Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 4:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 10, 2009 8:47 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Citera:
Har dom vingar? Här har jag helt klart min mest paradoxala inställning till Tolkiens verk... Jag tror/tycker att Balrogerna inte hade vingar under första åldern, jag menar hur svårt hade det då varit att upptäcka Gondolin för 7+ balroger?...
Hur man ska tolka vingar känns onekligen lite knepigt men stycket i LotR ger intryck av det.

Men om de hade vingar behöver inte betyda att de kunde flyga. Pingviner, strutsar mfl. har vingar men kan inte flyga.



Jo det du säger en har helt klar en poäng!

Men missnimmer jag mig nu (?) står det inte att hans skuggvingar/vingar sträcker sig från ena sidan till andra? Då bör det ha varit rejält stora och borde väl därför kunna ge flygkraft till denna balrog? :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 10, 2009 7:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
vissa säger att det var vingar, andra säger skuggor. jag vet inte vad jag ska tro.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 10, 2009 8:17 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Jo om den hade vingar och de var tillräckligt fysiska låter det stort nog.
Men sen är ju en förutsättning att det fanns en mmuskelapparat som var funktionell nog och att vingarna inte var för veka, "fladdriga"" utan kunde ge lyftkraft etc.
I texten SoR 392, 393 framgår att skuggan/vingarna var föränderligt till storlek och form och skugga-vingar nämns hela tiden ihop.
Det som gör det tveksamt att skuggan var vingar är raden:
Citera:
"Fram ur skuggan flög svärdets röda eldstunga"
-min fetstil.
Skuggan framstår därför som en föränderlig omgivande form som Balrogen styrde kring sitt väsen och som kunde ta form som att Balrogen omgavs av vingar.

Det utesluter inte att varelsen inuti skuggan hade vingar men säger inte uttalat heller att så skulle vara fallet.
Dock; att den omgivande formen gav associationen till vingar kan vara en indikation (åh vad jag saknar min engelska version :( )

En annan sak man kan fundera kring är att Balrogen tog ett språng över en 50 fot bred avgrund. 50 fot ≈ 17m.
En skapligt tränad person av normallängd bör kunna hoppa kring 4m.
Balrogen var mycket större än en man. Frågan är hur mycket?
För att med lätthet hoppa 17 m. behöver isf. varelsen vara mer än 4ggr normalstorlek dvs. över 7.20 lång. Det är mycket större än en man. Men jag tycker det verkar för stort. Det gör alla strider och envig med balroger fullkomligt orimliga för normalstora varelser.
redan 2ggr större (3.60 m.) är mycket stort så kanske runt 4m kan vara rimligt?
Isf är varelsen fortfarande för liten för att klara 17 meters hopp. Men om den har hjälp av små vingar som kan förstärka hoppet blir det en annan sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 12:03 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
För att ta reda på hur långt en balrog hoppar bör man nog inte jämföra med människor. Oavset om balrogen var dubbelt så hög som tex Aragorn, dvs en bit över 4m, kan den ha haft en helt annan teknik, muskler eller krafter för att hoppa långt. Klart är åtminstone att den inte flög!

Jag ser balroger som ca 1m över mänsklig längd, dvs mellan 0,5-1m längre än dûnedain. Stora exemplar såsom Gothmog, kan säkert ha varit närmare 4m, men annars tänker jag mig dem som max 3m. För mig saknar de fysiska vingar (och inga horn!), och i Silmarillion nämns inget om vingar eller flygförmåga. Att balrogen i Moria var höljd i skugga som liknade vingar, visar bara på dess mörka väsen i kontrast till dess eld.

Jag orkar inte hämta ett svenskt och ett engelskt ex nu, men som Ordagnir var inne på är det stor skillnad i Tolkiens och Ohlmarks beskrivning av balrogens skugga. Hos Ohlmarks minns jag att känslan av fysiska vingar var starkare, medan originalets är mera poetisk, även om man i båda kan tolka det som att balrogen hade fysiska vingar.

