Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: sön okt 30, 2016 11:36 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag är inte oblandat positiv till The History of Middle-Earth. Dels kan jag tycka att det är lite respektlöst av Christopher att hänga ut farsgubbens privata anteckningar och förkastade idéer till allmän beskådan. Dels så tycker jag att materialet i sig oftast är ganska ointressant; alla författare har väl en massa ratade utkast liggande i byrålådan och varför skulle just Tolkiens misslyckanden vara så fascinerande att man behöver fylla ett 12-bandsverk med dem? Som textanalys av hur en berättelse växer fram kan det förstås vara av ett rent akademiskt intresse, men själv får jag inte mycket utbyte av alla ändlösa omtagningar och iterationer.
Med det sagt tycker jag att HoME kan vara berikande och öka förståelsen för Tolkiens verk, om man orkar traggla sig igenom allt bröt. Jag hittade nyss en liten rolig detalj som jag hakat upp mig på och nu fick en förklaring till. Det gäller Gandalfs ord i Many Meetings, när Frodo undrar varför Gandalf inte dök upp innan avresan från Fylke, som han lovat:
Citera:
’I was delayed,’ said Gandalf, ’and that nearly proved our ruin. And yet I am not sure; it may have been better so.’
För mig framstod alltid den kommentaren som lite kryptisk: varför var det bättre att Gandalf inte kunde vara med hobbitarna på resan till Rivendell? Jag tyckte det var lite slappt av Tolkien att överlåta frågan åt läsarens egna spekulationer och hade gärna velat veta vad Gandalf syftade på. And lo! (som Tolkien skulle sagt), i HoME fick jag svaret:
Citera:
’I was delayed,’ said Gandalf, ’and that nearly proved our ruin. And yet I am not sure: it may have been better so. Knowing the peril I should not have dared to take such risks, and we might either have been trapped in the Shire, or if I had tried some long way round we might have been hunted down in some wild place far from all help. As it is we have escaped the pursuit – for the moment.’
(The Treason of Isengard, kapitel 5)

Någon annan som fått aha-upplevelser av HoME?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: tis nov 01, 2016 1:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Någon gång måste jag ta mig samman och läsa åtminstone några av alla dessa postuma Tolkien-verk! Det känns nästan lite pinsamt att vara så inne på Tolkien och inte ha läst något av allt detta. Men HoME står nog inte särskilt högt på listan, utan då är det snarare Unfinished Tales jag börjar med, tror jag. Och Húrins barn borde jag också läsa en vacker dag. Och så måste jag läsa om Silmarillion, förstås! (Det var nog på sent 80-tal jag läste den senast.) Jag är generellt mer intresserad av de av hans skriverier som har skönlitterärt (eller poetiskt) värde än av att göra en djupdykning i hans skaparprocess. Vilket inte hindrar att jag med behållning har läst respektive gärna bläddrar i On Fairy-Stories och Letters!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: tis nov 01, 2016 7:17 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag kanske ska tillägga att min kritik handlar om de delar av HoME som berör Tolkiens skrivprocess. Alltså när Christopher petimeteraktigt redovisar tre versioner av i grunden samma text, med skillnaderna att hobbitarna byter namn med varandra och går till höger istället för vänster på något ställe (kanske lite överdrivet men ni förstår vad jag menar). Eller de sjuttielva versionerna av Bilbos sång om Eärendil; förvisso ett intressant experiment i överflödig djupanalys men ack så tålamodsprövande.

Men det finns också mycket spännande nytt material som kunde ha platsat i Unfinished Tales: små fördjupningar om Glorfindel, Cirdan och lembas, en epilog till ringtrilogin och början på en fortsättning av densamma, en liten språkessä om dvärgar och människor m.m. Enligt min åsikt borde Christopher ha presenterat detta material separat, i en "Unfinished Tales 2", och flyttat de anala textanalyserna till en separat bokserie.

Och så finns det en mysko science-fiction-historia om tidsresor (The Notion Club Papers) som jag dock inte hunnit sätta mig in i. Jag vet inte riktigt hur den ska passas in i pusslet, den känns ganska apart men kan nog vara intressant att gräva ner sig i när höstmörkret tätnar utanför fönstret.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: fre nov 04, 2016 10:49 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Kamelen, Unfinished Tales kan varmt rekommenderas för fördjupningar i Tolkiens värld. Själv har jag inte läst Letters, måste försöka få tag i den vid tillfälle.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: fre nov 04, 2016 2:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Själv har jag inte läst Letters, måste försöka få tag i den vid tillfälle.

Om du vill läsa den på svenska så kommer den till våren!
http://beregond.se/brev.htm

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: fre nov 04, 2016 11:02 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Trevligt, ska hålla utkik! Jag minns att jag förlorade en forumdiskussion om alvernas öronform eller något liknande (minns inte riktigt vad det var) på grund av att min meningsmotståndare kunde hänvisa till någon obskyr rad i ett av Tolkiens brev. Det var på ett av de nördigare Tolkienforumen, så jag borde ha fattat att jag var rökt redan innan jag gav mig in i debatten. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: tis okt 27, 2020 1:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag ramlade över en fascinerande tråd på Twitter om Tolkiens mödosamma framvärkande av intrigen i sin ringsaga. Mycket nöjsam läsning, tyckte jag! Och intressant och på sätt och vis hoppingivande för den som själv ägnar sig åt skönlitterärt skrivande och tycker att det är svårt att få ordning på't ... :P

(Jag borde verkligen läsa History of Middle-earth nån gång! Fast å andra sidan undrar jag om inte åtminstone de bitar som tar upp de olika iterationerna av intrigen blir bättre så här, i kåserande sammanfattning.)

