Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 7:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reunited Kingdom
InläggPostat: sön sep 30, 2012 11:26 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Det hänvisas till 'the Reunited Kingdom' ungefär överallt där man läser om riket som Aragorn kom att härska över och låta ärva vidare.
Men trots detta saknar jag en enda källa till denna titel. Det finns otaliga andra formuleringar att finna, men som bäst kommer kanske Christophers kommentar i Silmarillions namn-index [min färkodning];
Citera:
Aragorn The thirty-ninth Heir of Isildur in the direct line; King of the reunited realms of Arnor and Gondor after the War of the Ring; wedded Arwen, daughter of Elrond. 377. Called the Heir of Isildur 377
Men det är ju så klart inte mycket till källa.
Efter att gått igenom RotK + Appendices, Silmarillion, Unfinished Tales, The Letters of J.R.R. Tolkien och därefter försökt hitta en enda hemsida som tar upp namnet inkl. källhänvisning som jag inte kan avfärda börjar jag tro att det är en universell missuppfattning i det förmedlade namnet?

Finns det ev. någon som har möjlighet att minnas, eller kolla i slutat av de relevanta, HoME-böckerna om det står i någon referens där? Borde nog gälla bok 6-9 samt 12 eventuellt).
RK utgör nämligen en poäng i en argumentation jag bygger på, men jag vill ha underlaget till termen (arbetar alltid med citering) till skillnad från tydligen alla andra hittills och står därför och kliar mig i skallen ;)

Nu vet jag inte hur aktiviteten här ser ut, men alltid värt att chansa eftersom jag inte har bråttom hehe :)
Ha det!

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reunited Kingdom
InläggPostat: mån okt 01, 2012 4:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Hm, jag har nog alltid läst det som the Reunited Kingdoms of Arnor and Gondor, dvs. "titeln" ska inte tolkas bokstavligt som ett egennamn utan en populär benämning. Om plural-s faller bort är det ju olyckligt, dessutom ologiskt då det alltid varit två riken och således kan det inte vara tal om någon återförening i den bemärkelsen. De har dock tidvis haft samma regenter, ungefär som Skottland och England.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reunited Kingdom
InläggPostat: mån okt 01, 2012 6:54 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Problemet hade ju varit att det utan källa kunde tituleras som "a reunited kingdom" eller "the reunited kingdom", till och med "the reunited Kingdom" men inte "the Reunited Kingdom".
Fick dock frågan besvarad på ett annat forum, det fanns typiskt nog allra först i SoR där ingen letar eller letat :P
Citera:
NOTE ON SHIRE RECORDS

At the end of the Third Age the part played by the Hobbits in the great events that led to
the inclusion of the Shire in the Reunited Kingdom awakened among them a more widespread interest in their own history;[/color]

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reunited Kingdom
InläggPostat: lör nov 24, 2012 2:15 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Kom bara att tänka på en sak även om den inte är så relevant kanske, Arnor var ju splittrat i tre riken ett tag kort innan det föll samman kommer bara ihåg Cardolan så där på rak arm så Reunited Kingdom kanske har något med det att göra?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reunited Kingdom
InläggPostat: tor jan 31, 2013 8:55 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Ett inte ologiskt resonemang, men bara om det funnits en splittrad nordlig linje av Dúnedain så som under de tre rikerna; men efter RAthedains fall fall (med Rhudains Dúnedain-population antingen utrotad eller fördriven och utan klara detaljer om de sista Caldorlan-ättlingarnas öde) var de som återstod ett enat folk enligt alla hänvisningar.
Jag tror helt klart Tolkiens avsikt var ett återförenat rike i sammam ening som under/kring Elendils tid;
Citera:
There they established in the North-west the Númenorean realms in exile, Arnor and Gondor. Elendil was the High King and dwelt in the North at Annúminas; and the rule in the South was committed to his sons, Isildur and Anárion.- Appendix A

After the fall of Sauron, Isildur, the son and heir of Elendil, returned to Gondor. There he assumed the Elendilmir as King of Arnor, and proclaimed his sovereign lordship over all the Dúnedain in the North and in the South;
- UT; The Disaster of the Gladden Fields

Elendil had two sons, of whom Isildur was the elder and the heir of his father. We have heard that the name of Elendil stands to this day at the head of the line of the Kings of Gondor, since he was accounted the high king of all the lands of the Dúnedain.
While Elendil still lived, the conjoint rule in the South was committed to his sons; but when Elendil fell, Isildur departed to take up the high kingship of his father, and committed the rule in the South in like manner to the son of his brother. He did not relinquish his royalty in Gondor, nor intend that the realm of Elendil should be divided for ever.
- Arvedui the last king of Arthedain, Appendix A

Arvedui you shall call him, for he will be the last in Arthedain. Though a choice will come to the Dúnedain, and if they take the one that seems less hopeful, then your son will change his name and become king of a great realm. If not, then much sorrow and many lives of men shall pass, until the Dúnedain arise and are united again.- Malbeth the Seer to Arvedui's father, Appendix A
Arnors kungar upphörde förresten aldrig med att hävda sin rätt som 'High-kings' över båda riken, de var bara för svaga för att utöva något sådant mandat i praktiken.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010