Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Draksjukan, ny bok om Tolkien och Wagner
InläggPostat: tor jan 24, 2008 9:25 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån nov 26, 2007 7:11 pm
Inlägg: 10
Igår recenserade DN en nyutkommen bok som handlar om Niebelungenmotivet hos Wagner och Tolkien. Verkar rätt intressant.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=735755


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 26, 2008 9:06 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:14 pm
Inlägg: 8
Författaren saknar kunskap och insikt i Tolkienforskningen. Han tar till klyschor, och trots att han har en hel del goda verk i sin litteraturlista så är det tydligt att han inte har läst dem. Tyvärr måste jag säga. Han menar t.ex. helt allvarligt att Melkors musik i Silmarillion är inspirerat av "negerjazz"! Så här yttrycker han det i fotnot 65, s. 230:

Citera:
"Det är väl ingen slump att beskrivningen av Melkors musik leder tankarna till "negerjazz"? Vilken musik kunde bättre än jazzen med dess improviserade trumpeter beskriva det dåliga med individens självständighet, med den moderna friheten?"


Sedan så kopplar han ihop svart och vitt hos Tolkiens verk med hudfärg. Arvidsson har enligt mig gjort en ytterst tarftlig läsning av Tolkien. Han försöker analysera Tolkien efter sina egna marxistiska teorier (sista kapitlet ser mer eller mindre ut som en femtio år gammal politisk pamflett), och hans Tolkienanalys är mycket svag. Han anser också,utan att föra sina tankar i bevis att Tolkien har snott sin ring från Wagner. Att Wagner har påverkat hela dramaturgin i Tolkiens verk, och menar alltså genom en tveksam tabell (s. 149) att Tolkien omstuvat och förändrat Wagners förlaga!

Det förs ingen större diskussion om det medeltida materialet som Tolkien behärskade långt bättre än Wagner, eller om Tolkiens egna tankar om just Wagner. Det finns en massa essäer som behandlar problemet. Av desssa finns det sådana som skrivits av personer som behärskar sitt studiematerial, jag tänker t.ex. på Tom Shippeys essä "The Problem of the Rings: Tolkien and Wagner" (finns i Roots and Branches. Selected Papers on Tolkien by Tom Shippey eller som ger en god idéhistorisk utgångspunkt Christine Chism "Middle-earth, the Middle Ages, and the Aryan nation. Myth and history in World War II" (finns i Tolkien the Medievalist ed. J. Chance). De har han naturligtvis inte läst.

Usch! Boken är inget jag kan rekommendera. Min tro är att just kapitlet om Tolkien finns där för att sälja en större upplaga.

_________________
To one who said that myths were lies and therefore worthless, even though "breathed through silver".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 28, 2008 2:48 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Tack för den intressanta kommentaren! Jag håller på så smått med Draksjukan just nu men har inte kommit till Tolkiendelen. Hittills har jag varit imponerad av författaren och tyckt att det han haft att säga om myter har varit insiktsfullt, även om det verkar som att han går för långt i sin strävan att knyta Tolkien till Nibelungentraditionen. Det verkar som att han har koll på sitt ämne – men detta är ju förvisso inte Tolkien.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 28, 2008 5:22 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Ohlmarksvarning! :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 28, 2008 5:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Tenderfoot skrev:
Ohlmarksvarning! :lol:


haha, nej det får vi inte hoppas alltför mycket på! :lol:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 28, 2008 8:21 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:14 pm
Inlägg: 8
Personligen blir jag inte lika sur när jag läser Ohlmarks. Arvidsson försöker i boken skriva auktoritärt om ett ämne han inte behärskar. Hans analys av Jan de Vries är lika dålig den. Ord läggs i de Vries mun, han pressar källorna och vrider och vänder på dem för att kunna nedvärdera dem. Dessutom heter forskaren de Vries, inte Vries som Arvidsson genomgående kallar honom för.

