Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Silmarillion: vår nya bibel
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
OK. Jag tänkte bara se vad ni tycker om min idé; att vi skapar en ny religion baserad på Silmarillion.

Tro inte att jag har fel. Vi har redan allt samlat i en endaste bok. Mytologin finns där, såsom krig och viktiga personer. Det finns till och med vissa budord insprängda i boken, som skulle kunna utgöra lagar för framtida samhällen.

"Krig" är inte viktigt, kommer väl någon av er tillägga. Men det är helt fel. Krig fanns i bibeln. Inte ens David Eddings skulle kunna göra en så bristfällig och icketrovärdig redogörsle för krig och arméer. Samanlagt fanns väl 1 000 000 man i fält vid den tiden, enligt kungaboken. Det finns till och med en Goliat (som tyvärr vann).

Så skriv för 17, att jag har fel. För nu måste vi reda ut hur mycket religion vi kan skapa av en fantasybok.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 11:56 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Självklart kan vi skapa religion av en bok, vi kan även skapa en religion av Aftonbladet. Vi kan tolka bägge och finna budord om gott och ont, frågan är bara hur korrekta de är. Egentligen är det mest korrekt att grunda sin religion på Aftonbladet eftersom denna utger sig för att tala sanning och att leda folket, eller åtminstone de som läser blaskan, och få dem att tycka och tänka på samma sätt som tidningens redaktion. Mycket på samma sätt som bibeln är uppbyggd alltså.

Silmarillion däremot är en fiktiv bok om en fiktiv värd, påhittad av en författare. Att hitta budskap är självklart fullt möjligt men vad bibeln har som inte Silmarillion har är uttalade regler för folket, Silmarillion är inte skriven som som en regelbok utan som underhållning. Religioner går ut på regler inte en rik och spännande mytologi. Denna är bara till för att förstärka reglerna och folks rädsla för att bryta dessa.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 11:08 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
När jag var yngre och precis hade orkat läsa mig igenom Sil så hoppades jag lite på att världen skulle gå under så att jag kunde predika ur den så att folk skulle tro på den i stället. (Jag var lite galen då)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 11:47 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Det är ju onekligen en intressant tanke och en som säkert har slagit många. Diskussionerna i den här avdelningen har en tydlig tendens till att hamna i religion.
Jag håller dock med Nardre om att man måste se till syftet bakom en bok. (I den mån man egentligen kan tala om ett sammanhållet syfte när det gäller Bibeln - men den har ju åtminstone redigerats i något slags medvetet syfte.) Silmarillions skapare hade säkerligen inte blivit alltför förtjust...[/i]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 12:00 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men jag gillar tanken på att allt är skapat av musik. Tänkte på Per Nilssons Nyaga om någon läst den? Och om strängteorin stämmer så vibrerar ju allt och musik är ju svängningar så då är vi ju skapade av musik! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 12:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Hur fiktiv en bok är kan man glömma att det bara är en bok. Bibeln skapades väl bara som en bok. Eftersom vi inte vet vem som har skrivit den kan vi inte heller motbevisa att den är skriven av Gud. Så, om nu folk glömmer att Tolkien skrev LotR, hur ska vi då motbevisa att inget verkligen har hänt?

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 12:59 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Bibeln är en massa skrönor från länge sen som bakats in i en helig bok. Dessutom så liknar skapelseberättelsen en massa andra skapelseberättelser från flera olika folkslag. Så varför inte Silmarillion? (inte såå allvarlig)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 1:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Du behöver inte vara oallvarig för att skriva det. Kunde bibeln bli en helig bok kan också Silmarillion bli det. Och jag är döallvarlig på det.

kratzek.blogspot.com

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Senast redigerad av Aderyn lör mar 05, 2005 9:00 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 1:32 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Arwens_vän skrev:
Eftersom vi inte vet vem som har skrivit den kan vi inte heller motbevisa att den är skriven av Gud.


Man har såvitt Jag vet ganska stor koll på vem som har skrivit bibeln. Åtminstone när det gäller Nya Testamentet.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor ons dec 15, 2004 5:01 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 1:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Nardre skrev:
Religioner går ut på regler inte en rik och spännande mytologi. Denna är bara till för att förstärka reglerna och folks rädsla för att bryta dessa.

