Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 4:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 5:17 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 10:58 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Nerloth skrev:
Då måste jag vara psykiskt störd då.


Tja, det är ditt problem och inte Mitt.

Och Jag står för det Jag säger. Det Jag sade dock var inte att alla som anser att Silmarillion kan bli en religion var störda, utan att alla som kan tänkas anamma den som deras religion är det. Och det skulle du väl ändå inte göra? Isåfall är du inte endast psykopat utan även patrask inte ens värt att bespotta.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 12:05 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön okt 12, 2003 1:44 pm
Inlägg: 20
Tolkien var katolik och Jesus var Jude.

Koranen är guds ord. Biblen är likt Silmarilion massa berättelser om världen och guden (eller gudarna eftersom det inte framgår i Biblen om det finns tre eller 1 gud). Biblen har 10 regler vilket inte Silmarilion där är egentligen enda skillnaden.

Man kan ju tycka att det är konstigt att Tolkien hittade på en värld där man inte bad till gudarna. Men det är inte så konstigt det finns ingen gudsdyrkan , ändå är Gud sanningen närvarande. Tolkiens värld styrs av Gud den Ende. Under honom i hierarkin står valararna, världens väktare som inte är gudar utan demiurgiska ljusvarelser, själva heliga och underordnade Gud. Tolkien skriver så här för att det ska vara avlägsen och sällsam men på samma gång "inte någon lögn". Han ville att de mytologiska berättelserna och legenderna skulle uttryka hans egen etniska uppfattning av universum , och som kristen kunde han inrymma denna åskådning i ett kosmos utan den Gud han dyrkade, Men att förlägga sina sagor "realistiskt" till den kända världen, där religös tro var oförbehållsamt kristen, skulle berova dem deras fantasikolorit. Gud är alltså närvarande i Tolkiens universum men han förbir osynlig.


När Tolkien skrev Silmarillion trodde han att han på sätt och vis skrev sanningen. Han trodde inte direjt att de varelser han skildrade hade gått omkring på jorden och gjort allt det han berättar om. Men han kände eller hoppades, att sagorna på sätt och vis var ett förkroppsligande av en djup sanning.

Detta är ganska intressant också:
Tolkien går in i detaljer i sin förklaring och talar om boken, inte som ett skönlitterärt verk utan som en krönika över händelser som har ägt rum i verkligheten. Han tycks inte betrakta sig som en författare som råkat göra ett misstag som nu måste rättas till, utan som en historiker som nödgas kasa ljus över en dubkel punkt i något dokument.

Från "En Biografi" av Hamphrey Carpenter.

Men tror inte att Tolkien var någon galen gubbe som trodde på berättelserna många gånger var det så att han kunde ta större avstånd från sina berättelser än många av hans läsare.

Jo det finns hat i Tolkiens värld men det finns betydligt mera kärlek, massor av kärlek till naturen som Tolkien älskade högt och det märker man tydligt.

Skulle man göra en religion runt Tolkiens värld så skulle det helt vara upp till den som bildar den precis som kristendomen. Tro inte att vi följer Bibeln eller att krykorna gör detta varför tror ni det finns så grymt många olika kristna kyrkor.. Det mesta handlar om traditionen som växt fram inom religionerna. Traditionerna betyder nästan mera än de heliga skrivfterna i många religioner.

Jag har faktiskt diskuterat detta ämne med många kompisar och det bruker alltid säga att det i så fall är en sekt, De tycker sekt= idioter. Men slår man upp sekt i ord boken så är det något helt annat. Egentligen finns det många sekter inom den kristna tron.

Om ni nu läst Bilbeln hur skulle ni lägga upp religionen om ni inte har något att gå på??Precis inte alls lätt

Det går att bygga en religion runt precis allt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 7:17 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Heja Donjel!

Mitt jämförande med Bibeln utgår från att jag inte anser den som någon större historisk källa. Det mesta är fantasy i mina ögon.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 2:30 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön okt 12, 2003 1:44 pm
Inlägg: 20
Jo precis alla ser olika på sakerna. Du tycker (som är ganska normalt=)) att Biblen är tro värdigare, och det tycker jag också. Men Biblen innehåller även den visa konstiga grejer inte i närheten av Tolkiens värld men ändå=).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 2:37 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nej jag anser at Bibeln är långt ifrån trovärdig. Det har jag försökt att poängtera hela tiden. :?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 3:20 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Älva skrev:
Nej jag anser at Bibeln är långt ifrån trovärdig. Det har jag försökt att poängtera hela tiden.


Om man personligen tror på bibeln eller ej och anser den lika påhittad som Silmarillion är irrelevant för diskussionen.

Min poäng är att bibeln, trots att mycket i den eller kanske tillochmed det mesta i den är påhittat, ändå utspelar sig i vår värld och innehåller personer som har funnits på riktigt vilket gör den åtminstone någorlunda trovärdig och Jag kan fullkomligen förstå hur folk kan ha det som deras religion, även om Jag inte håller med dem. Dylik förståelse skulle Jag dock aldrig någonsin kunna ha för någon som såg Silmarillion som sanning och anammade den som religion och Jag skulle bruka all Min kraft för att få dem inlåsta någonstans så att Jag själv och alla andra människor som känner sig illa till mods av att ha galningar i närheten kan få leva i lugn och ro utan att behöva oroa sig överhövan.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 3:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Fëanor: nu går du emot dina egna principer igen. Tolerans är en förutsättning för liberalism och frihet, som innefattar religionsfrihet.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 4:25 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Tja, vad kan Jag säga? Min nit för liberalismen är helt enkelt inte tillnärmelsevis lika stark som Min misantropi samt Min avsky för idioti.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 4:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
En kommunist i fårakläder minsann.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 5:19 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Knappast. Jag tycker att kommunismen är en idiotisk ideologi och som Jag nämnde tidigare så avskyr Jag idioti.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 11:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Fëanor skrev:
Knappast. Jag tycker att kommunismen är en idiotisk ideologi och som Jag nämnde tidigare så avskyr Jag idioti.


Och vad gör kommunismen till en idiostisk ideologi då?

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 7:06 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Om ni ska diskutera politik så gör en ny tråd.

Silmarillion ska ju också utspela sig i vår värld så jag fattar inte riktigt poängen men eftersom alla människor upplever världen olika så uppfattar man ju även de här sakerna olika.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 1:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Älva skrev:
Silmarillion ska ju också utspela sig i vår värld så jag fattar inte riktigt poängen men eftersom alla människor upplever världen olika så uppfattar man ju även de här sakerna olika.

Inte jag heller. Tyvärr verkar det ju som att vissa personer varken kan acceptera - än mindre respektera - att andra personer har olika syn på vissa saker och tycker annorlunda. Man tycker ju att de som är medlemmar här och antagligen någon gång i livet blivit bemötta med med stort oförstående/förakt för sitt Tolkien-intresse skulle vara lite mer ödmjuka. Men icke. :(

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 3:19 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 5:21 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010