Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad hände med båtarna som brödraskapet lämnade vid Rauros?
InläggPostat: fre sep 19, 2008 9:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Heh äntligen kom jag på att posta den här tråden...

Iaf så har jag aldrig läst vad som hände med dom någonstans. Det vore intressant att veta vad som hände med dom. Om dom kom till användning eller hamnade på museum (mathom-hus kanske) eller om dom bara glömdes bort. Kanske så förstördes dom av Saurons tjänare.

**

Båtarna var antagligen de enda i sitt slag o uppenbarligen laddade med sällsam magi. Därför borde dom ha varit ganska värdefulla.

Några idéer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 19, 2008 10:18 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
De lämnades ju kvar mitt ute i ödemarken och jag tvivlar starkt på att någon skulle gå och hämta dom. Så min tro är att de ruttnade ute i ödemarken eller så skickade de ut dom i Anduin.

Vidare skulle jag tro att liknande objekt och andra värdefulla objekt fanns kvar i överflöd i Lothlorien efter det att den övergavs i början av fjärde tidsåldern


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 19, 2008 10:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Antagligen fick vattnet grepp om båtarna och spolade ut dom i Belfals, sen är det inte ens säkert att båtarna klarade Rauros..

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 20, 2008 1:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Men dom la ju upp båtarna en bit uppe på land så jag tror inte att vattnet skulle spola bort dom i första taget.

Sen så tror jag inte dom där båtarna ens kunde ruttna, dock kan jag inte bevisa det. Några ex på deras egenskaper: 1. väldigt lätta; kunde inte sjunka, vilket sannolikt var en av anledningarna till att en av båtarna kunde ta boromir genom fallen. 2. orchskyttarna kunde troligen inte se båtarna så bra i mörkret just pga att dom kom från lorien.

Sen så skulle det inte förvåna mig om dom där båtarna var ganska så unika o att det inte fanns så många liknande i Lorien.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 20, 2008 7:32 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tror som Egalmoth. Dessutom fanns de ju personer kvar efter kriget, som visste var de fanns, så de kunde berätta det. Jag tror att när alverna började röra sig ner mot Ithilien tog de dem med sig, för jag tror som Egalmoth, att det inte var ett stort överflöd på dessa fina båtar och att alverna därför värderade dem högt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2008 3:09 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
Eldalie skrev:
Jag tror som Egalmoth. Dessutom fanns de ju personer kvar efter kriget, som visste var de fanns, så de kunde berätta det. Jag tror att när alverna började röra sig ner mot Ithilien tog de dem med sig, för jag tror som Egalmoth, att det inte var ett stort överflöd på dessa fina båtar och att alverna därför värderade dem högt.


där har du en väldigt bra poäng min tro är att Aragon eller Legolas eller nån kom och hämta dom om inte det kom någon från Lorien vilket inte heller är helt omöjligt.

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2008 12:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Men..vad för användning hade egentligen alverna av sådana båtar när de lämnade Midgård? Dom klarade knappast öppna havet, och att släpa på dem ända till Aman känns lite väl jobbigt..

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2008 2:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
"Dom klarade knappast öppna havet" är jag inte alls så säker på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 23, 2008 4:58 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tror inte de ämnade ha dem på öppna havet, men de stannade ju ett tag, så då hade de säkert användning för dem tills dess.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 1:06 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Egalmoth skrev:
"Dom klarade knappast öppna havet" är jag inte alls så säker på.


Om de inte hade något väldigt förtrollat över sig så klarade de nog inte öppna havet - om inte öppna havet var väldigt väldigt väldigt lugnt. En havsgående båt behöver antingen en djup köl, som de flesta större skepp har haft i många hundra år, eller vara extra breda för att kompensera för rullningen, som vikingarnas långskepp och framförallt knarrar (deras handelsskepp). De här båtarna verkar ju efter beskrivningen vara mer i stil med kanoter eller iaf mindre roddbåtar.

Om man nu hävdar att de var magiska så att det klarade resan ändå så skulle det i varje fall vara extremt obekvämt för dem ombord. Ingen plats att sova, inget skydd för väder och vind och inga rimliga möjligheter att ta sig framåt i någotsånär styv motvind.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 27, 2009 9:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
inget skydd för väder och vind


De hade iaf skinn som hindrade att de vattenfylldes. Men någon bekväm resa ute på havet skulle de inte bli om det inte var lugnt.
Citera:
In the mid-morning the clouds drew down lower, and it began to rain heavily. They drew the skin-covers over their boats to prevent them from being flooded, and drifted on: little could be seen before them or about them through the grey falling curtains.


The Great River, TT.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 29, 2009 11:18 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Skinnskydd räcker dock inte så långt mot sex meter höga havsvågor som bryter. Regn på en flod är ju inte riktigt samma sak.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 30, 2009 7:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det gäller icke magiska båtar det :) Jag tror inte Boromir och alla hans saker hade legat kvar i båten efter fallet och forsarna om inte båten legat extremt högt. Att åka ned för ett högt vattenfall kan inte vara mindre riskabelt än att vara ute i 6 m vågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 31, 2009 5:55 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Det är nog troligt att båtarna var konstruerade med hjälp av någons slags magi eller "alvkraft". Alverna verkar ju ha en annan inställning till magi.
Men jag tror att det inte spelade så stor roll i fallet med Boromirs likfärd det var ett större "öde" som verkade där.

Instämmer med Turin att de inte var gjorde för att färdas längre sträckor på öppet vatten med.
Iaf inte för dödliga. Alvernas "magi" och att de hade andra behov och förutsättningar än dödliga kanske gjorde det möjligt för dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 11, 2009 10:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Egalmoth skrev:
Det gäller icke magiska båtar det :) Jag tror inte Boromir och alla hans saker hade legat kvar i båten efter fallet och forsarna om inte båten legat extremt högt. Att åka ned för ett högt vattenfall kan inte vara mindre riskabelt än att vara ute i 6 m vågor.


Här föreligger nog ett litet missförstånd (rätta mig om jag har fel). Det är inte så att Boromir och hans saker låg kvar. I en dröm såg Faramir båten på det sätt som Egalmoth beskriver, men det enda vi vet om båten är att hornet spolades iland i Gondor.
För övrigt tror jag inte att det fanns någon anledning att använda flodbåtar över havet - alverna hade ju havsbåtar. Den idén tror jag väcktes enbart i den här tråden, utifrån den mer intressanta frågan "Vad hände med båtarna".

Om jag minns det rätt så drogs de två båtar som var kvar upp på strand ordentligt och gömdes. Därefter vet vi inte mer.
Vi kan bara spekulera kring om det var värt besväret att ta sig till Raurosfallen och hämta båtarna. Vi kan ju leka med tanken att någon någongång måste ha frestats att resa dit för att besöka Amon Hen och Amon Lhaw och Argonath. Då bör man rimligtvis ha sökt upp båtarna.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010