Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 30, 2010 8:24 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Lingling skrev:
Alshain skrev:
När det gäller hans inställning till Narnia tycker jag mig ha läst att han (perfektionistisk med sin egen skapelse) inte gillade Lewis' sätt att blanda friskt av alla möjliga mytologiska traditioner (fauner och satyrer och dryader och kentaurer från Grekland, calormener från Tusen och En Natt och dvärgarna från norra Europa). Sen är det väl möjligt att han tyckte att det blev för mycket allegori över det hela. Jag har själv väldigt svårt att se några keltiska influenser i Narnia.
Jakten på den Mjölkvita Hjorten är iaf vad jag vet ett klockrent keltiskt motiv. Däremot har jag aldrig läst ngn mer grundlig genomgång på var CSL hämtat och lånat.
Nämnvärt är här att de hjortar som springer förbi vandrarna i Mirkwood, i The Hobbit, är vita. Det tror inte jag är en slump (även om det inte var något Lewis tog från Tolkien, utan något som låg dem nära iom att de båda gillade keltiska sagor).

Eftersom jag väckt upp den här tråden igen, kunde det vara intressant att se vilka uppenbara lån/stölder Lewis gjort sig skyldig till gentemot Tolkiens texter. När det gäller namn tog han ju namnet Endor att använda i sin SF-trilogi om Perelandra. Vad jag vet är det bara Tolkien som använt det namnet innan (och både Lewis och George Lucas efteråt).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010