Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 5:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 29, 2007 9:24 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Om det finns intresse men den här diskussionen är lite bruten just nu eftersom en massa inlägg från "inaktiv användare" är borta.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 31, 2007 6:44 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Jag har haft Simarillion som bible ganska länge även om jag inte anser jag är värst religös ;)

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 31, 2007 10:23 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Curunir skrev:
Jag har haft Simarillion som bible ganska länge även om jag inte anser jag är värst religös ;)


I'm with you, mate :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 03, 2007 6:30 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 9:17 am
Inlägg: 122
Älva skrev:
För det första så anser jag att vi låter bli att propagera för en eller annan religion på det här forumet. Det kan lätt bli en obehaglig stämning när någon går in och påstår att den har rätt och bär på den aboluta sanningen och alla andra är förtappade som inte följer den eller den tron.
Men om folk verkligen vill diskutera religion så skapa en ny tråd för det i övrigt men jag avråder å det bestämdaste från att diskutera religion eller politik. Tidigare erfarenheter har visat att det lätt kan bli infekterat. Vi bör respektera och acceptera att vi alla är olika och att sanningens väg kan se mycket olika ut för olika individer. Eftersom vi är just, individer.

Som svar på ditt inlägg Pallando:

1. Alla måste få ha sitt eget tycke angående detta och om du anser att det är sant till 100% så får du gärna tycka så. Acceptera gärna att andra är av en annan åsikt.
2. Det finns inga bevis för att Jesus skulle ha gått på vatten men tankens kraft är stark och vad jag vet så finns det många yogier i bl.a. Indien som kan utföra de mest fantastiska saker. Så en omöjlighet är det inte.
3. Det är också ett uttryck för en åsikt men förringa inte de som faktiskt tycker att det är både givande och roligt att göra så.
5. Nästan alla våra ritualer runt midsommar och jul och de andra högtiderna har skapats om i efterhand av kyrkan för att passa in i den kristna tron när folket vägrade gå ifrån sina gamla seder och bruk.
7. Var väääldigt försiktig med hur du formulerar uttalanden om andra personer. (ett tips bara :wink: )
8. Livets ord och Jehovas vittnen bl.a. är sekter.
9. Tolkien själv ogillade att folk försökte läsa in allegorier i hans verk. Att hans värld har mågna kristna värderingar är väl inte så konstigt eftersom han själv var troende katolik.

Jag vill inte förringa vare sig din tro eller ditt val av livsväg men man bör vara öppen och låta andra människor få välja den väg de själva vill, utan krav på hur det ska gå till. Ingen tycker om att bli mästrad eller förlöjligad.

Tack för ordet!


För det första, mm jag förstår. Skulle alla skriva som jag om vad dom trodde på skulle det bli kaos på trådarna. Men eftersom att det är fritt att anklaga bibeln, så måste det väl vara fritt att försvara den :? ?

1. Alltså jag accepterar nog att alla har olika trosuppfattningar osv. Man måste få välja sin egen väg ändå, jag ville bara slå några (hårda) slag för kristendomen :D
2. inget som står i bibeln handlar nog om vanlig logik...Alltså som vi människor anser är logiskt.
3. du har rätt, jag skrev bara min egen åsikt men jag kunde ha utryckt mig lite finare :)
5. Tror inte riktigt det är så,men jag är inte just så insatt, när det gäller högtider...kanske borde ta reda på lite själv...
7. mm, jodå. Det var nog lite klantigt skrivet av mig ändå, förlåt mig Nerda (hette väl så?)
8. Livets ord..nej det är inte en sekt. Dom har alltid öppet för allmänheten= inte en sekt. Jehovas vittnen, hmm ja det kan man nog kalla för sekt, men o andra sidan så är dom ju inte kristna :wink:
9. mmm

Ville inte mästra eller förlöjliga ngn, mer än kanske själva iden om att basera en Religion på en fantasybok, men det stämmer alla måste få tycka som dom själva vill :) Bibeln= that's the way, det var mitt budskap :P Vill inte tvinga nån till nåt, eller få ngn att känna sig löjlig, förlåt isåfall! Om nån fick en sådan känsla!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 03, 2007 6:40 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons maj 23, 2007 9:17 am
Inlägg: 122
Nerloth var det, förlåt Nerloth om jag var för hård mot dig.
Curunir och Thalion, jag förstår vad ni menar. Men det baserar ni ju på att ni diggar silmarillion så hårt eller hur :P Inte på grund av att ni tror på att Eru har skapat hela världen, eller hur?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 04, 2007 1:41 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Något sånt ja..men vem säger att det inte skulle vara Eru och hans Ainur som skapat världen...det är precis lika ologiskt som att han där i bibelen har det ..
Som sagt vi kan tänka oss basera en tro på något vi älskar. eller iaf jag

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 04, 2007 3:02 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag skulle helt klart se Bibeln som något mycket mindre påhittat än Silmarillion. Allt är ju individuellt, men jag tycker det är skillnad på att vilja tro och att tro.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 04, 2007 4:40 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Skulle Silmarillion ha uppstått och funnits runt samma tidpunkt som Bibeln hade den säkerligen kunnat vara istället för Bibeln.
Jag menar att om inte bibeln skulle ha funnits och att Silmarillion skrivits för flera tusen år sedan så tror jag att Silmarillion skulle ha varit en religion i detta nu.