(I Jacksons FotR är den tecknade balrogen i Mazarbuls bok riktigt risig tycker jag: den ser ut som en figur från någon Marvelserie!)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 7:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Och så finns det här citatet....
Citera:
Thus [the dwarves] roused from sleep a thing of terror that, flying from Thangorodrim, had lain hidden at the foundations of the earth since the coming of the Host of the West: a Balrog of Morgoth.
---Durins folk

...som antingen betyder att balrogen flydde eller flög ifrån Thangorodrim. Jag är nästan säker på att Tolkien menade flydde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 7:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
För att ta reda på hur långt en balrog hoppar bör man nog inte jämföra med människor. Oavset om balrogen var dubbelt så hög som tex Aragorn, dvs en bit över 4m, kan den ha haft en helt annan teknik, muskler eller krafter för att hoppa långt. Klart är åtminstone att den inte flög!

Jag ser balroger som ca 1m över mänsklig längd, dvs mellan 0,5-1m längre än dûnedain. Stora exemplar såsom Gothmog, kan säkert ha varit närmare 4m, men annars tänker jag mig dem som max 3m. För mig saknar de fysiska vingar (och inga horn!), och i Silmarillion nämns inget om vingar eller flygförmåga. Att balrogen i Moria var höljd i skugga som liknade vingar, visar bara på dess mörka väsen i kontrast till dess eld.

Nej jag vet att det inte var en bra jämförelse men i brist på information så var det en grund att gå efter. Medger att jag fastnade i enbart resonemanget kring vingar och innebörden av storlek och utelämnade andra aspekter. :oops:
De var ju också av ainur ursprung vilket också bör ha gett andra förutsättningar för tex. hopp.
Jag ser dem som ung. dubbel människostorlek och utesluter inte men ser det som väldigt osannolikt att de skulle ha vingar.

Citera:
Jag orkar inte hämta ett svenskt och ett engelskt ex nu, men som Ordagnir var inne på är det stor skillnad i Tolkiens och Ohlmarks beskrivning av balrogens skugga. Hos Ohlmarks minns jag att känslan av fysiska vingar var starkare, medan originalets är mera poetisk, även om man i båda kan tolka det som att balrogen hade fysiska vingar.

Hade för mig det. Saknar mitt engelska ex. Har haft det utlånat länge nu :(
Något som talar mot vingar är att Balroger som faller har en vana att slå ihjäl sig. Tex den som Glorfindel tog med sig utför stupet eller Balrogen som Gandalf drev ned från Zirakzigil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 8:29 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
...som antingen betyder att balrogen flydde eller flög ifrån Thangorodrim. Jag är nästan säker på att Tolkien menade flydde.


Jag tolkar det också som en flykt, då det skedde i samband med Thangorodrims förstörelse. Kunde de flyga hade de gjort det i tex strider, eller rekognseringssyfte, och de borde rimligen inte falla ner och slå ihjäl sig från klippor!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 07, 2009 3:44 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
Jag tror personligen att Balrogarna hade vingar då dom i mina ögon hade sett mer skräck in jagande.

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 07, 2009 6:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Orome skrev:
Jag tror personligen att Balrogarna hade vingar då dom i mina ögon hade sett mer skräck in jagande.


Fast inte användbara.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 7:19 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Turgon skrev:
Orome skrev:
Jag tror personligen att Balrogarna hade vingar då dom i mina ögon hade sett mer skräck in jagande.


Fast inte användbara.


Så tror jag med!
De kunde förlänga hop o dylikt med sina vingar, men inte flyga. Hur svårt hade det annars varit att upptäcka Gondolin för ett gäng balroger?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 10:56 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
Sammie skrev:
Turgon skrev:
Orome skrev:
Jag tror personligen att Balrogarna hade vingar då dom i mina ögon hade sett mer skräck in jagande.


Fast inte användbara.


Så tror jag med!
De kunde förlänga hop o dylikt med sina vingar, men inte flyga. Hur svårt hade det annars varit att upptäcka Gondolin för ett gäng balroger?


