Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 4:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Eldalie skrev:
Jag sätter dem fortfarande efter alla folkslag utom hobbitar, men som du kanske är med på kan de hamna olika lågt inom varje raskamp, dvs 10-0 mot ett annat folkslag tycker jag är lite hårt. Det visar att de var usla krigare, vilket jag inte tror var fallet. Är du med på hur jag menar?

Det håller jag med om det kan verka som men jag tror inte det är avsikten i sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 4:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
Citera:
Vad gäller Ugluk: ja, han är förmodligen bland de värre urukerna, men mot en kunglig person i en av de "högre" ordningarna bland män, ska han inte ha en chans (allt i enlighet med tolkiens oskrivna regler). Men betänk hellre en sådan uruk som den i Mazarbuls kammare, som slinker förbi de bättre krigarna och så när dödar Frodo!

Vad är det som ska betänkas?
Hur bra denna uruk var på att slåss!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 4:30 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ja det har väl inte ifrågasatts?

Ser vi dock till resultat i siffertermer så blir det ju 1-0 till Dunedain.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 5:41 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orchen i Moria visar att det fanns orcher som var minst lika smidiga och skickliga som vältränade människor. Hade den varit ute efter att dräpa någon annan än Frodo hade den troligen lyckats (förutom Gandalf). Den dog efter att ha uppfyllt sitt uppdrag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 6:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tror inte den hade lyckats med det även om Aragorn och Boromir var hårt ansatta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 6:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nä, det tror inte jag heller (beroende på hur ansatta de var förstås), men vad jag vill åt är att det fanns riktigt bra orcher och att det ska till hjältar bland människor för att det inte ska bli en jämn match.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 7:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Den där orchen var nog minst sagt ett undantag. En slags hjälte bland orcher. Säkert jämförbar med Bolg eller Storvätten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 7:52 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Ja jag tolkar det också som att han var något extra tillika hövding.
Citera:
Orchen i Moria visar att det fanns orcher som var minst lika smidiga och skickliga som vältränade människor. Hade den varit ute efter att dräpa någon annan än Frodo hade den troligen lyckats (förutom Gandalf). Den dog efter att ha uppfyllt sitt uppdrag
Att orcher var smidiga, vältränad, uthållig mm har vad jag sett inte ifrågasatts. Däremot tror jag inte för ett ögonblick att den hade dräpt vem som annars i sällskapet undantaget Gandalf.

Dessutom är examplet inte särskilt belysande för enskilda orchers stridsduglighet. Orcherna var en "hord" alltså väldigt många, uppskattningsvis 30+ mot 5 som var något att räkna med. Försvararna hade inte någon ideal position och skulle dessutom skydda hoberna. Ändå vet vi att första horden drevs tillbaka med 13 stupade andra horden flydde när hövdingen föll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 14, 2009 3:35 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör apr 11, 2009 5:17 pm
Inlägg: 32
Ort: Stockholm
Jag kan börja med att säga; jag håller inte den vanlige orcen särskilt högt som krigare, individuellt. I större grupper, speciellt under starka ledare, tror jag att de kan vara formidabla motståndare, speciellt uruker.

Mazarbadul kammaren är inte världens bästa exempel på en envig, ett sällskap på nio uttröttade medlemmar, blir överfallna av en stor övermakt, de jagar iväg dessa, precis när de ska fly genom den östra dörren, dyker en ny orc/uruk upp, som destuom (jag tror att denna grabb var en riktig j*vel på att slåss, men att stå upp emot Aragorn eller Boromir i envig slutar med orcfärs) upp i ryggen på dem, rusar upp mot dem.. ja ni kan läsa resten själva.

Förresten nu när jag läste om det stycket, beskrivs orken som "väldig, nästan lika lång som en människa", faktumet är att orcen är en uruk, där till ledare, kanske ger oss en aning om hur långa de längsta urukerna är.

_________________
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=654

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 14, 2009 4:56 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Eriagon skrev:
Jag kan börja med att säga; jag håller inte den vanlige orcen särskilt högt som krigare, individuellt. I större grupper, speciellt under starka ledare, tror jag att de kan vara formidabla motståndare, speciellt uruker.

