Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 5:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Finrod
InläggPostat: mån jan 17, 2011 12:49 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Vet inte hur det gick för herr Felagund i omröstningen om populäraste karaktär men det slår mig att man tycker om Finrod.
Många gör det. En massa. Jag gör det, japp!
Men... varför?

Har tittat på hur mycket som faktiskt står om honom och Silm. innehåller inte värst mycket som gör att han automatiskt förtjänar den värme han väcker.
I vart fall inte då de flesta jag samtalat med anser sig tyckt om honom REDAN då historien om Beren gör att han faktiskt får lite ordentligt utrymme - på några sidor. :cry:
Är det kapitlet när han välkomnar människorna? Att han verkar vara en "hygglig kille", har en grottborg, det största kungadömet eller vad är det som gör at vi gillar Finrod Felagund? :)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: mån jan 17, 2011 7:09 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tror att det handlar om tre saker. Först och främst är det hans agerande när Beren ber om hjälp. Det är sympatiskt att han offrar sitt liv för en människa och inte klagar över det.

Dock är det som du säger - många gillar honom redan tidigare. Det tror jag dels beror på hans vänlighet mot människorna (i motsats mot misstänksamheten och nedlåtandet alverna i gemen visar upp mot dem), dels på att han i egenskap av Finarfins son är oskyldig i frändedråpet och överlag är mer eftertänksam och mindre stolt i sin exil. Exempelvis lyssnar han ju lydigt på Ulmos råd i utformandet av Nargothrond.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: mån jan 17, 2011 7:47 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Sant! Kommer även att tänka på att han är en medlare mellan folk, både alviska och för människor; att han ger Berens far sin ring och dennes ätt sin eviga vänskap och; att hans första bostad heter Minas Tirith!
Jag tror inte man ska underskatta sådana emotionella faktorer, att de som läst SoKÅ blir automatiskt mer förtjusta i byggherren till föregångaren med detta inpräntade namn :)


Kan passa på att fråga; hur mkt aktivitet är det på det här forumet numera?
Ser många trådar vara upp till 10 år gamla. Inget fel i det men inte högtryck isf? ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: mån jan 17, 2011 8:21 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Forumet har funnits sedan 2003 och var väldigt aktivt fram till någon gång runt 2007. Sedan dess har aktiviteten gått i vågor. Översättningstrådarna har varit rätt aktiva, men i övrigt har det stått tämligen stilla ibland. Att det kommer nya medlemmar som vill posta i många ava de gamla trådarna och starta nya är dock jättebra! Det kan nog få igång fler av våra äldre medlemmar.

Om vi kan lyckas få igång huvudsidan www.tolkiensarda.se igen så hoppas vi på att The Hobbit-filmerna ska kunna leda till en nytillströmning till forumet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: mån jan 17, 2011 10:06 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Då hoppas vi på det :) *två tummar upp*
Menar, ett bra forum för ett sådant här behjärtansvärt ämne? Det hoppas vi på!

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: tor apr 14, 2011 8:06 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Finrod är ju halv vanya också. Han är Galadriels bror och redan där kan ju läsare av LotR känna sympati för honom. Han är i stort en genomhygglig kille som får sin upprättelse till slut. Sånt gillar vi för det mesta.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: tor apr 14, 2011 9:28 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag tror att man gillar tanken på att han var nära att spöa Sauron i en envig. De flesta läser Sagan om Ringen först och där får man ju en bild av Sauron som den ultimata ondskan och den ett riktigt power-house. Då tror jag att man (åtminstone jag) tycker om att se honom förminskad i de stora sammanhangen. Det ger också en tydlig illustration över alvernas forna makt och det försvagande de lidit genom andra och tredje åldern.

Det binder helt enkelt ihop Tolkiens olika verk på ett bra sätt.

Dessutom är han ju en härlig kille, rakt igenom. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: tor apr 14, 2011 1:02 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Håller med Älva, det är en varm perosnlighet som vi får bland många andra som förefaller antingen ganska stela och högdragna eller som är rent osympatiska (vissa av Feanors söner t.ex.)
Dock vill jag fortfarande hävda som i mitt grundläggande inlägg;

Ngugi skrev:
I vart fall inte då de flesta jag samtalat med anser sig tyckt om honom REDAN då historien om Beren gör att han faktiskt får lite ordentligt utrymme - på några sidor. :cry:
Är det kapitlet när han välkomnar människorna? Att han verkar vara en "hygglig kille", har en grottborg, det största kungadömet eller vad är det som gör at vi gillar Finrod Felagund? :)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: tis apr 26, 2011 8:48 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Att han är Galadriels bror får vi ju veta redan när han hänger hos Thingol och får isnpiration till sina egna grottor. Därav kan man ana det första sympatiska och det som man kan förknippa med en annan rätt juste person från LotR. Sen att han välkomnade människorna kan vara en annan bidragande orsak. Vi känner oss nog rätt undermåliga jämfört med alverna och där kommer han in som en fadersgestalt och någon att se upp till som i sin tur inte förtrycker eller fnyser åt vårt släkte.

Det är ganska roligt att det är så mycket alver som bor i grottor egentligen då man gärna förknippar berg med dvärgar i modern tid. Våra förfäder dock trodde att alver bodde i berg och var stora smeder.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Finrod
InläggPostat: sön maj 01, 2011 5:48 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Jaa, noterade det när jag läste lite i Silamrillion för inte länge sedan. Hans bemötande mot människorna gör en väldigt glad faktiskt. Plus till schyssta alvkungar ^^

Haha, indeed, nå Tolkien hade ju fördelen av att inte vara påverkad av sin egen kreation eller dess "spawns" när han skapade sitt koncept, med sparsmakat med mytologiskt grundstoff att känna sig "tvungen" att förhålla sig till

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010