Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 12:56 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Miaulë skrev:
...eller dvärgarna från Menegroth som anfaller Doriath...
Menegroth är Thingols dolda salar som finns i hans land Doriath. Dvärgarna som anfaller Doriath kommer från Nogrod har jag för mig. :D

Jag tror att Melkor var avundsjuk på Fëanor för att han kunde skapa (de fina/mäktiga/unika) silmarillerna och därför ville han äga dem själv.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 1:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Klaatu skrev:
Miaulë skrev:
...eller dvärgarna från Menegroth som anfaller Doriath...
Menegroth är Thingols dolda salar som finns i hans land Doriath. Dvärgarna som anfaller Doriath kommer från Nogrod har jag för mig. :D

Jag tror att Melkor var avundsjuk på Fëanor för att han kunde skapa (de fina/mäktiga/unika) silmarillerna och därför ville han äga dem själv.


Ja det var väl från Nogrod Dvärgarna kom har jag för mig.

Varför skulle jag vara avundsjuk på Feanor för :D :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 6:07 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 16, 2005 10:42 am
Inlägg: 12
Ort: Helsingborg
Citera:
Menegroth är Thingols dolda salar som finns i hans land Doriath. Dvärgarna som anfaller Doriath kommer från Nogrod har jag för mig.


Jajamensan. Så kan det gå när tankarna vandrar. Upptäckte mitt mistag för sent, Klaatu hade redan hunnit smälla mig på fingrarna. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 20, 2006 6:56 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jul 22, 2006 4:30 pm
Inlägg: 20
Vill bara försöka svara på om silmarillerna kunde öppnas. Enligt Mandos profetsia om Dagor Dagorath (Den sista striden) så ska Feanor ge silmarillerna till Yavanna som öppnar dem och väcker med deras ljus träden till liv igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 7:16 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men det finns ju i stort sett bara en Silmaril kvar.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 4:00 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jul 22, 2006 4:30 pm
Inlägg: 20
Älva skrev:
Men det finns ju i stort sett bara en Silmaril kvar.


Nej. En finns i jorden, en i havet och en hos Eärendil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 4:14 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det vet hon mycket väl. Men hon sa i stort sett, och menar då förstås den enda som är "nåbar" vilket är den Eärendil har.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 5:49 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jul 22, 2006 4:30 pm
Inlägg: 20
Túrin Turambar skrev:
Det vet hon mycket väl. Men hon sa i stort sett, och menar då förstås den enda som är "nåbar" vilket är den Eärendil har.


Ursäkta om jag retade upp dig. I HOME V: The Lost Road står det.
Citera:
Thereafter shall Earth be broken and re-made, and the Silmarils shall be recovered out of Air and Earth and Sea; for Earendel shall descend and surrender that flame which he hath had in keeping. Then Feanor shall take the Three Jewels and bear them to Yavanna Palurien; and she will break them and with their fire rekindle the Two Trees, and a great light shall come forth. And the Mountains of Valinor shall be levelled, so that the Light shall go out over all the world.
Det finns flera versioner av Mandos andra profetia men i mer än en version så näms det att silmarillerrna kommer att återtagas från himlen,vattnet och jorden. Så enligt mitt sätt att se kommer de tillrätta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 6:25 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
imin skrev:
Túrin Turambar skrev:
Det vet hon mycket väl. Men hon sa i stort sett, och menar då förstås den enda som är "nåbar" vilket är den Eärendil har.


Ursäkta om jag retade upp dig. I HOME V: The Lost Road står det.
Citera:
Thereafter shall Earth be broken and re-made, and the Silmarils shall be recovered out of Air and Earth and Sea; for Earendel shall descend and surrender that flame which he hath had in keeping. Then Feanor shall take the Three Jewels and bear them to Yavanna Palurien; and she will break them and with their fire rekindle the Two Trees, and a great light shall come forth. And the Mountains of Valinor shall be levelled, so that the Light shall go out over all the world.
Det finns flera versioner av Mandos andra profetia men i mer än en version så näms det att silmarillerrna kommer att återtagas från himlen,vattnet och jorden. Så enligt mitt sätt att se kommer de tillrätta.


Nej, jag blev inte arg. Det är lätt att "låta" arg i skrift.

Men det som står där är en teori Tolkien aldrig utvecklade vidare. Precis som borttagandet av Dagor Dagorath är detta stycke inaktuellt i den slutgiltiga versionen av Arda. Ett exempel i texten är att Yavanna fortfarande har tillnamnet Palurien istället för Kémentari.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 6:58 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jul 22, 2006 4:30 pm
Inlägg: 20
Citera:
Men det som står där är en teori Tolkien aldrig utvecklade vidare. Precis som borttagandet av Dagor Dagorath är detta stycke inaktuellt i den slutgiltiga versionen av Arda. Ett exempel i texten är att Yavanna fortfarande har tillnamnet Palurien istället för Kémentari.


Vilken är den slutgiltiga versionen av Arda? Den var inte Tolkien den äldre som publicerade Silmarillion, vad gamle Tolkien hade kommit fram till som slutgiltig version vet vi inte. Jag tycker att du har fel när du skriver att Tolkien inte utvecklade vidare hur det stora slutet skulle vara, han skrev flera versioner under ganska många år kanske hade någon av dem hamnat i hans version av Silmarillion.

