och jag, som många andra människor, känner rädslan för att bli underlägsen någon.
Men ändå älskar jag deras skönhet och kärlek till allt vackert, tankfullheten och själva önskan att upptäcka. DÄR kanske jag kan relatera :) Men i övrigt är de nog mycket mer komplicerade än människor.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Senast redigerad av Madde av Fylke tis jan 26, 2010 1:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 11, 2009 10:29 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör apr 11, 2009 5:17 pm
Inlägg: 32
Ort: Stockholm
Dúnedain/Númenórean tillhörande elendili utan tvekan. Jag passar in på de flesta beskrivningar, förutom att jag är 13 cm för kort för att nå deras medellängd :lol:

_________________
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=654

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 07, 2009 9:27 am 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 07, 2009 8:48 am
Inlägg: 8
Ort: Säffle/Sunne
Hobbitses, helt klart. Tycker de har en skön livsfilosofi. Ett mycket faschinerande folkslag!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010