Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jättarna
InläggPostat: sön maj 09, 2010 1:58 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
jag vet att det finns en tråd som var upplagd 2004 men tänkte ta upp ämnet om jättarna i bilbo och vad som vart av med dom?vad tror ni =)?

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: jättarna
InläggPostat: sön jun 20, 2010 9:57 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
vilka jättar ?

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: jättarna
InläggPostat: sön jun 20, 2010 5:48 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
treebeard skrev:
vilka jättar ?


De som står i Dimmiga bergen och kastar sten på varandra i Bilbo

Har för mig att det står att de hjälpte till med att bygga Helms klyfta också :) eller att stenblocken som helms klyfta är byggda med var så stora att det måste varit jättar som lyft dem


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2010 4:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det där om jättar är troligen legend, precis som Tarlang's neck i södra Gondor.

Jättarna i Dimmiga bergen (i Bilbo) är lite speciella och skiljer sig antagligen en hel del gentemot de i Sagan om ringen. Gandalf fällde ju till och med en kommentar om att han borde finna en hygglig jätte som kunde spärra igen ingången.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2010 8:57 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
de kan ju inte va en legend för bilbo ser dom ju :shock:

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2010 8:59 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Den scenen kan dock vara en metafor för åskan.

En annan möjlighet är också att de ströks mellan The Hobbit och LotR.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2010 3:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
leax skrev:
de kan ju inte va en legend för bilbo ser dom ju :shock:


Jag svarade på Simons påstående om jättar och Helms klyfta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2010 5:38 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
Den scenen kan dock vara en metafor för åskan. En annan möjlighet är också att de ströks mellan The Hobbit och LotR.
Det första kan inte gärna ha stämt när The Hobbit skrevs, då det inte direkt passar med historien att den ena varelsen som nämns är en metafor medan de andra är fysiska varelser/odjur (tex ulvarna och trollen). Gandalfs resonemang om att hitta en hygglig jätte som täpper till ingången (som Egalmoth var inne på ovan), omintetgör definitivt den teorin. Däremot tror jag som du, att Tolkien ändrade sig innan LotR publicerades, och ville där inte ha med jättar. Man får väl anta att de få sista jättarna som fanns när Bilbo var i bergen, hann försvinna före Frodo gav sig av med ringen. (Inga av breven nämner problematiken med jättarna har jag för mig.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2010 10:59 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
leax skrev:
jag […] tänkte ta upp ämnet om jättarna i bilbo och vad som vart av med dom?vad tror ni =)?

En teori är att de fortsatte att kasta sten och bete sig men undvek att visa sig.

Tolkien (i LotR) skrev:
The Company halted suddenly, as if they had come to an agreement without any words being spoken. They heard eerie noises in the darkness round them. It may have been only a trick of the wind in the cracks and gullies of the rocky wall, but the sounds were those of shrill cries, and wild howls of laughter. Stones began to fall from the mountain-side, whistling over their heads, or crashing on the path beside them. Every now and again they heard a dull rumble, as a great boulder rolled down from hidden heights above.

'We cannot go further tonight,' said Boromir. 'Let those call it the wind who will; there are fell voices on the air; and these stones are aimed at us. '

'I do call it the wind,' said Aragorn. 'But that does not make what you say untrue. There are many evil and unfriendly things in the world that have little love for those that go on two legs, and yet are not in league with Sauron, but have purposes of their own. Some have been in this world longer than he.'

________________________________________

Túrin Turambar skrev:
En annan möjlighet är också att de ströks mellan The Hobbit och LotR.

I ett brev från 1939 utlovar Tolkien att det ska dyka upp en jätte i LotR. Av HoMe framgår att jätten ifråga är en ful typ vid namn Treebeard, som bland annat håller Gandalf fången. Men sedan ändrade han sig, och det blev inga traditionella jättar i LotR. På ett sätt tror jag att enterna trängde undan jättarna. Filologiskt fanns det inte riktigt plats för båda, åtminstone inte i framträdande roller.

________________________________________

Eldalie skrev:
Túrin Turambar skrev:
Den scenen kan dock vara en metafor för åskan. En annan möjlighet är också att de ströks mellan The Hobbit och LotR.
Det första kan inte gärna ha stämt när The Hobbit skrevs, då det inte direkt passar med historien att den ena varelsen som nämns är en metafor medan de andra är fysiska varelser/odjur (tex ulvarna och trollen). Gandalfs resonemang om att hitta en hygglig jätte som täpper till ingången (som Egalmoth var inne på ovan), omintetgör definitivt den teorin.

Kan inte annat än hålla med Tom Shippey om att stycket ändå inbjuder till en mer eller mindre allegorisk läsning:

Citera:
Giants never enter the Tolkien universe again – Gandalf accepts their existence for a second in chapter 7 – and the passage is a failure of tone; it reads like an old interpretation of giants as 'nature-myth', i.e. as personifications of the avalanche like Thórr and his hammer personifying thunder and lightning. This is to allegorical for Middle-earth. (The Road to Middle-earth, 1982, s. 59.)

I "On Fairy-stories" kommenterar Tolkien själv i negativa ordalag denna typ av allegoriska tolkningar. Lustigt nog får just tolkningar av Tor tjäna som exempel, fast det var kanske just det som låg bakom Shippeys val av exempel.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2010 5:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tycker allt för mycket talar emot att jättarna inte skulle ha varit fysiska varelser i The Hobbit. De refereras till på flera ställen där de skulle kunna ses som sagoväsen, men det är ändå underligt att de finns med på så många ställen (Bilbo tänker på dem i 1a kapitlet, och Carrock ser ut att vara ditslängd av en jätte etc) och det framgår aldrig att de är just sagoväsen, eller naturkrafter.