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 04, 2007 8:09 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:18 pm
Inlägg: 65
Ort: Skelleftehamn
Synd att det inte var så... skulle mycket häldre vilja lära mig om Sillmarillion än om Bibeln.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 04, 2007 9:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Prins Imrahil skrev:
Synd att det inte var så... skulle mycket häldre vilja lära mig om Sillmarillion än om Bibeln.


Samma här.
Men vi kan inte få allt vi vill ha :(

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 05, 2007 8:23 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Det beror ju på, Ardahini kan ju åka runt i Sverige och sprida Tolkien-propaganda. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 05, 2007 10:02 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Jag kan inte hålla mig.

Pallando skrev:
1. Alltså jag accepterar nog att alla har olika trosuppfattningar osv. Man måste få välja sin egen väg ändå, jag ville bara slå några (hårda) slag för kristendomen :D


Slag var ordet, ett dumt ordval kanske... Bibeln med slag är lite ologisk och en anledning att folk tycker illa om den typen av propaganda.

Pallando skrev:
2. inget som står i bibeln handlar nog om vanlig logik...Alltså som vi människor anser är logiskt.


Eh kanske, möjligen... Bibeln är inte logisk, men man kan inte hävda dess värde rationellt utan att inbegripa logik (föresten försöker bibeln sig på att definera PI på något ställe... och får det helt fel)

Pallando skrev:
5. Tror inte riktigt det är så,men jag är inte just så insatt, när det gäller högtider...kanske borde ta reda på lite själv...

Älva har rätt men inte helt och hållet. Men jul är definitivt en kvarleva, speciellt sättet vi firar jul på. Man firar Jesus födelse igenom att äta gris, något vi kan vara helt säkra på inte ingick i hans kost. Det mest troliga är att han åt Koscher... jag har läst texter som hävdar att frågan är om han helt avstod animalisk föda eller åt fisk... men jag vet inte. Jag hävdar att han inte åt gris, och att äta gris på jul definitivt mer har med Asa-tron att göra.

Pallando skrev:
8. Livets ord..nej det är inte en sekt. Dom har alltid öppet för allmänheten= inte en sekt. Jehovas vittnen, hmm ja det kan man nog kalla för sekt, men o andra sidan så är dom ju inte kristna :wink:


Varifrån kommer dina definitioner av sekt?

Det är svårt att veta, ni kanske har olika syn... Enligt Wikipeidia så är det här en av dem :

Wikipedia skrev:
En sekt är ett religiöst samfund eller parti, som skiljer sig från det härskande kyrkosamfundet genom att föra fram och lägga vikt vid någon underordnad eller förnekad lärosats. Det kristna sektväsendet har utvecklat sig mångfaldigast inom protestantismen, framför allt i Amerika, men även i Europa.


och där går de flesta delar in. En sekt behöver inte vara likatydigt med instängda galningar, rent språkligt sätt, även om ordet har fått den betydelsen mer idag. (Vilket kan leda till översättningsproblem när det kommer saker från religioner som tillåter en pluralistiskt syn på verkligheten... Det finns mer än en väg).

Pallando skrev:
Ville inte mästra eller förlöjliga ngn, mer än kanske själva iden om att basera en Religion på en fantasybok, men det stämmer alla måste få tycka som dom själva vill :) Bibeln= that's the way, det var mitt budskap :P Vill inte tvinga nån till nåt, eller få ngn att känna sig löjlig, förlåt isåfall! Om nån fick en sådan känsla!


Jag skulle säga att de flesta användarna här ser det som du förlöjligar dig själv ( jag gör det inte...), för de flesta mäniskorna här är inte troende...

.... allt vi kan göra är att handla gott, jag tror inte på bibeln, jag har läst och studerat den allt för mycket för det.... Jag vet tvedydigheter, olika ord för gud osv allt för väll.... Och desutom har jag en annan tro, men ett ord som definerar något betyder inte att man inte beträder rätt väg... Man behöver inte tro för att ha en väg. Också vidare...

Men Kristendomen har problemet att alla som inte tror kommer det gå illa för , på domedagen när vi ska uppstiga från jorden (enligt boken då), och därför skulle jag bli lite orolig om inte kristna försökte frälsa allt hejvilt... de vill oss bara gott, även om vi inte håller med. (;

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 07, 2007 10:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nå, ni har sagt era synpunkter och så låter vi det stillna lite försiktigt. :wink:

Jag skulle faktiskt inte ha så mycket emot att Silmarillion blev en sorts helig bok. Vore lite roligt och säkert inte lika blodtörstigt. Men säker kan man aldrig vara. Jehovas tror på Jesus och jag har släkt osm är det och varit på ett sånt bröllop så jag vet hur sektiserade och gudfruktiga de är de rackarna.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 10, 2007 7:16 am 
Offline
Östring

Blev medlem: sön sep 17, 2006 2:12 pm
Inlägg: 29
Återstår då bara att starta en religiös friskola där man lär ut tolkiendomens läror :D . Stackars elever :? .
Hmm... undrar om skolverket skulle godkänna en sådan friskola ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 10, 2007 9:07 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Jag avslutar min medverkan i denna tråd med det fina citatet: "Its still real to me dammit!"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010