Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis mar 19, 2024 3:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mörkerseende
InläggPostat: tis jul 25, 2006 11:37 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jul 22, 2006 10:55 pm
Inlägg: 14
Hur bra ser alver i mörker och är det samma typ av mörkersyn som dvärgar och orcher har. Jag har nog läst nånstans att dvärgar kan se i totalt mörker (i rollspel) och det borde vara omöjligt väl?

Orcher tycks ju ha välutvecklat luktsinne dessutom.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 15, 2008 11:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
I Moria är det uppenbart att ingen i sällskapet kan se innan Gandalf tänder sin stav. Jag skulle tro att JRRT ansåg att alver hade den bästa mörkersynen, vilket iofs borde innebära att orcher hade lika bra då de stammar från alverna. Men ingen ras ser i totalt mörker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2010 8:36 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: sön jul 25, 2010 12:11 pm
Inlägg: 3
Ort: Blekinge
Jag minns inte riktigt... men det vore ju ganska praktist om dvärgarna hade bra mörkerseende när de bor under jord? Men som Eldalie poängterar
ser man tydligt att ingen ser någonting innan Gandalt tänder sin stav.

[/quote]

_________________
Hallå Bombadill, Tom Bombadillo!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2010 9:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Jaa, det är ju sant att de bor under jord och därför borde vara anpassade för mörker, men samtidigt så hade de ju gluggar för ljusinsläpp (som i Moria) och förmodligen andra ljuskällor så att de såg inne i sina gångar och salar. Men generellt sett så levde de väl relativt mörkt.
Dock bör ju det naturliga urvalet (om det nu existerar i Arda) ha gjort så att dvärgarna anpassades mer och mer till mörkret eftersom individer med dålig syn sållades bort. Men alverna ska ju alltid vara bäst så de tar väl hem priset när det gäller mörkerseende också...

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2010 8:38 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
det näms ganska ofta att dvärgar använde lampor i sina salar
Citera:
The light of sun and star and moon, In shining lamps of crystal hewn
Durins sång
eller
Citera:
And lights, Legolas!
We should make lights, such lamps as once shone in Khazad-dûm; and when we wished we would drive away the night that has lain there since the hills were made; and when we desired
rest, we would let the night return.'
de båda citaten visar väl att deras ljuskällor var i det mesta var lampor

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2010 1:44 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
de båda citaten visar väl att deras ljuskällor var i det mesta var lampor
Japp, och det finns textställen som visar att alverna använde lampor också, tex i Silmarillion, där de har med sig sina lyktor med blått sken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2010 2:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3802
Ort: Göteborg
Det är teoretiskt omöjligt att se i totalt mörker. Att se är nämligen definitionsmässigt att uppfatta och tolka inkommande ljus. Bra mörkerseende handlar om att få ut mer information ur svagare ljus, men något ljus måste där finnas. Däremot finns det förstås andra sätt att läsa av sin omgivning än att se, som fladdermössen med sin ekolokalisering. De skickar ju ut ett högfrekvent ljud, och kan bilda sig en uppfattning om omgivningen utifrån hur det ljudet reflekteras tillbaka till dem.

Att dvärgar eller alver (eller för den delen orker) skulle ha någon inbyggd sonar känns inte särskilt sannolikt. Att på det sättet göra dem helt väsensskilda från människan skulle inte passa in i Tolkiens världsbygge, tycker jag. Däremot kan man kanske tänka sig att de kan uppfatta inte bara svagare ljus utan också ljus av andra våglängder än människor, och därmed ha betydligt bättre mörkerseende. Vad gäller alverna kan man kanske också tänka sig någon telepatisk förmåga, att de kan förnimma levande varelser på avstånd även utan att se dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 01, 2010 6:47 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tror att du är på rätt spår här, både ifråga om att alver och dvärgar inte ska kunna se i totalt mörker och om att alver (och möjligen vissa andra) kan ha olika sätt att uppfatta närvaro. Man kan ju förstås också tilläga att någon med mycket skarpa andra sinnen antagligen kan uppfattas som att de nästan "ser" i mörker.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2010 11:20 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
"Det är teoretiskt omöjligt att se i totalt mörker."... Hela Tolkiens värld är teoretiskt omöjlig^^


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2010 11:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Hehe marqooo när jag såg tråden och ditt nick tänkte jag direkt på Mr Magoo =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån dec 20, 2010 12:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Eldalie skrev:
I Moria är det uppenbart att ingen i sällskapet kan se innan Gandalf tänder sin stav. Jag skulle tro att JRRT ansåg att alver hade den bästa mörkersynen, vilket iofs borde innebära att orcher hade lika bra då de stammar från alverna. Men ingen ras ser i totalt mörker.


I boken (Moria) står det ju att Frodo kunde se bättre i mörkret bättre än någon annan, utom möjligen Gandalf; vilket i sig är ganska intressant. Vi vet ju att Legolas såg klart bättre än Gandalf när det var ljust då de var i Rohan.

Tolkien nämner också Gimlis goda syn i Moria (men inte Legolas), det var t.ex. han som först upptäckte elden efter att de lämnat Mazarbuls kammare. Det skulle iofs kunna bero på att han gick längre fram i ledet än Legolas, men jag är inte så säker på att Legolas hade bättre mörkersyn än Gimli.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: mån dec 20, 2010 5:00 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
I boken (Moria) står det ju att Frodo kunde se bättre i mörkret bättre än någon annan, utom möjligen Gandalf; vilket i sig är ganska intressant. Vi vet ju att Legolas såg klart bättre än Gandalf när det var ljust då de var i Rohan.
Jag kan tänka mig att Tolkien tänkte sig att Frodo med skadan från morguldolken, samt som bärare av ringen, fick vissa förmågor förstärkta. I övrigt tror jag att alver och dvärgar ska ses som raser med bättre syn än människor. Sedan var han inte helt konsekvent i sina beskrivningar av respektive ras egenskaper.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mörkerseende
InläggPostat: mån dec 20, 2010 6:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, det är väl inte osannolikt att Tolkien inte var konsekvent i det här fallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mörkerseende
InläggPostat: tis apr 26, 2011 8:09 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Om då alver och dvärgar utnyttjade ljuset bättre så borde de ha reflekterande ögon så som katter t.ex. Det skulle ju också kunna förklara (på ett mer vetenskapligt sätt) det speciella ljuset som sken i alvers ögon.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön maj 01, 2011 5:07 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
marqooo skrev:
"Det är teoretiskt omöjligt att se i totalt mörker."... Hela Tolkiens värld är teoretiskt omöjlig^^

Att Tolkien skulle utgått från att alver och dvärgar skulle haft ett synsinne som byggde på andra principer än människors låter ganska långsökt, det var kapaciteten av samma sinnen och kroppar som skiljde dem från oss;
Citera:
På den tiden var alver och människor av samma skapnad och ägde samma kroppskrafter, men alverna besatt större vishet, skicklighet och skönhet;
- Om människorna, Silmarillion, s112, 1992

Senare blev människornas förmågor visserligen svagare men det är, för vad jag förstår, inte så att vi skulle "muterats" om så att våra kroppar började fungera enligt andra biologiska principer? Låter som om Illuvatar skulle bli grinig då ;)

Vad gäller orchers synförmåga är den antagligen god eftersom de skapats av mörkerälskande Morgoth samt främst att de lever i mörker, om så under berg eller bara för att de inte gillar solen hehe.
Men är alltid försiktig att inte dra för stora växlar på släktskapet med alverna, de hade till skillnad från oss degenererats en heeeeel del.
"Re-cycle-elves"? :D

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010