Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tankar kring Silmarillion
InläggPostat: mån feb 15, 2010 9:08 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Ohlmarxisten skrev:
http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?p=107434#107434:
Eldalie skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Hans översättning är inget vidare, tycker jag. Vad är det som är så bra med den?
Den är bra för att han översätter korrekt. Vad har du emot den, bortsett från ditt ogillande av Silmarillion som bok?

Att jag inte tycker originalet är någon speciellt bra bok tror jag bara gör det enklare för mig vara saklig i bedömningen av översättningen. Det är ni som gillar The Silmarillion som mer verkar låta er styras av känslorna och därför har svårt att se att översättningen inte är något vidare. :wink: Jämför några valda stycken så kommer du förhoppningsvis se att översättningen inte är särskilt "korrekt"; du får dock gärna förtydliga vad du lägger in i "korrekt". Men min främsta invändning mot översättningen är att den inte övertygar stilistiskt.


Kanske OT, men det vore intressant att höra vad det är med Silmarillion du inte gillar?

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Senast redigerad av Gautrek sön feb 21, 2010 12:42 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarxistens tankar kring Silmarillion
InläggPostat: lör feb 20, 2010 2:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det är naturligtvis smickrande att du är så intresserad av just mina tankar att du inskränker tråden bara till dem. Men det vore intressant att även höra vad du och andra tycker är bra eller dåligt med Silmarillion. Så ändra gärna rubriken till "Tankar om Silmarillion".

Vi kan ju börja med vad Danne säger i "ursprungstråden" men som mer hör hemma här.

Danne skrev:
Liksom du är jag överlag inte särskilt road av Silmarillion - för mycket slag och till förvillelse lika personligheter. Det finns dock undantag, berättelserna om Türin och Beren/Lúthien är förstås starka, även om jag hade önskat dem i något mer Ringenartad form.

Jag tror att det är en bra förklaring till varför många som gillar Sagan om ringen inte är särskilt roade av Silmarillion. Det stämmer på mig, kan man säga. Ändå är det inte min egentliga invändning mot Silmarillion. Den var aldrig tänkt att roa på det sätt som Sagan om ringen gör, och den gör det inte. Synd att Tolkien inte ens försökte, kan man tycka. Men jag menar att han inte heller lyckades med det han till formen gör.

Vad är då Silmarillion? Jag har svårt att till formen se den som något annat än en myt som närmast kan jämföras med den som framställs i Bibeln (Gamla testamentet), både vad gäller språk och grundläggande upplägg. Och i jämförelse med Bibeln står sig Silmarillion slätt. Det har inte så mycket med utförandet att göra utan mer med att användandet av formen i sig är absurt pretentiöst, och jag bortser då helt från den religiösa sidan av saken. Den bibliska myten är inte bara texten i Bibeln. Den är en del av vårt kulturarv och en del av vårt språk. Den är inte en mans verk utan en myt som vår kultur har odlat i årtusenden. Lite är det som skillnaden mellan quenya och latin. Det gör att förutsättningarna, likheterna till trots, är helt andra. Silmarillion kan inte fungera på samma sätt som den bibliska myten, vilket Tolkien säkert förstod. Men formen gör jämförelsen oundviklig.

Nu menar jag inte att det inte finns saker att uppskatta i Silmarillion. Det finns det. Men då pratar vi om saker av närmast akademiskt intresse som kräver en helt annan läsning än vad både Sagan om ringen och den bibliska myten (på ett plan) gör. Och om det skriver Tom Shippey bra i sitt Silmarillion-kapitel i The Road to Middle-earth, tycker jag.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 20, 2010 4:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Bibeln och särskilt Gamla testamentet är ganska skrämmande läsning. Den visar på mycket grymhet mot "otrogna" och homosexuella. Sån skit slipper man iaf i Silmarillion :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 12:40 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Jag förstår din invändningar Ohlmarxisten. När jag som 13-14 åring för första gången läst ut Bilbo och LOTR var jag helfrälst. Jag hade aldrig läst någon fantasy tidigare och det var som att resa tillbaka till den sagornas värld man uppskattade i barndomen. Men så fick jag DFSB av mina föräldrar i julklapp (och dessa böcker är ju tom snäppet "värre" än Silmarillion) men klarade inte att ta mig igenom ens tio sidor. Försökte senare med Silmarillion men med samma resultat och så vände jag mig istället till mer lättsmält fantasy.

