Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 10:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 4:58 pm 
The Magnificent

Och dessutom så tillhör den väl en av de fem (eller sex?) världsreligionerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 5:33 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Den anser att existensen är ett lidande. Är inte det livsföratkande så vet icke Jag vad som är det.

Nu är väl det en missuppfattning av det indiska? ordet Dukkha(?) som inte betyder lidande i den svenska betydelsen av ordet utan mera att vi aldrig kan nå den fullständiga lyckan och därför för det mesta är otillfredställda. buddhismen menar ju också att det finns en väg ut ur detta som man kan nå om man följer den åttafaldfiga vägen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 5:52 pm 
Sinda

nu vet jag inte den exakta definitionen av "religion", men det måste väl finnas någon slags gud inblandad? Buddhismen har ingen sådan, eftersom Buddha själv sa att han inte var en gud. Tillståndet "buddha" kan uppnås av alla (fritt efter högstadiets religionsstudier).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 9:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det finns två stycken religoner i Silmarillion som jag ser det.
Eru som skapade allting påminer lite om det som kristendomen pratar om och Valar och Maia-andarna påminner om den grekiska mytologin.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 2:35 am 
Noldo

Grön, buddismen har gudar, dock anser de att gudarna är så pass ointresserade av människolivet att det är meningslöst att be till dessa.

Melkor, jag tycker inte direkt att det rör sig om olika religioner. De tillhör samma mytologi. Jag är lite osäker på hur mycket människor och andra visste om Eru så kanske de inte hyllade och prisade honom som en gud men alla tillhör de samma världsuppfattning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 1:47 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Jag är lite osäker på hur mycket människor och andra visste om Eru så kanske de inte hyllade och prisade honom som en gud men alla tillhör de samma världsuppfattning.

De midgårda folkslagen måste ju haft olikas gudar precis som vi även om Tolkien medvetet valde att undvika sådant?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 2:44 pm 
Noldo

Visserligen kan det röra sig om olika folkslag på det sättet. Att de har olika gudar betvivlar jag dock. Jag skulle tro att de alla egentligen dyrkar samma gudar (valar, maior) men att dessa gudar blivit ändrade av kulturen i form av namn, utseende och så vidare. Det är då rätt svårt att avgöra om det är olika religioner eller samma, bara olika kulter.

Så egentligen rör det sig om samma religion med olika syner och utövning. Men får någon som inte har insyn i hela skapelseberättelsen kan det säkert te sig som helt olika religioner. Det jag mest reagerade på och menade med mitt förra inlägg var att Eru och valar och maior inte tillhör olika religioner.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 2:49 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej men i vissa kulturer i midgård skulle det säkert kunna bli en sådan utveckling? Vi räknar ju den grekiska religionen som annorlunda från den kristna trots att det är densamma till stor del? Likadant tror jag det skulle vara på Midgård vissa skulle tillbe en specifik Maia kanske som den mäktigaste. Andra skulle se det ur en "buddistisk" synvinkel där gudarna var många men oviktiga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 3:32 pm 
Noldo

Det är sant det du säger men jag tycker att det är svårt att jämföra med våran värld och våra religioner för när det kommer till Midgård. Där kan man ju faktiskt säga vad som är rätt och fel eftersom man har facit i hand medan de olika religioner här pratar om att just de har rätt trots att de flesta religioner har så mycket gemensamt.

Vissa religioner i Midgård skulle säkert se väldigt olika ut som den grekiska och den kristna läran. Däremot får jag en känsla av att Midgårds invånare i stort inte är lika tempel och böneinriktade. Lite som buddister, att de tror på gudarna och liknande men att de troligtvis inte ser så mycket mening i att be till dessa. Eller iallfall att det blivit så, en ganska logisk följd utav Valinors avskärmning.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 31, 2004 8:36 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

var hoberna medvetna om det som berättas i Ainulindaë (osäker på stavningen :oops: ) och fanns det någon "religös" byggnad i fylke?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 9:39 am 
Snaga

Kristendom, grekisk mytologi? Ni tittar för nära tidsmässigt när det gäller kristendomen och geografiskt för långt bort när det gäller det den grekiska mytologin. Har ni hört talas om Eddan? Nordiska guda- och hjälte-sånger. Inledningsdikten heter Völuspa - "Valans" spådom. :wink:

http://www.asatrosamfundet.se/bibliotek ... uspa.html/

Det tycker iallafall jag är ett definitivt bevis på var den religösa delen av Silmarillion kommer ifrån. Dessutom finns det välbekanta namn som tex dvärgen Durin, återfinns i 10:e stycket i ovan nämda text. Det jag tycker är förvånande är att igen i ett sådant här forum har tänkt i dessa banor eftersom det är ett faktum att J.R.R. Tolkien intresserat sig för nordisk mytologi och bara en sådan sak som "middle-earth"

En fråga bara så här i slutet anses maior vara gudar? Om jag inte är helt ute och cyklar är Gandalf, Saruman, Sauron mm maior och dom ses inte som gudar, visst är dom mäktiga men gudar?

/nissefors

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 9:50 am 
Snaga

förlåt addressen där blev fel
http://www.asatrosamfundet.se/bibliotek ... luspa.html utan / på slutet

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 4:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Och Drogo nämns i sjätte och nionde versen.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 8:22 pm 
Snaga

ja fast det är inte som namn utan som i en form av drog. Tror att det är konjunktiv

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 18, 2005 6:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

nissefors skrev:
Har ni hört talas om Eddan? Nordiska guda- och hjälte-sånger. Inledningsdikten heter Völuspa - "Valans" spådom. :wink:

http://www.asatrosamfundet.se/bibliotek ... uspa.html/

Det tycker iallafall jag är ett definitivt bevis på var den religösa delen av Silmarillion kommer ifrån.

Anslaget i Silmarillion känns väldigt bibliskt. Enligt Edda-översättaren själv är Silmarillion "ett slags dumt sakrilegium som i högtidlig predikostil söker imitera King James’ Bible".

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]