Jag klipper in början. Resten får ni gå in och läsa själva!
https://twitter.com/mytholder/status/13 ... 2900192258
Det finns även en sammanställd version:
https://threadreaderapp.com/thread/1320 ... 92258.html

Gareth Hanrahan skrev:
So, for various reasons, I'm rereading the HISTORY OF MIDDLE-EARTH books about the writing of Lord of the Rings. They're fascinating (for certain values of fascinating); what I'm going to do this time try to extract writing advice (thread)

Tolkien wrote drafts out by hand; he'd make scribbled notes on one draft that might get worked into the next. Most of the drafts were preserved, so we get to trace how the story evolves and changes. Basically, it's the Track Changes of doom.

First off - Tolkien sets out to write a sequel to the Hobbit, and he has absolutely no idea what it's about. But the man's a pantser (not a panther, autocorrect), so he just starts writing. And Hobbit nonsense amuses him, so we get a lot of Hobbit nonsense at the start.

The basic elements of 'A LONG-EXPECTED PARTY' are there, and some of the dialogue and description survives through many *many* drafts to the final text. Stuff like the fireworks, the various Hobbit families, the speeches. And Bilbo vanishing with the ring.

But he has no idea where Bilbo's going or why. There's a vague idea that he's run out of money, or gotten bored with the Shire, but that's about it. Still, Tolkien's already crossed the hardest threshold - he's broken the white page and actually written something.

Pretty soon, though, he runs into a problem. The Hobbit ended with "Bilbo lived happily to the end of his days", and obviously, he can't go back and change a published book - that'd be madness. So, either he sticks with Bilbo as his protagonist, or he comes up with a new hero.

Enter... Bingo Baggins.

Bilbo's son and heir.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: tis okt 27, 2020 2:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Och precis nu har tråd nummer 2 dykt upp! Jag klipper in början igen; resten får ni läsa på Twitter.
https://twitter.com/mytholder/status/13 ... 0503454720
https://threadreaderapp.com/thread/1321 ... 54720.html

Gareth Hanrahan skrev:
Thread 2! We're starting in THE TREASON OF ISENGARD, Volume 7 of the History of Middle-earth.

(I lost my copy of 8 and haven't actually read ever gotten to read Vol. 9, but copies of both are on their way.)

So, having reached Balin's tomb, and with a rough idea of where the book's going to go, Tolkien... goes back and revises his first chapters again. At length.

A lot of this is polishing, changing character names, amplifying concepts. The Black Riders steadily become more sinister, for example; the Ring more important.

He's still wobbling about various elements, too. Odo/Fatty Bolger (now renamed Hamilcar for a while) is still running around with Gandalf in some drafts, although you can see Tolkien moving towards the idea that Gandalf's been taking prisoner.

Trotter's going to be a Man - no, he's Bilbo's cousin, Peregrin Bolger. No, he's a Man. At a guess, Tolkien was still vacillating between trying to write something closer to the Hobbit, with its cast of largely interchangeable dwarves, and something more complex and epic.

I know from my writing, if I'm unsure about something fundamental, it's very hard to make progress. Sometimes, you've got to go back and fix problems; sometimes, it's better to plough ahead and discover the rest of the story so you've got a different perspective on earlier stuff.

I don't think there's a single easy answer. Maybe "whatever you do, keep working on it!" - but then again, sometimes a break is exactly what you need.

I guess "don't give up" works as a universal aphorism, but that's not exactly a perfectly engineered writing tool.

Advice is a toolbox.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: ons okt 28, 2020 8:31 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
En sammanfattning av HoME räcker gott för de flesta, utom möjligen för de mest inbitna Tolkien-knappologerna. Bra initiativ av Gareth, hoppas han orkar fullfölja hela serien!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: fre okt 30, 2020 6:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Tredje tråden! Här är början; resten får ni läsa själva.
https://twitter.com/mytholder/status/13 ... 1594606593
https://threadreaderapp.com/thread/1322 ... 06593.html

Gareth Hanrahan skrev:
All right, here's thread #3, as we go through THE WAR OF THE RING, the next volume of the HISTORY OF MIDDLE-EARTH

The War of the Ring, by the way, was a potential title for the third volume of Lord of the Rings, which Tolkien preferred to Return of the King, as it wasn't a spoiler.

The Lord of the Rings was never intended to be a trilogy, either - Tolkien assumed it'd be published as one big volume.

At one point, in fact, he was agitating for it to be published as one big volume WITH THE SILMARILLION included. Paper shortages after the war put an end to that idea.

But it's amusing that the whole tradition of epic fantasy coming in trilogies is mostly a result of budget crunch at Unwin & Co.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är det för mening med The History of Middle-Earth?
InläggPostat: lör okt 31, 2020 10:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Fjärde och sista tråden! Riktigt läsvärd (och bitvis riktigt rolig :D) även denna,tyckte jag.
https://twitter.com/mytholder/status/13 ... 7328969729
https://threadreaderapp.com/thread/1322 ... 69729.html
Gareth Hanrahan skrev:
Why, Mr. Frodo, remember when you were Bingo, sir? Or Odo Bolger coming to Rivendell on the back of Mr. Gandalf's horse? Or the time we were imprisoned by Giant Treebeard in his garden? Don't these twitter threads never end?

HISTORY OF MIDDLE-EARTH THREAD 4 - SAURON DEFEATED

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010