Men det finns dock många som verkligen uppskattar Silmarillion och jag är en av dem. Idag läser jag Silmarillion från pärm till pärm utan problem. Men vilka permisser behövs då för att någon ska kunna uppskatta den? Din jämförelse med bibeln är intressant och det ligger mycket i den. Som troende katolik uppskattar jag delar av bibeln (ungefär som du uppskattar delar av Silmarillion) men jag har också väldigt svårt för vissa delar av bibeln av samma anledning som du har väldigt svårt för vissa delar av Silmarillion. Samtidigt finns det folk som älskar bibeln och läser den ständigt, och här tänker jag framförallt på frikyrkliga. Detta har jag alltid tänkt berott på att jag som katolik en helt annan syn på bibeln än frikyrkliga. Kan det vara på samma sätt med Silmarillion? När jag försökte mig på den första gången var jag ute efter samma sak som när jag läste LOTR och kunde därför inte uppskatta den men när jag gjorde det andra gången och de gånger jag läst den efter det gjorde jag det för att kunna förstå helheten i Tolkiens värld; nästan i en slags akademisk anda och då har jag nästan uppskattat den mer än LOTR.

Vore kul att höra vad du och alla andra tänker om detta och vilken utgångspunkt ni som gillar Silmarillion respektive ogillar den har när ni läser den.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 1:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag personligen skulle nog aldrig läsa Silmarillion om jag inte hade läst lotr, men som bilaga till dessa tycker jag att den är väldigt bra då man får reda på "sagan bakom sagan".

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 11:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Gautrek skrev:
Som troende katolik uppskattar jag delar av bibeln (ungefär som du uppskattar delar av Silmarillion) men jag har också väldigt svårt för vissa delar av bibeln av samma anledning som du har väldigt svårt för vissa delar av Silmarillion.

Jag skulle inte säga att jag har svårt för vissa delar av Silmarillion. Jag menar att den inte kan fungera på samma sätt som den bibliska myten som det är oundvikligt att jämföra med. Det har inget med just mig att göra. Det gäller alla, även dig. Men man kan ju uppskatta andra aspekter av Silmarillion, så utveckla gärna vad det är du uppskattar med Silmarillion!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 11:10 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Orophin skrev:
Jag personligen skulle nog aldrig läsa Silmarillion om jag inte hade läst lotr, men som bilaga till dessa tycker jag att den är väldigt bra då man får reda på "sagan bakom sagan".

samma här men jag måste säga att jag höll på att stänga den efter första försöket och jag har inte till fullo förstått den tills nu

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 1:23 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Ohlmarxisten skrev:
Gautrek skrev:
Som troende katolik uppskattar jag delar av bibeln (ungefär som du uppskattar delar av Silmarillion) men jag har också väldigt svårt för vissa delar av bibeln av samma anledning som du har väldigt svårt för vissa delar av Silmarillion.

Jag skulle inte säga att jag har svårt för vissa delar av Silmarillion. Jag menar att den inte kan fungera på samma sätt som den bibliska myten som det är oundvikligt att jämföra med. Det har inget med just mig att göra. Det gäller alla, även dig. Men man kan ju uppskatta andra aspekter av Silmarillion, så utveckla gärna vad det är du uppskattar med Silmarillion!


Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är med Silmarillion jag gillar. Jag antar att det är fascinerande med hur genomarbetad hela mytologin verkligen är. På något sätt gör den lotr så väldigt mer levande. Sen uppskattar jag nog det bibliska språket men även själva berättelserna.

Det lustiga är ändå att jag har så svårt för vissa delar av bibeln när jag gillar Silmarillion. Jag kanske ska ge mig an Moseböckerna igen och se hur det känns. ;)

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 10:18 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 07, 2009 11:21 pm
Inlägg: 49
Ort: Veddige
Jag såg filmerna först när jag var 12-13 år, och sedan läste jag direkt första boken i trilogin. När jag började på de två tornen började jag även läsa Silmarillion, men stannade sen helt upp med de två tornen för att helt läsa igenom Silmarillion. Det var så fruktansvärt bra. Från första meningen till sista var jag helt skärrad, jag kunde läsa i timtal i sträck på kvällarna, orkade inte gå upp på mornarna för att jag suttit uppe och läst Silmarillion kvällen/natten före. Jag har läst den 4 gånger sen förra året, när jag läste den första gången. Jag vet inte vad det är jag gillar med den riktigt.. Det är språket, och storheten, sorgen, men också framförallt handlandet hos personerna i boken, och vad handlandet leder till. Allt dessa tre små ädelstenar ställer till med, och vänder uppochner på en hel värld. Varför blev det så? Ville Tolkien säga något med detta? Och visdomen som finns i böckerna, och vänskapen och kärleken, men även sorgen. Och det frö som Morgoth grodde, som kallas lögn, kommer alltid att finnas kvar, och dog inte ut med varken Morgoth eller Sauron. sånna saker kan ajg inte få nog av. Jag kan fortfarande sitta i timmar framför datorn och bara läsa fakta om Arda. Bara för att det är så grymt bra.

_________________
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
Ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul.


