Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: JRRT och CS Lewis
InläggPostat: mån okt 18, 2004 9:36 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Mioldur (?) skrev i en annan tråd:
Citera:
Av C.S Lewis, Tolkiens gamla inklings broder.
Tolkien själv gillade inte böckerna, och tyckte att Clive Staple Lewis härmade honom allt för mycket.


Jag blir lite konfunderad faktiskt. Häxan och lejonet (The Witch, the Lion and the Wardrobe) kom ut 1950, nästa bok 1951 osv, TFOTR kom ut 1954.
Nu kom för all del "The Hobbit" ut 1937, men var den ngn större succé från början? Någon som vet?
Att CS Lewis läste den får man väl anta, och att han fått höra stycken ur utkasten till vad som blev LOTR och TS före 1950 m m är väl också givet, men härmade?

Narnia-böckern bygger ju dessutom på den keltiska mytologi JRRT inte alls ville ha med, och deras koppling till vår värld är annorlunda. Hur mkt fantasy för barn fanns det innan, tycker jag har läst rätt mkt brittisk sån, men jag vet inte hur gammal den är, eftersom jag inte brydde mig då. Känns mer som att det är brittisk tradition.

Finns det ngn bra bok om förhållandet mellan Tolkien och Lewis?

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: JRRT och CS Lewis
InläggPostat: fre feb 18, 2005 7:14 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån jan 24, 2005 7:35 pm
Inlägg: 21
Ort: Lórien
Jag har läst en artikel om förhålandet. Tolkien och Lewis var GODA vänner. Men på senare år så slutade de att umgås. Det beror KANSKE på att tolkien blev sur. Men jag har uppfattat tolkien som godhjärtat person som tog emot fans helt hjärligt i sitt hem. Och Lewis GAV faktiskt någon (väldigt liten) idé till Tolkien som han skrev ner på en lapp. Tolkien skrev om det, men Lewis tyckte inte om utvecklingen utan skrev vidare på det själv.

_________________
- Så säger Amroth, konung av Lórien, vid tiden före Galadriels styre...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 7:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Läste i nån artikel att de slutade vara vänner för att Tolkien blev sur över att Lewis alltid kritiserade Lotr eller nåt i den stilen.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 8:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Hänvisa gärna till källor, utan såna är det ju bara lösa rykten...

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 8:45 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Då är jag helt borta för jag kan Aldrig komma ihåg vart jag läst något eftersom jag läser så mycket olika tidningar och böcker hela tiden.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 11:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Här är en länk till sidan där jag läste det Turin :D
http://web.telia.com/~u40216876/tolkien/

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 4:08 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det var Nerloth som frågade efter källan.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 5:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Läste för snabbt på aliaset :oops:
Ursäkta Turin och Nerloth:D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 9:22 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag tror snarare anledningen till att Lewis och Tolkien gled isär var det faktum att Lewis länge var ateist, och när han till slut blev troende, så valde han protestantismen. Jag tror Tolkien blev en smula sårad över detta, eftersom de fört många teologiska diskussioner, innan Lewis blev kristen. Något ironiskt brukar ju Lewis räknas som en av de främsta kristan författarna. Dessutom gifte sig Lewis med en mycket yngre kvinna, något som Tolkien ogillade.

Men de förblev vänner ända till Lewis död. Tolkien har ju sagt att när man börjar komma upp i åren, och man förlorar sina vänner, känns det som man är ett träd som successivt fäller sina löv. Att förlora Lewis var som att hugga ner trädet vid roten.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 8:33 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Danne skrev:
Jag tror snarare anledningen till att Lewis och Tolkien gled isär var det faktum att Lewis länge var ateist, och när han till slut blev troende, så valde han protestantismen. Jag tror Tolkien blev en smula sårad över detta, eftersom de fört många teologiska diskussioner, innan Lewis blev kristen. Något ironiskt brukar ju Lewis räknas som en av de främsta kristan författarna. Dessutom gifte sig Lewis med en mycket yngre kvinna, något som Tolkien ogillade.

... Och frånskild dessutom. Tolkien var som bekant katolik. och så flyttade Lewis till Cambridge om jag minns rätt, men jag kommer tyvärr inte längre ihåg när det var.

När det gäller hans inställning till Narnia tycker jag mig ha läst att han (perfektionistisk med sin egen skapelse) inte gillade Lewis' sätt att blanda friskt av alla möjliga mytologiska traditioner (fauner och satyrer och dryader och kentaurer från Grekland, calormener från Tusen och En Natt och dvärgarna från norra Europa). Sen är det väl möjligt att han tyckte att det blev för mycket allegori över det hela. Jag har själv väldigt svårt att se några keltiska influenser i Narnia.

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 2:52 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Alshain skrev:

När det gäller hans inställning till Narnia tycker jag mig ha läst att han (perfektionistisk med sin egen skapelse) inte gillade Lewis' sätt att blanda friskt av alla möjliga mytologiska traditioner (fauner och satyrer och dryader och kentaurer från Grekland, calormener från Tusen och En Natt och dvärgarna från norra Europa). Sen är det väl möjligt att han tyckte att det blev för mycket allegori över det hela. Jag har själv väldigt svårt att se några keltiska influenser i Narnia.


Jakten på den Mjölkvita Hjorten är iaf vad jag vet ett klockrent keltiskt motiv. Däremot har jag aldrig läst ngn mer grundlig genomgång på var CSL hämtat och lånat.
Blandningen tycker jag annars är väldigt rolig, ungefär som Rowlings som också gör som hon vill.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 13, 2005 8:25 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön okt 12, 2003 1:44 pm
Inlägg: 20
Var det inte så CS Lewes tog något från Tolkiens berättelser när Tolkien läst upp det för han. Har svårt att tro att det var tvärt om eftersom Tolkien hela tiden skulle skriva sitt eget matrial blev det han skrev kitiserat ändrade han inte det som var dåligt utan allting.

CS Lewes kritiserade ofta Tolkien i hans dikter och Tolkien blev väldigt ledsen av detta så han reagerade med att inte lyssna. Därför sa CS Lewes en gång att "Ingen kunde någonsin påverka Tolkien- man kunde lika gärna försöka påverka en Bandersnatch."

Men det var många olika anledningar några har ni nämnt här. Men de blev egentligen inte o vänner utan mera bara gled isär. CS Lewes flyttade ju även från Oxford.

Tolkien var nog också lite avundsjuk att CS Lewes sket ut böcker och inte Tolkien kunde göra det samma..

Sedan att CS Lewes inte tyckte om Tolkiens böcker och tvärt om är ju ganska känt. Men CS Lewes hjälpte ju iallafall Tolkien i början när LOTR skulle ges ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 7:59 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Vad jag fattade så blev Tolkien lite sur för att C S Lewis, som tidigare varit ateist, blev kristen men inte katolik som han själv utan protestant.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 2:28 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: sön okt 12, 2003 1:44 pm
Inlägg: 20
Jo precis det var säkert också en av anledningarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 07, 2009 5:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag sökte lite efter holbytlas, för att se om det var så det hette i plural (vilket diskuterades i tråden Egna översättningar), och blev rikt belönad för min möda! Jag ramlade på det här - ett brev från C. S. Lewis till Tolkien med synpunkter om hans (just färdigställda, får man förmoda) mästerverk. Mycket trevlig läsning - tyckte jag i alla fall!

http://yourdailycslewis.blogspot.com/20 ... ytlas.html

C. S. Lewis skrev:
Once it really gets under weigh the steady upward slope of grandeur and terror (not unrelieved by green dells, without which it would indeed be intolerable) is almost unequalled in the whole range of narrative art known to me.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010