Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: största slaget...
InläggPostat: sön feb 21, 2010 11:47 pm 
Dvärg

vilket var det största slaget i midgård någonsin? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 11:51 pm 
Master of Doom

The War of Wrath när valars arméer kom för att besegra Melkor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: största slaget...
InläggPostat: sön jan 16, 2011 6:04 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Kan vara en kuggfråga.
Det är helt korrekt att Vredens krig är det mest omfattande i antal deltagare räknat.
Man kan dock också spekulera i om kriget mellan Melkor och valar var än mer omfattande eftersom hela världen omformades av deras kamp (medan "enbart" Beleriand sjönk till följd av Vredens krig) före att alverna kom fram.

Sedan blir frågan vad som efterfrågas, för Vredens krig utgjordes väl av ett antal slag snarare än ett (inte påläst om det)?
I så fall kan man förslå det femte stora slaget i Beleriand, Nirnaeth Arnoediad, där noldors allians besegrades av Morgoth, som en kandidat för ett enskilt största slag (i brist på fler detaljer om VKs slag)?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön jan 16, 2011 8:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ngugi: War of the Wrath var faktiskt ett enskilt slag då Morgoth besegrades.

InläggPostat: sön jan 16, 2011 11:05 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:

Jo, det är i det stora hela korrekt.
Men jag mindes att jag läst noteringar om specifika andra slagfält under Vredens krig vilket färgat min bild av det: inte som ett slag utan flera, med antagligen ett större och avgörande. Sökte runt lite och fann detta på Wikipedia (deras källor kan ni kolla här: http://en.wikipedia.org/wiki/War_of_Wrath )

Citera:
The Later Annals are the final version of the War of Wrath in this form. There are versions of events and aspects of the war in the Annals that are in conflict with those in Quenta Silmarillion beyond minor inconsistencies in nomenclature and dates. (...)

Other details do not conflict with the Silmarillion, because of the difference in mode between Annal and Quenta some are just not present in the Quentas. The landing of Ingwë's son and his victory in the Battle of Eglarest is a significant example. The Later Annals provide additional details about the battle including the driving of the Orcs from the shore and then entire Host of Valinor driving both Orcs and Balrogs across Sirion followed by the long struggle of the hosts of the West and North for passage of the River Sirion which lay between the Hosts. (...)

Further, some subsidiary battles to the campaign of the Great Battle are mentioned there briefly, as well as in the tale of The Fall of Gondolin where the Battle of Tasarinan is described as a surprise attack by the Goblins on the Noldor of the Host. Another battle is that of the Silent Pools, or Twilight Pools which is Umboth Muilin, or Ailin Uial. Here it is suggested that the Easterling Men of Hithlum descend from the north and attack the flank of the Elves. The early traditions for this battle are in some serious contradiction at points with the later tales in that it is held here that Tulkas and Morgoth and other Valar are present whereas later only the Maiar, Eönwë for the Host of the West, and the Balrogs, for the Hosts of Angband, take the field.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor apr 14, 2011 12:58 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:

Har kollat lite på kronologin för Arda.
Vredens krig var ett intressant långt slag om man vill hävda att det var ett sådant, det pågick nämligen i 42 år. Imponerande och glädjande, alltid irriterat mig på att Morgoths väldiga hot skulle förintats så simpelt som Silmarillion gav intrycket av.
Men det gör återigen min fråga aktuell tycker jag nog, för hur bör man räkna Vredens krig egentligen?

http://www.glyphweb.com/ARDA/chronicle. ... startage=1

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor apr 14, 2011 2:01 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Ngugi skrev:
hur bör man räkna Vredens krig egentligen?
Som ett krig med många slag likt "hundraåriga kriget" eller "30-åriga kriget", vilka i efterhandskonstruktioner går att se som hela "krig". Mitt under Vredens krig kallades det kanske inte så, utan det är upptecknarna som efteråt givit namnet. Så tänker jag mig det iallafall. De övriga krigen mot Morgoth fick ju också namn efteråt, vilka ibland speglade utgången.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme