Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 7:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 10:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Finrod är inget dåligt val...

Finwë skulle jag tagit dock, han hade mycket väl kunnat få Fëanor på bättre tankar. I vilket fall hade han varit högste konung.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 10:23 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
det skulle ju varit bra om man fick ta tillbaks båda ;)

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken Alv skulle du rädda?
InläggPostat: mån jan 17, 2011 12:40 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Hade velat välja Fingolfin för mäkrigare och bättre kung har noldor aldrig haft (ja, jag inkluderar t.o.m Fëanor då, den fantastiske men vettlöse kraftkarlen).
Med honom hade noldor kunnat enas och Morgoth kunna hållas tillbaka ytterligare längre.

Men samma förmåga bar hans son Fingon, som var god vän med Maedhros och som därför kunde sammansvetsa Maedhros förbund, noldors sista enighet
Fingolfin hade dock kanske lösa ett annat slut på dess olyckliga öde...

Både kung Turgon och Ecthelion balrogbane är annars sorgliga frånfällen!

Lägger min röst på Gelmir, broder till Gwindor, som avrättades inför alvernas styrkor på västfronten inför De Otaliga Tårarnas Slag.
Gwindor stod tyvärr så att han fick se brodern mördas och startade ett anfall vilket fick Maedhros förbunds planer att komma i olag.
Det går inte att säga om att hans överlevnad hade inneburit ett annat slut på slaget men jag hoppas på det och är beredd att chansa!

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån jan 24, 2011 11:58 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Egalmoth skrev:
Finwë skulle jag tagit dock, han hade mycket väl kunnat få Fëanor på bättre tankar. I vilket fall hade han varit högste konung.


Ingen som funderat på att det vore än bättre att ha räddat Míriel, Fëanors mor? Jag vet, då hade vi inte fått Fingolfin och Finarfin och deras underbara ätter, men ur ett perspektiv att försökt undvika olycksaligheter, så borde det haft stor inverkan på Fëanors uppväxt -> kynne, liksom Finwës förhållning mot sin egensinnige son?

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken Alv skulle du rädda?
InläggPostat: sön dec 29, 2013 4:07 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag har flera alternativ, vet inte vilken av de som hade varit bäst och dödat flest.

1. Finwe, för att om han överleft och följt med till Beleriand så kanske fler alvätter också följt med, minst Finarfin. och med cirka 20 000-25 000 alvkrigare till så hade kanske de stora slagen slutat annorlunda och de kanske bevakade viktiga platser/pass i Beleriand så att Morgoth inte lika enkelt intog det. Detr hade gjort skillnad. Och om Finwe lyckats övertala Feanor att vänta på alla alver innan han anföll Angbad så hade det slaget tett sig annorlunda.

2. Feanor, han hade kunnat uträtta mycket bra innan han dog. Han var trots allt Morgoths ärkefiende. Många orker hade dött...

3. Olwe, är inte säker på all han dog fast hade han överleft så kanske Thingol hade varit mer vänliga mot noldor. Thingol hade kanske till och med varit med i Nirnaeth Noediad. Det hade förändrat mycket till det bättre för noldor om inte det stora alvkungarna ( Thingol, Fingolfin, Maedhros) varit oense hela tiden. Om alla alver stod under en fana så hade morgoth inte varit så glad...

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010