Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 10:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 7:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag var inte så seriös men det skulle vara coolt om Valar och allt det andra som står i Silmarillion var sant.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 7:20 pm 
i skolan fick vi för något år sedan en uppgift på SO:n att skriva om hur vi trodde att världen skapades.. Jag skrev om Silmarillion.. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 8:47 pm 
The Magnificent

Vad tyckte läraren om det :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 11:10 pm 
Noldo

Ja, självklart har alla rätt att tro på vad de vill. Likaså har jag rätt att tycka att det är löjligt. Att tro på något som Silmarillion tycker jag är nonsens. Att bygga en religion på det tycker jag är löjligt eftersom den inte är uppbyggd som bibeln med regler. Sådana skulle hittas på i efterhand, böner, ritualer, tempel, präster och så vidare hade blivit påhittat. Därför tycker jag det är löjligt att bygga en religion på et hela.

Nerloth, jag har inte sagt att någon inte har rätt till religionsfrihet. På vilket sätt har Tolkien sagt att hans berättelser är sanna? Antingen menade han kanske att de egentligen är någon sorts omskrvningar av kristna historier, annars går det ju rätt mycket emot han religiösa tro.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 12:16 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Låt oss kalla den Tolkiendomen :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 9:42 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

De kristnas ritualer och regler har också kommits på i efterhand. Jag tror ändå att Silmarillion skulle grunda en snällare och vänligare religion än många som utövas idag. Tyvärr så passar den inte riktigt in i min världsbild så jag kan inte ta till mig den på ett sådant sätt men det är kul att leka med tanken. Religion har byggts på sämre saker än så.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 12:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Ja, självklart har alla rätt att tro på vad de vill. Likaså har jag rätt att tycka att det är löjligt. Att tro på något som Silmarillion tycker jag är nonsens. Att bygga en religion på det tycker jag är löjligt eftersom den inte är uppbyggd som bibeln med regler. Sådana skulle hittas på i efterhand, böner, ritualer, tempel, präster och så vidare hade blivit påhittat. Därför tycker jag det är löjligt att bygga en religion på et hela.

Nerloth, jag har inte sagt att någon inte har rätt till religionsfrihet. På vilket sätt har Tolkien sagt att hans berättelser är sanna? Antingen menade han kanske att de egentligen är någon sorts omskrvningar av kristna historier, annars går det ju rätt mycket emot han religiösa tro.

Det, att det inte finns så många regler, och att många vet att Tolkien skrev boken är det enda som talar emot en ny religion. Men som sagt; man kan fortfarande göra en ny religion. Tänk bara på att det redan finns en skapelseberättelse. Vi vet också, att döma av boken, att människorna kommer till västerns gräns. Att få¨, som det verkar, ett evigt liv UTAN att vara troende är väl en lockelse. Det finns ingen skärseld eller något sådant.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 5:42 pm 
Noldo

Ja, det går att bygga en religion på Silmarillion. Jag skulle vilja påstå att det går at göra på alla skrifter, egentligen allting så länge man har lite fantasi.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 8:20 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nardre skrev:

Jediismen innefattar inga böner, ritualer eller tempel. Fortfarande är det en religion, men det är en religion som bygger på att se till allas bästa. Det är det få religioner som gör. Om en Silmarillion-religion skulle kunna göra det vet jag inte, men om det kan göra den är jag helt med på noterna. Om påhittade gudar kan få människorna att värna om varandra och naturen kan man inte ha bättre gudar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 6:29 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
, men det är en religion som bygger på att se till allas bästa.

Det gör sann rationalism också. Vad är det som gör Jediismen till religion?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 2:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tron att allt liv genomströmmas och är beroende av den energi som kallas Kraften. Kraften är vår "gud".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 9:18 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Tron att allt liv genomströmmas och är beroende av den energi som kallas Kraften. Kraften är vår "gud".

Men gör det jediismen till en religion? (Visst, man får väl kalla det vad man vill...) Men jag menar att t.ex. så brukar man inte kalla Buddhismen för en religion - den brukar benämnas livsåskådning eller liknande. Borde det inte vara samma för Jediismen?
Kanske lite off topic, men jag blev lite intresserad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 1:57 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Molnies skrev:
den brukar benämnas livsåskådning eller liknande.

Själv brukar Jag benämna den livsföraktande. Annars så håller Jag med om det som du skrev.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 4:32 pm 
Master of Doom

Varför är buddhismen livsföraktande? Om jag var tvungen att bli troende inom någon religion skulle det definitivt bli buddhism. Det är bara att jämföra med kristendomen, huuuh.

Jag tycker att den brukar kallas religion; i religionsböcker i skolan och i tidningar och böcker iaf.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 4:57 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Den anser att existensen är ett lidande. Är inte det livsföratkande så vet icke Jag vad som är det.

Förresten, de två främsta av de livsföraktande religionerna, kristendom och buddhism, förbjuder självmord samtidigt som den anser att livet är skit. Är inte det ganska lustigt. Personligen ser Jag det som bevis på att dessa religioner endast existerar för att kontrollera och trycka ned folket. Leve Nietzsche!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]