Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 5:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 8:41 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:27 pm
Inlägg: 142
Ort: Linköping
Är ni inte lite väl hårda mot hobbiterna? Jag menar, de slog tillbaka en väteinvasion, de dödade 70 av Sarumans "banditer" medan de själv förlorade 19 (mins dock inte om de hade något strategiskt övertag vid slaget). Och Sam, Merry, Pippin, Frodo, Bilbo var ju alla vanliga hobbiter utan någon som helst form av militärisk träning som alla lyckades ganska bra i den stora världen. Det kanske verkar långsökt men vi vet ju faktiskt inte hur väl en hobbit skulle klara sig mot en exempelvis orc om han fått lika bra träning som orcen fått.

Eller är det bara önsketänkande? ^^

_________________
/Simon Templar, Helgonet

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 9:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
hoberna var ofta alldeles för små för att kunna tävla med dom andra raserna i krig på lika villkor. vid slaget vid sjöstorp som templar nämnde var hoberna betydligt fler än sina motståndare o dom hade en starkare ställning också o flera var beväpnade med bågar.

när sam var i fästet vid cirith ungol så stod det ungefär så här: "he would have welcomed a fight, with not too many enemies at a time, rather than this hideous brooding uncertainty". så antagligen kände han sig kapabel att döda nån enstaka orch i taget även om han var väldigt trött och hungrig. visserligen hade han sting till skillnad från vad en vanlig hob hade haft i samma situation, men jag tycker ändå att det indikerar att det inte vore hopplöst för en vanlig hob att ensam döda en vanlig orch. (han visste inte att ringen och stings glitter skulle inge den där snaga orchen sån fruktan så att han skulle fly)

kuriosa: dom skickade ett antal hobbitkrigare för att hjälpa dunedain mot angmar o inga kom tillbaka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 8:17 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Citera:
I stort sett alla stridande orcher i Mordor har jag uppfattat det som, är uruk-haier av något slag. Alltså efter att Sauron "skapat" dem och släppt ut dem runt år 2500 i tredje åldern.


det uttrycket får jag inte iaf, antagligen är det en slags mix av uruk-hai, vanliga orcher, o snaga.

soldaterna från durthang var definitivt inte uruks (förutom ett par). o det är tydligt att flera av dom i shagrats gäng inte var det.. men gorbag hade uruker i sitt iaf.


Jag kanske skulle varit tydligare. Med stridande menar jag dem som sänds iväg till strider (tross etc undantagna), alltså inte alla vakturuker i hela Mordor.

Hobbitarna tror jag är underlägsna även de flesta snagas. Få hobbitar är varken stridstränade eller har ett våldsamt sinnelag. Snagas tror jag ofta slåss inbördes och att samtliga har våldsamma sinnelag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 8:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
jag håller nog med dig.

jag glömde också säga att sam dödade en orch i moria....fast o andra sidan är han väl lite ut av en hjälte även om han har en enkel bakgrund.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2009 11:28 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Alv > alla.

Den bästa alven (i strid) hade sånär ihjäl en vala - det räcker.
Tror även att den bästa dvärgen spöar den bästa människan med tanke på deras utrustning och personliga vilja.
Människa > orc/hobbit.
Hobbit > orch.

Hehe :twisted:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2009 5:41 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sammie skrev:
Hobbit > orch.

tror du verkligen att en medelhobbit har en chans mot en medelorch?
eller en stridstränad hobbit (tex Brandobras eller Merry i början av 4e åldern) har en chans mot en vältränad uruk?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2009 7:26 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eldalie skrev:
Sammie skrev:
Hobbit > orch.

tror du verkligen att en medelhobbit har en chans mot en medelorch?
eller en stridstränad hobbit (tex Brandobras eller Merry i början av 4e åldern) har en chans mot en vältränad uruk?


Bevisligen - tycker jag ;)

Alla fyra hober man fick följa klippte säkerligen minst ett tiotal orcher var, och ingen av dessa dog. Ingen utan tidigare stridserfarenheter.

Och angående urukerna, kunde Pippin fälla ett grottroll så bör merry ha klarat en uruk.

Tror och tycker jag :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2009 6:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Alv vs Orc =Alven borde vinna detta de är ju 'det utvalda folket'
Alv vs Män =Alven igen lätt efter fem minuter :P
Alv vs Dvärg =ovist beror på..kanske ingen vinner
Alv vs Hobbit=alven igen...
Män vs Orc =oviss utgång beroende på orchen..
Män vs Dvärg =oviss utgång även detta men Dvärgen vinner nog på envishet
Män vs Hobbit =kanske hoben vinner nu de är snabba och små och svåra att träffa
Orc vs Dvärg= dvägen efter lång kamp
Orc vs Hobbit= Hob se skälen högre upp små och snabba
Dvärg vs Hobbit = dvärgen tror jag emn det kan bli att ingen vinner

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2009 6:34 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Curunir skrev:
Alv vs Orc =Alven borde vinna detta de är ju 'det utvalda folket'
Alv vs Män =Alven igen lätt efter fem minuter :P
Alv vs Dvärg =ovist beror på..kanske ingen vinner
Alv vs Hobbit=alven igen...
Män vs Orc =oviss utgång beroende på orchen..
Män vs Dvärg =oviss utgång även detta men Dvärgen vinner nog på envishet
Män vs Hobbit =kanske hoben vinner nu de är snabba och små och svåra att träffa
Orc vs Dvärg= dvägen efter lång kamp
Orc vs Hobbit= Hob se skälen högre upp små och snabba
Dvärg vs Hobbit = dvärgen tror jag emn det kan bli att ingen vinner



Håller inte med dig alls här! :twisted:

"Alv vs Orc =Alven borde vinna detta de är ju 'det utvalda folket'"
- Gensomsnittliga alven spöar skiten ur genomsnittliga orcen. Än mer bruttalt om man får välja vilken alv som ska slåss.