Mazarbadul kammaren är inte världens bästa exempel på en envig, ett sällskap på nio uttröttade medlemmar, blir överfallna av en stor övermakt, de jagar iväg dessa, precis när de ska fly genom den östra dörren, dyker en ny orc/uruk upp, som destuom (jag tror att denna grabb var en riktig j*vel på att slåss, men att stå upp emot Aragorn eller Boromir i envig slutar med orcfärs) upp i ryggen på dem, rusar upp mot dem.. ja ni kan läsa resten själva.

Förresten nu när jag läste om det stycket, beskrivs orken som "väldig, nästan lika lång som en människa", faktumet är att orcen är en uruk, där till ledare, kanske ger oss en aning om hur långa de längsta urukerna är.


Blir inte Boromir nerknuffad av Orchövdingen innan han kastar sitt spjut mot Frodo? Eller blir mitt minne lurad av filmen? Isf får man väl säga att en stor uruk kan matcha Boromir som är en formidabel krigare, i vissa fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 14, 2009 5:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Boromir blev nedknuffad som sagt. Tar med det relevanta citatet:

Citera:
But even as they retreated, and before Pippin and Merry had reached the
stair outside, a huge orc-chieftain, almost man-high, clad in black mail
from head to foot, leaped into the chamber; behind him his followers
clustered in the doorway. His broad flat face was swart, his eyes were like
coals, and his tongue was red; he wielded a great spear. With a thrust of
his huge hide shield he turned Boromir's sword and bore him backwards,
throwing him to the ground. Diving under Aragorn's blow with the speed of a
striking snake he charged into the Company and thrust with his spear
straight at Frodo. The blow caught him on the right side, and Frodo was
hurled against the wall and pinned. Sam, with a cry, hacked at the
spear-shaft, and it broke. But even as the orc flung down the truncheon and
swept out his scimitar, Anduril came down upon his helm. There was a flash
like flame and the helm burst asunder. The orc fell with cloven head. His
followers fled howling, as Boromir and Aragorn sprang at them.
The Bridge of Khazad-dum FOTR


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 14, 2009 6:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ja i det fallet att han backas upp av en hord orchkrigare samtidigt som Boromir ska hålla ett öga på 4 hober.
Vet inte vad det säger om matchning egentligen.
Tycker det understryker att orc´s i strid använder mass-taktik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 14, 2009 8:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
Tycker det understryker att orc´s i strid använder mass-taktik.
Det är väl det sista det gör! Orchen springer in ensam medan de övriga stannar och tittar på. Som synes undvek orchen med lätthet både Boromir och Aragorn och hade troligen kunnat svepa omkull någon av dem med ett lågt hugg om den haft ett annat syfte (och kanske helst ett annat vapen). Men att röra sig så smidigt med ett spjut och en sköld är inte illa. Han var nog en match mot de flesta hjältar bland män, även om jag fortsatt tror att både Boromir och Aragorn tagit honom i en duell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 14, 2009 10:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
nej, han springer in först medan de övriga väller in genom dörröppningen. Han hade försprång och att öppningen stoppade upp massan av orcher något.
Det är ofrånkomligt att viss stockning sker i trängre passager.
Detta var andra horden som anföll tätt efter första dvs. utnötnings-effekt. Sällskapet var dessutom på väg att försöka fly.
Strålande tillfälle för orch-hövdingen alltså att visa upp sig inför sina män mot uttröttade flyende motståndare.

För övrigt det är EN orch som tar strid de andra stannar (enligt dig). Det är väl isf i högsta grad ett exempel på att små-orcsen ville se så att fienden inte var så farlig och hinna få in påtaglig övermakt i rummet så att de sedan i svärm kunde rusa på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 6:05 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
De väller väl ändå inte fram då det står att de clustered (= flockades, samlades, inte stoppades, stockades) i dörröppningen! Jag tror inte Tolkien avsåg att man skulle uppfatta denna kapten som en som ville visa upp sig för kamraterna. Istället visar han att det fanns orcher av mycket hög kaliber och som dessutom hade ett bestämt mål: Ringbäraren.

Sedan har jag ju redan skrivit att de flesta orcher behövde starka ledare, samt att denna orch var ovanlig. Faktum är ändå att det fanns orcher som kunde mäta sig med riktigt dugliga människor, varför jag tycker siffran 10-0 i enviger är felaktig. Många av de uruks som beskrivs lite mera utförligt, visar på både intelligens, eget tänkande och initiativförmåga, smidighet, styrka, uthållighet och skicklighet i strid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010