Det blir absolut svårare att avfärda dem om man tänker på hur de beskrivs i Dimmiga bergen, där sällskapet ser dem(!) och Thorin uttrycker skräck för att bli upplockad av en jätte, och uppsparkad i luften av denne (i kapitlet Over Hill and Under Hill).

Därefter kommer Gandalfs referens om att en halvhygglig jätte skulle kunna hjälpa honom täppa till ingången till Goblin-town (Out of the Frying-pan and into the Fire). Vem skulle han be om detta, om inte en ohyggligt stark varelse? Gandalf talar även om jättar när de befinner sig hos Beorn. Han säger "Some say that he is a bear descended from the great and ancient bears of the mountains that lived there before the giants came." (Queer Lodgings). De varelser han refererar till kallas jättar, och de var starka nog att driva bort de stora björnarna från bergen.

Till sist tycker jag hänvisningen till jättar när Smaug förstör bergväggen, i kapitlet Inside Information, tyder på fysiska varelser: "They had hardly gone any distance down the tunnel when a blow smote the side of the Mountain like the crash of battering-rams made of forest oaks and swung by giants.".

Hade Tolkien vetat att The Hobbit skulle följas upp, hade han förmodligen skrivit annorlunda, men vid den tid han skrev den är jag säker på att han medvetet lät jättar vara en existerande del av de folk som bebodde de vildare delarna av världen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 12, 2010 11:14 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Jag tycker allt för mycket talar emot att jättarna inte skulle ha varit fysiska varelser i The Hobbit. De refereras till på flera ställen där de skulle kunna ses som sagoväsen, men det är ändå underligt att de finns med på så många ställen (Bilbo tänker på dem i 1a kapitlet, och Carrock ser ut att vara ditslängd av en jätte etc) och det framgår aldrig att de är just sagoväsen, eller naturkrafter.

När Bilbo nämner jättar i första kapitlet och senare i femte kapitlet handlar det uttryckligen om sagor. Det där med jättarna och Carrock är en liknelse. Det behöver man inte ta på större allvar än vad som sägs om jättar i samband med Gotland, Öland, Vänern och Vättern. Bidrar snarare till intrycket av jättar som naturmyt.

Eldalie skrev:
Det blir absolut svårare att avfärda dem om man tänker på hur de beskrivs i Dimmiga bergen, där sällskapet ser dem(!) och Thorin uttrycker skräck för att bli upplockad av en jätte, och uppsparkad i luften av denne (i kapitlet Over Hill and Under Hill).

Rädslan kan lätt få fantasin att skena iväg. Kanske bevittnar vi här en naturmyts födelse.

Eldalie skrev:
Därefter kommer Gandalfs referens om att en halvhygglig jätte skulle kunna hjälpa honom täppa till ingången till Goblin-town (Out of the Frying-pan and into the Fire). Vem skulle han be om detta, om inte en ohyggligt stark varelse?

Det kan vara ett sätt att uttrycka sig. Det skulle kunna ses som ett uttryck för Gandalfs uppgivenhet inför problemet. Eller så tänker han på någon ent (även om Tolkien inte kan ha förstått det när han skrev det här avsnittet).

Eldalie skrev:
Gandalf talar även om jättar när de befinner sig hos Beorn. Han säger "Some say that he is a bear descended from the great and ancient bears of the mountains that lived there before the giants came." (Queer Lodgings). De varelser han refererar till kallas jättar, och de var starka nog att driva bort de stora björnarna från bergen.

Det där förefaller mest vara något av ett rykte. Så det ska man nog ta med en nypa salt.

Eldalie skrev:
Till sist tycker jag hänvisningen till jättar när Smaug förstör bergväggen, i kapitlet Inside Information, tyder på fysiska varelser: "They had hardly gone any distance down the tunnel when a blow smote the side of the Mountain like the crash of battering-rams made of forest oaks and swung by giants.".

Återigen en liknelse. Tyder inte på mer än liknelsen med lokomotivet i första kapitlet.

Eldalie skrev:
Hade Tolkien vetat att The Hobbit skulle följas upp, hade han förmodligen skrivit annorlunda, men vid den tid han skrev den är jag säker på att han medvetet lät jättar vara en existerande del av de folk som bebodde de vildare delarna av världen.

Jag delar helt din uppfattning. :) Att Treebeard är en jätte i utkast till LotR talar även för det du säger. Tilläggas kan dessutom att Tolkien (som framgår av HoMe) när han väl hade låtit Treebeard bli ent funderade på att förklara skillnaden mellan trädjättar (enter) och stenjättar. Förklaringen hade nog inte varit att de ena fanns och de andra inte.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 12, 2010 4:11 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag håller inte med dig om att alla tankar på, prat om, hänvisningar till, samt åsynen av jättarna, skulle göra det troligt att de anspelas på som myter och naturkrafter, men trevligt att se att vi har samsyn i fråga om vad vi tror professorn tänkte när han skrev om dem. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jättarna
InläggPostat: tis apr 05, 2011 4:20 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag läste för ett tag sedan en text om Tom Bombadils ursprung och där presenterade författaren en teori om att han skulle vara en naturkraft helt särställd från vala eller maia, och då pekade han samtidigt på möjligheten att även jättarna i Bilbo skulle tillhöra den kategorin.

http://tolkien.slimy.com/essays/Bombadi ... tml#Others

Här kan man läsa om just den delen av artikeln.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010