Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2004 8:03 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:27 pm
Inlägg: 18
Ort: Emmaboda
Gandalf måste väl ses som jesus i så fall. Han var ju valas sändebud för att rädda människorna. Han dog ju till och med för att rädda dem från balrogen, vilket kan tolkas som synden (7 dödssynder - 7 balrogar).

Nä, jag köper inte riktigt det där även om det låter näpet... I det myller av ting och dess kombinationer, antal mm så kan man nog tolka in vilka underliggande meningar som helst.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 24, 2004 1:50 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör jan 24, 2004 1:32 pm
Inlägg: 221
Ort: Stockholm
Jag tror nog att Tolkien var en tillräckligt bra författare och hade tillräckligt bra fantasi för att kunna skriva Sagan om Ringen utan att hämta inspiration från katolisismen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 11:32 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Men han kan väl ha tagit inspiration från katolicismen? Alla stora författare får idéer från annat håll.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 2:27 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Ja. Han tog ju en hel del från keltisk, fornnordisk och germansk mytologi. Varför skulle han inte ha tagit något från kristen mytologi?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 4:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Den här diskussionen har varit uppe på Skalman också, och där kom det här Tolkien-citatet fram:

Ur ett brev till jesuitprästen Robert Murray, S.J., 2 dec 1953:

J. R. R. Tolkien skrev:
The Lord of the Rings is of Course a fundamentally religious and Catholic work; unconsciously so at first, but consciously in the revision. That is why I have not put in, or have cut out, practically all references to anything like 'religion', to cults or practices, in the imaginary world. For the religious element is absorbed into the story and the symbolism.


(Att jag som inte ens har läst Letters skall behöva gräva fram det här citatet! Jag trodde det var du som var forumets Letterman, Danne? ;))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 12, 2009 12:37 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Hittade denna tråd och bumpar den eftersom jag tyckte den var intressant. Som katolik och Tolkein-fantast kan jag säga att alverna inte representerar katoliker av anledningen att katoliker har "rätt tro" eller liknande. Alverna representerar hellre människan som hon var innan syndafallet (då Adam och Eva åt av den förbjudna frukten) d.v.s fria från synd, odödliga, i grunden goda och med total fri vilja. Jag tror t.o.m att jag läst någonstans att Tolkien inspirerades av en katolsk teolog som beskrivit människan innan syndafallet när han skapade alverna.

Efter syndafallet blev människan mer som människorna i Tolkiens värld.

Tanken med ett eventuellt samband mellan Varda och jungfru Maria var intressant, men först och främst vill jag påpeka att katoliker inte dykrar jungfru Maria utan vördar henne och, eftersom vi tror att hon befinner sig i himmelen med kropp och själ framför Guds tron, ber om hennes förbön.

En av jungfru Marias titlar inom katolska kyrkan är "Himlarnas Drottning" vilket innebär att vi tror att hon är krönt till drottning i himmelen. Som det står i uppenbarelseboken 12:1 "Och ett stort tecken syntes på himlen, en kvinna klädd i solen och med månen under sina fötter och en krans av tolv stjärnor på sitt huvud."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Katolsk allegori?
InläggPostat: lör dec 12, 2009 4:20 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag har iof inte tänkt så mycket på den här saken men om man ska göra en mytologi så är det väl naturligt att man lånar lite här och där , inte minst hos bibeln och visst att tolkien var katolik gjorde väl inte att han var mindre benägen att göra detta, man kan ju ställa sig frågan, spelar det någon roll om han låndade från bibeln eller om det en katosk allegori ?

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Katolsk allegori?
InläggPostat: lör dec 12, 2009 7:31 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
treebeard skrev:
spelar det någon roll om han låndade från bibeln eller om det en katosk allegori ?


Det beror väl på vem man frågar. Om det inte spelar någon roll för dig är det förstås helt okej, det ligger ju i betraktarens ögon (vilket Tolkien säkert skulle vara den förste att erkänna). För Tolkien själv tror jag dock att den här frågan inte var helt betydelselös, och oavsett detta tycker jag att det är rätt intressant.

Tack för att du lyfte fram den här tråden, Gautrek. Fick mig att läsa igenom alla inläggen och minnas en tid då diskussionerna här på forumet var fylligare och gick djupare. Och då slogs jag av faktumen att det är 6 år sedan! Var tusan tog de åren vägen någonstans??

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 6:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Som jag har nämnt i någon annan tråd så tycker jag att man kan hitta en hel del likheter med kristendomen. (och förstås andra religioner).

Jag tycker att det inte är alltför långsökt att jämföra tex Istari, med Jesus. Båda sändes ju till jorden för att "styra upp saker" (ursäkta mitt ordval).

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 18, 2009 12:40 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Orophin skrev:
Som jag har nämnt i någon annan tråd så tycker jag att man kan hitta en hel del likheter med kristendomen. (och förstås andra religioner).

Jag tycker att det inte är alltför långsökt att jämföra tex Istari, med Jesus. Båda sändes ju till jorden för att "styra upp saker" (ursäkta mitt ordval).


Jag tror ändå det är svårt att säga att "den personen representerar den" o.s.v. Detta var nog aldrig Tolkiens tanke. Däremot lägger han in en del kristen etik och filosofi i själva berättandet samt vissa kristna och väldigt typiskt katolska element såsom exemplet med alver som människan före syndafallet, den "perfekta" och odödliga människan, men även att en person kommer till världen för att rädda den, eller att en person offrar sig själv för alla andra. Så han lånar ju saker ur judisk-kristen mytologi lika väl som ur germansk, keltisk, grekisk o.s.v. Alla dessa gamla kulturer som format vår civilisation.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2010 4:45 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
Hela Arda är väl religiöst kan man tycka. Själv anser jag religion vara grunden till allt ont - i alla fall i vår värld eftersom det här inte finns någon gud. I Arda däremot så finns det ju en gud, och det gör ju allt så härligt :) Jag skulle själv vilja leva i en värld skapad av Iluvatar =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2010 7:43 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
marqooo skrev:
Själv anser jag religion vara grunden till allt ont -

vad menar du med det ?
man kan ju tänka på allt bra religionen gör

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2010 10:27 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
Säg något bra den gör. Goda gärningar från en religiös person är ju förpliktade. De gör goda gärningar för att de har en plikt att göra det. Vore bättre om man kunde vara god utan att ha det som en plikt från en låtsaskompis som bor uppe bland molnen. Sedan är det ju också så att religionerna har förmodligen dödat flest människor i världen (efter svält och katastrofer).

Don't get me started on religion my friend :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2010 10:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
marqooo skrev:
Don't get me started on religion my friend :)

Nej, nu är ni ju redan off-topic. Tänk gärna till en gång extra innan du postar inlägg som kan uppfattas som provokativa, marqooo. I något relevant sammanhang i övrigtforumet ser jag inget problem med att yttra sådana åsikter, men här tillför det inget.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 03, 2010 11:37 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör maj 29, 2010 9:48 am
Inlägg: 18
Självklart, jag förstår! Har svårt att hålla mun när just det ämnet kommer upp =) Back on topic.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010