Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att läsa Silmarillion
InläggPostat: lör jan 31, 2004 3:49 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Jag håller just nu på att läsa om Silmarillion. Det är tungt!!!
Ingen lätt läsning. Massor av namn, släktföbindelser och platser att hålla reda på. Och i ärlighetens namn - ibland är det rätt segt och inte alltid så jättekul läsning!! Blir jag bränd levande för hädelse nu?

Visst finns det intressanta partier, men denna bok måste jag piska mig igenom i små portioner för att orka - annars brukar jag läsa både fort och mycket!

Men jag SKA ta mig igenom, för även om den är torr och seg ibland så vill jag ju ändå veta mer om Tolkiens värld och bakgrunden till allt i LOTR.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 3:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag håller med dig! Själv har jag inte läst Silmarillion på tjugo år eller så, vilket beror på att jag inte gillade den särskilt mycket när jag läste den. Det känns som om den bara har relevans som bakgrund och fördjupning till mästerverket Lord of the Rings, inte som ett fristående litterärt verk. Jag gissar att om Tolkien bara hade skrivit Silmarillion så hade han aldrig blivit känd.

Men jag skall å andra sidan kanske inte säga för mycket om något som jag alltså inte har läst på evigheter, och bara har suddiga minnesbilder av. Endera dagen skall jag göra slag i saken och läsa om boken, så får vi se vad jag tycker i vuxen ålder...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 3:58 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 24, 2003 3:39 pm
Inlägg: 306
Ort: Täby
Första gången jag läste Silmarillion kände jag likadant som du, och jag lärde mig inte mycket. Faktum är att innan jag läste den andra gången kunde jag inte ens svara på vem Thingol var. Men andra gången rann jag igenom den på tre dagar, var på semester och hade mycket tid. Det kändes som att läsa den för första gången! är det första gången du läser den?

_________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 4:00 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag håller inte med. Jag vet inte varför men Silmarillion är för mig väldigt skön att läsa, jag önskar faktiskt att den var längre, jag vill ha mer detaljer. Så jag tycker inte att den är tungrodd utan jag sitter glatt och slår upp och kollar på kartan när något är oklart.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 4:02 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Ja, nog f-n måste man slå upp i registret och kolla på kartan hela tiden!!!

Nej, det är andra gången jag läser den.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 4:09 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag läste om den förra veckan och jag tycker att den blev bättre än förra gången. Men jag kan hålla med dig om att det är jobbigt att allt och alla har minst tre namn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 4:53 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Jag måste villigt erkänna att när jag läste Sagan om Ringen trilogin tyckte jag den var väldigt seg. Nästan så seg att jag inte skulle komma till slutet men till slut gjorde jag det. Med Silmarillion var det tvärtom. Jag fann den oerhört intressant och innan jag visste ordet av det så hade jag läst igenom den. Jag önskade att den skulle vara dubbelt så tjock för jag tycker detta är den bästa bok som Tolkien skrivit.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 6:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Det är nog inte så många som tycker att Silmarillion är kanon första gången man läser den, men den har ju alla förutsättningar för att växa med tiden.

Jag tycker nog att det är lite av varje. Svårt och tungt bitvis, medan andra partier är lättare. Mitt största problem är nog att jag har för lite tid. Jag kanske hinner ett par sidor om dagen som mest. Jag hinner ju glömma både namn och platser till nästa dag!

Jag har precis läst den för första gången, och jag tror inte att jag skulle orkat mej igenom den om det inte vore för att jag så förtvivlat gärna vill förstå vad ni egentligen pratar om på det här forumet!

Men vem i h-e var Thingol nu igen...? *bläddra*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 7:38 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Men den kan nog inte bli annat än lite torr och seg, efersom den är ett hopkok av massa olika texter som Tolkien jobabde med under låååång tid, och som dessutom sammanställdes och utgavs efter hans död.

Det är ju ingen genomarbetad roman.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 9:07 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Det som jag finner väldigt faschinerande med Silmarillion är att istället för att beskriva enskilda personer är det hela folks öden och äventyr som berättas. Givetvis kommer och går olika karaktärer men överlag är det olika "stammar" som står i centrum, speciellt noldor-alverna. Detta unika grepp gör att jag älskar boken.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 10:07 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Andra eller tredje gånge brukar vara den då du verkligen fstnar för boken!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 11:14 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
För de flesta är det helt enkelt inte lönt att läsa Silmarillion bara en gång. Det är så otroligt informationstät text. En stor del av charmen med verket är enligt mig att den är som ytan på en blank damm: man anar väldiga djup därunder och kan emellanåt frusta av frustration för att man inte kommer åt dem.
Sedan får jag kanske erkänna att jag finner det mesta av den käre professorns hand svårläst vid första försöket. Vad är det som gör att man ändå försöker igen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 11:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Idril skrev:
Sedan får jag kanske erkänna att jag finner det mesta av den käre professorns hand svårläst vid första försöket. Vad är det som gör att man ändå försöker igen?


Jag håller med och ställer mej själv samma fråga, men jag hittar inte något helt bra svar. Jag tvingade mej igenom "sagan" första gången jag läste och fastnade inte förrän jag var en bra bit in i sista boken. Så varför läsa en så himla massa sidor bara för att jag "ska igenom"? Jag måste väl ha anat att det låg en belöning på lur någonstans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 12:16 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 02, 2003 11:04 am
Inlägg: 190
Sillmarillion! Tycket för den här boken går isär och jag sällar mig till dem som tycker att den är seg och jobbig att läsa.
Men trots det vill man ha läst den en eller ett par gånger bara för sakens skull men det vimlar av namn och platser och avgörande händelser och det är fan inte lätt att hänga med.

_________________
Malle


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 2:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag hittade en karta som var mej till stor hjälp vissa delar av boken. Den visar var olika grupper av alverna hade sina riken.
Den finns här: http://www.tolkien-maps.com/maps/realms_of_bel.jpg


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010