Ps. Såvitt jag vet så är namnen på Valar egentligen titlar undantaget är Oromë. Flera av valar hade många olika titlar ta Varda som exempel (Tintalle, Elbereth mm). Oromë kallades av rohirim för Béma. i BOLT nämmns Yavanna både som Yavanna och Kémentari.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 7:42 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Visserligen utvecklades det, men på de sista åren kom inte många nya versioner till och jag har för mig att jag har läst en kommentar av Christopher Tolkien som säger att "återuppbyggnaden" och allt det där var struket.

Självklart finns det ingen slutgiltig version av Arda, men någon version måste man hålla sig till om man vill ha relevans och kontinuitet i största möjliga mån genom verken. Till exempel går den sena idén om orkers utveckling ur människorna inte ihop med det mesta av det sista historiematerial JRR lämnade efter sig. Därför brukar jag främst använda Silmarillion som referensram för att det är en relativt sen version av Arda vars olika delar är hyfsat överensstämmande. Dessutom tror jag att Christopher Tolkien är den nu levande människa som har överlägset bäst koll på vad hans pappa faktiskt ämnade göra. I vissa fall har ju CT erkänt att han kanske valt fel i Silmarillion, men i huvudsak känns Silmarillion som den bästa källan till de tidiga åldrarna, iaf ur min synvinkel.

Annars kan man ju förstås välja att se Arda som en stor och oöverblickbar skapelse som inte har någon kontinuitet och att det är ett faktum som måste accepteras. Dock blir det då svårare att överhuvudtaget argumentera för att något "var så" eller "var inte så", då absoluta fakta har förlorat lite av sin mening då. Dessutom föredrar jag personligen ett Arda där det mesta "går ihop", även om jag med största intresse läser HoME och annat som beskriver utvecklingen i Tolkiens huvud.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 8:09 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jul 22, 2006 4:30 pm
Inlägg: 20
Túrin Turambar skrev:
Visserligen utvecklades det, men på de sista åren kom inte många nya versioner till och jag har för mig att jag har läst en kommentar av Christopher Tolkien som säger att "återuppbyggnaden" och allt det där var struket.

Självklart finns det ingen slutgiltig version av Arda, men någon version måste man hålla sig till om man vill ha relevans och kontinuitet i största möjliga mån genom verken. Till exempel går den sena idén om orkers utveckling ur människorna inte ihop med det mesta av det sista historiematerial JRR lämnade efter sig. Därför brukar jag främst använda Silmarillion som referensram för att det är en relativt sen version av Arda vars olika delar är hyfsat överensstämmande. Dessutom tror jag att Christopher Tolkien är den nu levande människa som har överlägset bäst koll på vad hans pappa faktiskt ämnade göra. I vissa fall har ju CT erkänt att han kanske valt fel i Silmarillion, men i huvudsak känns Silmarillion som den bästa källan till de tidiga åldrarna, iaf ur min synvinkel.

Annars kan man ju förstås välja att se Arda som en stor och oöverblickbar skapelse som inte har någon kontinuitet och att det är ett faktum som måste accepteras. Dock blir det då svårare att överhuvudtaget argumentera för att något "var så" eller "var inte så", då absoluta fakta har förlorat lite av sin mening då. Dessutom föredrar jag personligen ett Arda där det mesta "går ihop", även om jag med största intresse läser HoME och annat som beskriver utvecklingen i Tolkiens huvud.


Jag håller med om att CT nog är den med störst kunskap om farsans fantasivärld. Men när jag läser Silmarillion så upplever jag att man bara krafsar på ytan. Som tex om hur Tuor kom till Gondolin i Silmarilllion är den lite väl kortfattad och då är det bra att kunna ta till det andra materialet som CT har publicerat. Det är svårt att avgöra vad som JRRT tyckte var riktigt och vad han förkastade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 21, 2006 9:26 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, det är det. Speciellt den bit du nämner. Gondolins fall i Silmarillion är i princip skrivet helt och hållet av CT eftersom det bara finns en klar fullständig version av den sagan. Och det är den från BOLT, dvs från 1920-talet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 22, 2006 8:21 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Vet inte varför men jag gillar den versionen "om slutet", där hela världen förgås. Har läst om detta i DFSB, Melkor förgör solen, Turin och Fionwe slaktar Melkor och hela världen förgås i denna harmlösa kamp :)

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 22, 2006 8:35 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
En annan sak. Att Sillmarilerna är viktiga för allt Ardas goda folk kan man utgå ifrån. Under Melkors flykt så förtärde Ungoliant de två träden och var väldigt sugen på Sillmarilerna också, Melkor å andra sidan drevs av ett mänskligt begär att äga dessa ting. Så egentligen borde Ungoliant ha varit den farligaste för hela världens existens, inte Melkor. Melkor hade chansen att få världen dit han ville, men hans åtrå och avundsjuka förråde hans sinne. Kanske Melkor är den Vala som liknade människor mest? :wink:

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010