"Män vs Hobbit =kanske hoben vinner nu de är snabba och små och svåra att träffa"
- Den genomsnittliga hoben är överviktig och har aldrig rört ett vapen - det räcker för att kunna säga att människan vinner. ;)

Orc vs Dvärg= dvägen efter lång kamp
- Orcernas krogsablar räcker inte långt mot en mithrilutrustad dvärg, dvägren vinner lätt.


Dvärg vs Hobbit = dvärgen tror jag emn det kan bli att ingen vinner
-Dvärgen kör panpiff av hoben, utan att ens anstränga sig.

Valde ut de fighter där jag höll med dig minst ;)


Edit; fetstilade min kommentarer ;)


Senast redigerad av Sammie sön feb 22, 2009 10:49 am, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 22, 2009 10:47 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det var värst vad ni tror att hobbitar kunde slåss! :wink:
Vad gäller snabbhet framgår det på flera ställen att många orcher var mycket kvicka. De orcher hobbitarna lyckas fälla (liksom trollet) dödas i stort tumult. I envig har jag svårt att se en enda hobbit kompetent nog att klara av en stridstränad uruk.

Och vad gäller dvärgarna är hobbitarna säkerligen ingen match för någon av dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 22, 2009 10:55 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Stärkte min mening i föregående inlägg - tror inte att hober har särskilt stor chans mot nån.

Men att jämföra en stridstränad uruk mot en vanlig hob känns inte fair.
Ta då Merry mot en Uruk, eller en vanlig hob mot en vanlig orch - uruker var trots allt orch-eliten ;)

Men som sagt, orcher drar nog trots allt det längsta stråtet, men kanske inte i 10/10 :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 22, 2009 7:55 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Stärkte min mening i föregående inlägg - tror inte att hober har särskilt stor chans mot nån.

hrm?

Citera:
Men att jämföra en stridstränad uruk mot en vanlig hob känns inte fair.
Ta då Merry mot en Uruk, eller en vanlig hob mot en vanlig orch - uruker var trots allt orch-eliten ;)

Orcher var avlade till krigare så den genomsnittslige orchen var stridstränad. Den genomsnittslige hoben var .. dagdrivare? iaf allt annat än stridstränad.
Även om Merry efter druckit entvatten och tränt upp sig så var han knappast nån större match mot ngn orch.

Citera:
Men som sagt, orcher drar nog trots allt det längsta stråtet, men kanske inte i 10/10 :)

Ja, men håller med att undantag säkert skulle kunna ske.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2009 7:08 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Citera:
Stärkte min mening i föregående inlägg - tror inte att hober har särskilt stor chans mot nån.

hrm?

Citera:
Men att jämföra en stridstränad uruk mot en vanlig hob känns inte fair.
Ta då Merry mot en Uruk, eller en vanlig hob mot en vanlig orch - uruker var trots allt orch-eliten ;)

Citera:
Orcher var avlade till krigare så den genomsnittslige orchen var stridstränad. Den genomsnittslige hoben var .. dagdrivare? iaf allt annat än stridstränad.
Även om Merry efter druckit entvatten och tränt upp sig så var han knappast nån större match mot ngn orch.

Men trots detta slog de tillbaka Sarumans rövarband bestående av många onda män. Utan att fler än (5?) dog?

Citera:
Men som sagt, orcher drar nog trots allt det längsta stråtet, men kanske inte i 10/10 :)

Citera:
Ja, men håller med att undantag säkert skulle kunna ske.

Absolut :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2009 1:58 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sammie skrev:
Men trots detta slog de tillbaka Sarumans rövarband bestående av många onda män. Utan att fler än (5?) dog?

I det fallet får man även betänka att hobbitarna var många fler, utrustade med pilbågar, samt att dessa män kanske inte var i topptrim för lite organiserat motstånd. När hobbitarna var så uppenbart förbannade och leddes av rustningsklädda ryttare som inte visade rädsla, hade de onda männen även förlorat sitt psykologiska övertag.

I envig hade nog ingen hobbit klarat av någon av Sarumans hejdukar, så länge den senare kunde hålla sig nykter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2009 4:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Precis min åsikt, rövarbandet hade ju vant sig vid att kunna terrorisera och skrämma hober, förmodligen var de flera mot ganska få hober vid sådan tillfällen. De hade vant sig vid att det var lätt att skrämma upp hober, nu var läget annorlunda.

Jag uppfattar att TS frågade efter envig i form: man-man och närstrid. Inte där ena sidan stod i beredda ställningar, var ensamma om avståndsvapen och numerärt överlägsna.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010