One ring to rule them all, one ring to find them,
One ring to bring them all and in the darkness bind them..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 21, 2010 11:01 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Mormegil skrev:
Jag såg filmerna först när jag var 12-13 år, och sedan läste jag direkt första boken i trilogin. När jag började på de två tornen började jag även läsa Silmarillion, men stannade sen helt upp med de två tornen för att helt läsa igenom Silmarillion. Det var så fruktansvärt bra. Från första meningen till sista var jag helt skärrad, jag kunde läsa i timtal i sträck på kvällarna, orkade inte gå upp på mornarna för att jag suttit uppe och läst Silmarillion kvällen/natten före. Jag har läst den 4 gånger sen förra året, när jag läste den första gången. Jag vet inte vad det är jag gillar med den riktigt.. Det är språket, och storheten, sorgen, men också framförallt handlandet hos personerna i boken, och vad handlandet leder till. Allt dessa tre små ädelstenar ställer till med, och vänder uppochner på en hel värld. Varför blev det så? Ville Tolkien säga något med detta? Och visdomen som finns i böckerna, och vänskapen och kärleken, men även sorgen. Och det frö som Morgoth grodde, som kallas lögn, kommer alltid att finnas kvar, och dog inte ut med varken Morgoth eller Sauron. sånna saker kan ajg inte få nog av. Jag kan fortfarande sitta i timmar framför datorn och bara läsa fakta om Arda. Bara för att det är så grymt bra.


Det är som att du tog orden ur min mun! :)

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 12:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?p=107891#107891:

Eldalie skrev:
Ok jag antar att jag får ta det som att du gett det svar du ville ge då, men jag tycker ändå inte att det var särskilt tydligt (förväntade mig fler exempel på saker som var dåliga, och inte bara en, enligt mig haltande, jämföresle mellan bibeln och Silmarillion) och uppfattar det fortfarande som att du hellre ställer frågor än besvarar dem.

Vad är det du finner "haltande"? Det jag säger är att det är oundvikligt att jämföra Silmarillion med Bibeln. Håller du inte med om det? Och bidra gärna med dina egna tankar om Silmarillion! Jag förväntar mig massor av exempel på saker som är bra och framförallt en massa tankar om hur man kan läsa Silmarillion. :D

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?p=107904#107904:

Eldalie skrev:
Om jag ser din förklaring på varför du ogillar Silmarilion som lite väl tunn, får jag väl göra det?

Hur skulle någon kunna hindra dig?

Eldalie skrev:
Jämförelsen med bibeln haltar också, då man antingen kan jämföra all fiktiv litteratur med bibeln, vilket blir lite meningslöst, eller så jämför man med all möjlig fiktiv litteratur.

Som Tom Shippey säger:

Citera:
The most obvious fact about the design of The Silmarillion is that […] it is a ‘calque’ […] on the history of Genesis […]

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 25, 2010 10:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är f.ö. många som jämfört Silmarillion med bibeln och det gamla testamentet. Som jag ser det är det en naturlig parallel att dra, inte minst för att det ju är en skapelseberättelse, därtill skriven av en katolik.

De flesta fantasyberättelser är inte heller skapelseberättelser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 26, 2010 7:07 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Det är f.ö. många som jämfört Silmarillion med bibeln och det gamla testamentet. Som jag ser det är det en naturlig parallel att dra, inte minst för att det ju är en skapelseberättelse, därtill skriven av en katolik.
De flesta fantasyberättelser är inte heller skapelseberättelser.
Nu är ju för det första skapelseberättelserna inte en del av Quenta Silmarillion, utan bara lagda tillsammans med den, liksom med Akallabeth, för att alltihop skulle ges ut. Om man ändå diskuterar hela boken, och jämför skapelseberättelserna i dem, så är de för det andra inte så värst lika. Likheten består främst i att både Genesis och Aiunulindale innehar skapelseberättelser. Det finns det fler religiösa verk som har, så att dra jätteväxlar på det tycker jag är felaktigt. Att de jämförs är helt natturligt, särskilt med vetskapen om Tolkiens egen tro, men särskilt lika är de inte. Det finns mer av bibelliknelser (NT) i Frodo och Gandalfs karaktärer och vad de säger, än det gör i Silmarillion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 26, 2010 12:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Om man ändå diskuterar hela boken, och jämför skapelseberättelserna i dem, så är de för det andra inte så värst lika. Likheten består främst i att både Genesis och Aiunulindale innehar skapelseberättelser. Det finns det fler religiösa verk som har, så att dra jätteväxlar på det tycker jag är felaktigt.

Det finns ju till och med tydliga markörer som inbjuder till en jämförelse med Bibeln. När "Ainulindale" sammanfattas i början av "Valaquenta" används frasen "in the beginning". Så mycket tydligare kan man inte markera ett förhållande till Bibelns skapelseberättelse. Själva "Ainulindale" har ett liknande anslag men just frasen "in the beginning" används inte där; den pedagogiske Adlerberth verkar dock rädd för att det finns läsare som kan missa kopplingen och drar till med ett "i begynnelsen" även i början av "Ainulindale". En annan tydlig markör är Silmarillions motsvarighet till Bibelns "fiat", det vill säga "Ea". "Ainulindale" är en av de saker jag uppskattar mest med Silmarillion. :)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010