Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 4:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nordmännen
InläggPostat: fre aug 15, 2008 2:54 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Funderar lite över Nordmännen, de som kallade sig Eotheóderna. "Ringens Värld" nämner i kapitlet om "Eorls kungaätt" att han härstammar från "konungarna över Rhovanion". Jag vet inte så mycket om detta rike varifrån dessa kungar i så fall skulle komma ifrån. Är det från Dal och Esgaroth de kommer? Jag har aldrig hört om något annat av människornas rike i Rhovanion.
Sen funderar jag lite mer på när Eotheóderna bestämde sig för att hjälpa Gondor, och som belöning få det som senare blev Rohan. När de flyttade dit, valde några då att stanna kvar i norr? Och då jag aldrig hör talas om att det skulle finnas några övergivna städer kvar i norr, ska man av det utgå från att Eotheóderna var ett "vandrande" folk som bodde i flyttbara hyddor, liknande det mongoliska ryttarfolket, som drog från betesmark till betesmark. Och att Rohan var deras första riktiga land där be började bygga byar och städer. Eller är hela norra Rhovanion fullt med övergivna byar som Beorlingarna senare kanske befolkade.

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2008 3:11 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tror att folket i Dal och Esgaroth har samma stamfäder som éotheoderna. Skogsmännen och beorningarna har troligen också detta släktskap, liksom eventuellt dorwindrim längre österut. Vilket släktskap dessa sedan kan ha med österlänningarna, dvs de folk som bodde ytterligare längre österut, är svårt att säga, men på långt håll bör även de vara släkt, men detta skulle betyda att det folk som éotheoderna slår när de hjälper Gondor, är deras egna avlägsna släktingar, så jag väljer att tro att de tillhör varsitt stamträd.

Det verkar som alla av Éorls ätt följde med, så frågan blir då om det fanns andra éotheodledare, vilka stannade kvar i norr med sina stammar? Jag tänker mig att hela ätten drog ner och fick Rohan, men helt säkert känns det inte. Jag tror att de byggde enkla stenhus med trä- eller halmtak, samt träpalissader, uppe i norr, vilka förföll när de flyttat. Om de hade tid att slåss med dvärgar och lindormar bör de varit hyfsat bofasta, men betesmässigt kanske de hade olika säsongsbostäder.

Hela historien om éotheoderna i appendix är för övrigt grymt lånad från de isländska sagorna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010