Jag tror att dom kunde "flyga" fast typ hoppa men att dom använder vingarna så dom kommer längre som i "battle for middle earth 2"

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 11:01 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sammie skrev:
De kunde förlänga hop o dylikt med sina vingar, men inte flyga. Hur svårt hade det annars varit att upptäcka Gondolin för ett gäng balroger?
Detta är för mig mera tänkbart än att de hade vingar att flyga med (vilket jag ser som en omöjlighet då det inte nämns att de gör det, fastän de hade stor anledning att göra det om de kunnat), men jag ser dem som helt vinglösa, men där deras omgivande mörker kan breda ut sig likt vingar.

Vad gäller deras storlek och eventuella horn, står det ingenstans (såvittjagvet) att de hade horn, varför jag inte ser dem som behornade alls. Storleksmässigt tycker jag att de flesta avbildningar gör dem för stora. Om Ecthelion kunde slå sina ben omkring Gothmog, som ju bör ha varit den störste av dem, kan de inte gärna ha varit så väldigt mycket större än alver (om inte balrogernas midjor var oproportionerligt smala).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 11:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Eldalie skrev:
Sammie skrev:
De kunde förlänga hop o dylikt med sina vingar, men inte flyga. Hur svårt hade det annars varit att upptäcka Gondolin för ett gäng balroger?
Detta är för mig mera tänkbart än att de hade vingar att flyga med (vilket jag ser som en omöjlighet då det inte nämns att de gör det, fastän de hade stor anledning att göra det om de kunnat), men jag ser dem som helt vinglösa, men där deras omgivande mörker kan breda ut sig likt vingar.

Vad gäller deras storlek och eventuella horn, står det ingenstans (såvittjagvet) att de hade horn, varför jag inte ser dem som behornade alls. Storleksmässigt tycker jag att de flesta avbildningar gör dem för stora. Om Ecthelion kunde slå sina ben omkring Gothmog, som ju bör ha varit den störste av dem, kan de inte gärna ha varit så väldigt mycket större än alver (om inte balrogernas midjor var oproportionerligt smala).


Han gick väl på viktväktarna :wink:

Det är synd att PJ har förstört bilden av balroger för mig :(

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 12:49 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eldalie skrev:
Sammie skrev:
De kunde förlänga hop o dylikt med sina vingar, men inte flyga. Hur svårt hade det annars varit att upptäcka Gondolin för ett gäng balroger?
Detta är för mig mera tänkbart än att de hade vingar att flyga med (vilket jag ser som en omöjlighet då det inte nämns att de gör det, fastän de hade stor anledning att göra det om de kunnat), men jag ser dem som helt vinglösa, men där deras omgivande mörker kan breda ut sig likt vingar.

Vad gäller deras storlek och eventuella horn, står det ingenstans (såvittjagvet) att de hade horn, varför jag inte ser dem som behornade alls. Storleksmässigt tycker jag att de flesta avbildningar gör dem för stora. Om Ecthelion kunde slå sina ben omkring Gothmog, som ju bör ha varit den störste av dem, kan de inte gärna ha varit så väldigt mycket större än alver (om inte balrogernas midjor var oproportionerligt smala).


För mig är det en självklarhet att de har vingar, men inte kan använda de för att flyga.
Skuggan omger dom, men vingar har de likväl. Fast vi kommer inte komma vidare i diskussion med vingar då det inte finns fakta som hjälper eller stjälper någon av oss..

Storleken är intressant, PJ balrog är maffig, det ger jag honom. Fast jag kommer aldrig se balroger som 6 meters demoner.
De är stora människor, kanske 3 meter höga. Annars är det omöjligt för människa/alv att ens ha en rimlig chans.

Mina balroger;
De är 3m höga, människoliknande, fast med ett lejonliknande huvud och en enorm skugga omger dessa. Ganska lik Barkishis (stavning :o) balrog faktiskt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 08, 2009 2:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det stod nånstans i UT eller de förlorade sagornas bok att Glorfindels balrog var ungefär dubbelt så hög som han själv. Har inte böckerna nu dock.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010