Jag har inte ens nämnt alla stavfel, språkliga grodor etc. Han stavar nästan konsekvent fel på fornisländskan på ett sätt som visar på att han inte kan vara särskilt begåvad i det språket. Mytteorierna håller jag inte med om. Wagner-delen är mest deskriptiv så den håller bäst.

Man bör också lägga märke till att det i avsnittet om Tolkien talas väldigt mycket om kapitalet. Hur mycket pengar hans produktion drar in (vilket är irrelevant för hans undersökning).

Här kommer två godbitar ur boken:
Citera:
Den konservativa engelska tradition som Tolkien omhuldade var visserligen ofta rasistiska drag i The Lord of the Rings vilka på typiskt engelskt manér är riktade mot koloniala folk (mot svarta, araber och "snedögda" asiater) - men föga antisemitisk. (s. 150)


Citera:
Tolkien var engelsk (brittisk) patriot, men hans ideal tycks ha varit en pluralistisk nationalism som lika mycket kunde vända sig mot modern kosmopolitism som mot en aggressiv chauvinism som inte accepterar att alla höll isg för sig själva. I hans verk finns en hel del blod- och rasmystik (med en enkel avslöjande färgsymbolik där ljuset, till exempel på hår och hud, är fint och mörkt följaktligen ondskefullt) jämte aristokratiska ideal om märkvärdiga släktlinjer. (s. 151)


Det finns ju en del att bita i ovan. Vad tycker ni om den stereotypa beskrivningen av Tolkiens "rasism" och allegorier med Storbritanniens imperialism? Undrar vad Tolkien skulle sagt om att bli kallat brittisk patriot!? Undrar hur rasismen när det gäller hårfärg går ihop med fallet Éowyn och Faramir? [/u]

_________________
To one who said that myths were lies and therefore worthless, even though "breathed through silver".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 29, 2008 1:13 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Ja, det låter ju inget vidare. Jag får avvakta tills jag läst det hela. Har hört en annan läsare som reagerat på liknande sätt som du.

När det gäller torftig språkhantering och dålig koll på Tolkien besegras Arvidsson emellertid med hästlängder av Bo Eriksson i Tusen år av fantasy. Efter att ha läst en så dålig skribent med så många faktafel tyckte jag att det var en befrielse att börja med Arvidssons bok. Men allt är ju relativt. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 05, 2008 12:42 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hårfärgen och Noldoralverna går ju inte heller ihop. Det känns som om det här inte är en bok värd pengarna att köpa?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 05, 2008 1:27 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:14 pm
Inlägg: 8
Jag tycker inte att den är det, tyvärr. Dåligt med svenska böcker om Tolkien. Ser däremot fram emot Zetterstens bok, han borde iaf ha lite koll.

_________________
To one who said that myths were lies and therefore worthless, even though "breathed through silver".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 03, 2010 10:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Jörmungandr skrev:
Personligen blir jag inte lika sur när jag läser Ohlmarks. Arvidsson försöker i boken skriva auktoritärt om ett ämne han inte behärskar. Hans analys av Jan de Vries är lika dålig den. Ord läggs i de Vries mun, han pressar källorna och vrider och vänder på dem för att kunna nedvärdera dem. Dessutom heter forskaren de Vries, inte Vries som Arvidsson genomgående kallar honom för.

Nä, Ohlmarks hade aldrig gjort något sådant. Han "kände" ju de Vries.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tor feb 24, 2011 8:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Gustav skrev:
När det gäller torftig språkhantering och dålig koll på Tolkien besegras Arvidsson emellertid med hästlängder av Bo Eriksson i Tusen år av fantasy.

Ja, hur kan man bara åstadkomma en sådan här mening:

Citera:
Under medeltiden låg månen fortfarande utanför människans möjligheter och räckvidd.

Jo, jag har brutalt ryckt meningen från sitt sammanhang. Men ändå.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010