Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Entiskor
InläggPostat: fre aug 08, 2008 2:32 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Ni har säkert diskuterat detta redan, men jag är ny så jag tar om allt igen (hittade inte en tråd om saken men har ärligt inte kollas så mycket).

Jag tar det kortfattat, någonstans i "Fellowship of the ring" nämner Sam att hans vän/kusin (har inte boken så kan inte slå upp, boken är nedpackad pga om målning i mitt rum) Hal, eller vad han heter, hade sett en gående Alm i norra Fylke. Treebear frågar Merry och Pippin senare i "The two towers" ifall de sett några Entiskor i Fylke, som han var säker på att de skulle tycka om.
Alltför ofta har jag hört folk lägga ihop detta och påstår att Entiskorna finns kvar någonstans i Fylkes skogar... vad tror ni?

Nämner inte Tolkien i något av sina brev att han "tror" att Entiskorna har försvunnit för gott i och med kriget med den Sista alliansen?

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 08, 2008 4:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag tror att jag har läst någon stans att alla Entiskorna dog ut när Sauron attackerade dem.

Men jag kan ha fel.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 08, 2008 6:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag har inte läst nånstans vad som hände med dom exakt. Men det är möjligt att dom flydde långt åt öster, fast det tvivlar jag på. Jag tippar på att Sauron tog kol på dom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 09, 2008 5:27 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
jag vet väl inte men jag ör romatiskt laggd så jag skulle gärna se att de fanns kvar någonstanns i midgård och fylke verkar nästan troligt...
men ni har säkert rätt om att Han utrotade dem.

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2008 4:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Inte ens Tolkien själv var helt säker på vad som hände med entiskorna, även om han tyvärr delade er uppfattning om att de antagligen dött ut, om man ska tro The Letters of J.R.R. Tolkien:
Tolkien (s. 179) skrev:
I think that in fact the Entwives had disappeared for good, being destroyed with their gardens in the War of the Last Alliance (Second Age 3429-3441) when Sauron pursued a scorched earth policy and burned their land against the advance of the Allies down the Anduin (Vol. II p. 79 refers to it). They surviverd only in the 'agriculture' transmitted to Men (and Hobbits). Some, of course, may have fled east, or even have become enslaved: tyrants even in such tales must have an economic and agricultural background to their soldiers and metalworkers. If any survived so, they would indeed be far estranged from the Ents, and any rapprochement would be difficult - unless experience of industrialized and militarized agriculture had made them a little more anarchic. I hope so. I don't know.

Tolkien (s. 419) skrev:
As for the Entwives: I do not know. I have written nothing beyond the first few years of the Fourth Age. [...] But I think in Vol. II pp. 80-81 it is plain that there would be for Ents no re-union in 'history' - but Ents and their wives being rational creatures would find some 'earthly paradise' until the end of this world: beyond which the wisdom neither of Elves nor Ents could see. Though maybe they shared the hope of Aragorn that they were 'not bound for ever to the circles of the world and beyond them is more than memory.'.


Jag hoppas verkligen inte att entiskorna förslavades av Sauron, det vore ett fruktansvärt öde.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 2:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
jag vill gärna tro att de INTE har dött ut, och att enterna hittar dem till slut...

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 2:59 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Aye, tror att det är den tro alla tolkienister vill ha. Självklart tog Lavaskägg en sväng till Fylke för att besöka sina vänner och inser då genast att det finns Entiskor gömda i Nordfjärdingskogarna.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 10:05 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
skulle inte vilja att entiskorna var utdöda då kommer ju enterna också att dö ut det tror jag inte Tolkien hade tillåtit

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 11:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Men människorna skulle ju ta över världen enligt ainurs musik, något som också antyds i texten då lavskägge säger att de måste hjälpa de andra folken innan enternas tid är förbi.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 5:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Orome skrev:
skulle inte vilja att entiskorna var utdöda då kommer ju enterna också att dö ut det tror jag inte Tolkien hade tillåtit

Tolkien återberättar ju bara vad som faktiskt hände, han är inte Ilúvatar. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2009 6:25 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: tis maj 06, 2008 9:07 pm
Inlägg: 153
Ort: Stockholm
Jag är nog också lite romantiskt lagd, det händer ibland att jag hittar på vad som egentligen hände (enligt mig). Jag tycker abolut inte att de dog ut. De kanske följde med alverna över havet där de levde lyckliga (ja, jag vet att det inte är så troligt, men det är som jag vill att det ska vara :D) eller så är de någon annanstans. Allt går bra så länge de inte dör! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2009 6:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Trevlig tanke Hedda.
Delar den inte iof men trevlig.
Teoretiskt sett bör det väl kunnat finnas Entiskor o Enter i Valinor som hjälpte Yavanna vårda Valinors skogar och växter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 27, 2009 10:03 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
Beledhel skrev:
Orome skrev:
skulle inte vilja att entiskorna var utdöda då kommer ju enterna också att dö ut det tror jag inte Tolkien hade tillåtit

Tolkien återberättar ju bara vad som faktiskt hände, han är inte Ilúvatar. :wink:


Ok då tror jag inte att Eru skulle vilja att Entiskorna dog eller Enterna föresten vart kommer dom när dom dör?? Dom har la också själ som Alver och människor

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 29, 2009 7:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
ordagnir skrev:
Trevlig tanke Hedda.
Delar den inte iof men trevlig.
Teoretiskt sett bör det väl kunnat finnas Entiskor o Enter i Valinor som hjälpte Yavanna vårda Valinors skogar och växter.



Hehe, ser framför mig Treebeard på ett av alvernas skepp med destination Valinor :P

Kul tanke om det fanns enter i Valinor. Fast där finns det ju inga människor eller dvärgar som hugger ned träd hur som helst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 29, 2009 7:26 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Lavskägge nämner ju att trollen är en slags nidbilder av enterna som orcherna av alverna, lägg ihop det här med att orcherna kanske var alver från början och jag kan bara komma till en hemsk lösning.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010