Hört talas om religionsfrihet?

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 4:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag är för förslaget att Silmarillion blir den nya bibeln.
Jag har själv haft tanken att bilda en kyrka tillängnad Eru.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Senast redigerad av Lord Voldemort lör dec 18, 2004 4:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 4:57 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Arwens_vän skrev:
Hur fiktiv en bok är kan man glömma att det bara är en bok. Bibeln skapades väl bara som en bok. Eftersom vi inte vet vem som har skrivit den kan vi inte heller motbevisa att den är skriven av Gud. Så, om nu folk glömmer att Tolkien skrev LotR, hur ska vi då motbevisa att inget verkligen har hänt?

Bibeln skrevs som en sammanfattning av de berättelser som vandrade omkring rörande den dåvarande religionen. Visserligen valde man ut de delar som passade bäst men dessa var till för att få folk att tro och bli rädda för Gud. Det gällde att ge folk hopp och något att tro på, att beskriva världen och ge svar på de eviga frågorna. Visserligen kan vi glömma Silmarillion blev påhittad som underhållning och tolka den som sanning. Det krävs dock en stor förändring i samhället som måste utspela sig om ett ganska bra tag för vi kommer inte att glömma tolkien i första taget.
Nerloth skrev:
Hört talas om religionsfrihet?

Du får gärna förklara lite närmare, vad du menar.
Nerloth skrev:
Jag är för förslaget att Silmarillion blir bibeln.
Jag har själv haft tanken att bilda en kyrka tillängnad Eru.

Hoppas du verkligen är oseriös nu. Att bygga en religion på en fiktiv bok är ganska löjligt. Att bygga en religion på något folk vet är på låtsas är ju befängt.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 5:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jag tror knappast på att det kan bli en kortsiktig förändring. Boken kan bara bli en ny bibel vid en långsiktig förändring. Och även om det tar lång tid måste vi verkligen ha en början. De kristna förföljdes ju av romarna. De tvingades till och leva i gömda katakomber för att överleva. Men vad hände? Kristendomen blev, efter ett tag, den nya statsreligionen. Så vi måste ju börja någonstans...

Och Melkor behöver knappast vara oseriös. Även om det kommer från en påhittad historia vet vi alla mycket väl hur enkelt man kan manipulera människans sinne. Jag själv vet hur enkelt det är att verkligen önska sig att allt verkligen har hänt. Tolkien gav oss förestättningarna. Så ja... jag stödjer en ny religion...

kratzek.blogspot.com

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Senast redigerad av Aderyn lör mar 05, 2005 9:00 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 5:41 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Det är det ju verkligen inte Nardre! Om Melkor vill tro på något så ska han verkligen få göra det utan att du sätter någon jävla stämpel på honom. sedan vad som är sant eller inte spelar väl ingen roll? Folk har ju byggt religion på Elvis och Maradona. Om Melkor nu vill tro på Eru är väl det väl lika seriöst som att folk tror på ufon?

Nu vet jag dock inte hur seriös Melkor var men du behöver inte vara så grinig.

Det var kanske det Nerloth menade när han frågade om religionsfrihet.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew ons dec 15, 2004 5:43 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 5:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Nardre skrev:
Nerloth skrev:
Hört talas om religionsfrihet?

Du får gärna förklara lite närmare, vad du menar.

Det betyder alltså att man har rätt att uttöva vilken religion man vill, på vilket sätt man vill. (Så länge man inte skadar någon annan givetvis).

Nardre skrev:
Att bygga en religion på en fiktiv bok är ganska löjligt. Att bygga en religion på något folk vet är på låtsas är ju befängt.

Nej, ingen kan veta. Även om Tolkien själv hade sagt "allt jag skriver är rent påhitt och har ingenting att göra med verkligheten" (han sa för övrigt motsatsen - att hans historier verkligen har skett) så kan ingen veta hur det verkligen ligger till.

För övrigt kan man redan säga att "Silmarillion"-religionen redan finns. Det finns folk som tror på Valar/Gudar, dessa finns ju även i andra religioner. Till exempel kan man utgå ifrån att att Ulmo är samma som t.ex. Poseidon, Neptunus, Njard (asatro) m.fl.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010