Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor jan 10, 2013 5:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Reagerade på hur orcherna var vit/gråa och inte svarta.... Filmerna har ju fått kritik för att vara rasistiska p.ga. svarta orcher. Tragiskt att de har böjt sig för sån skit. Om Tolkien beskrev orcher som mörka ska de självklart vara det också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor jan 10, 2013 7:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Egalmoth skrev:
Reagerade på hur orcherna var vit/gråa och inte svarta.... Filmerna har ju fått kritik för att vara rasistiska p.ga. svarta orcher. Tragiskt att de har böjt sig för sån skit. Om Tolkien beskrev orcher som mörka ska de självklart vara det också.

Om Tolkien var rasist, ska filmerna självklart också vara rasistiska! :wink:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre jan 11, 2013 1:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ohlmarxisten skrev:
Egalmoth skrev:
Reagerade på hur orcherna var vit/gråa och inte svarta.... Filmerna har ju fått kritik för att vara rasistiska p.ga. svarta orcher. Tragiskt att de har böjt sig för sån skit. Om Tolkien beskrev orcher som mörka ska de självklart vara det också.

Om Tolkien var rasist, ska filmerna självklart också vara rasistiska! :wink:


Tolkien var inte rasist och det fanns ingen underton av något sådant gällande de mörka orcherna. Så de skulle inte ha gjorts vita (som i sin tur skulle kunna vara rasistiskt med samma typ av logik).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre jan 11, 2013 7:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Egalmoth skrev:
Tolkien var inte rasist och det fanns ingen underton av något sådant gällande de mörka orcherna.

Jag menar inte heller att Tolkien var rasist. Men en form av underton finns det, tyvärr, hos Tolkien:
http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?p=111774#p111774

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: fre jan 11, 2013 11:06 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Angående ifall Numenoreanernas positiva egenskaper kan antas ha en rasistisk underbyggnad, då de ur ett rasbiologiskt perspektiv skulle vara rena drömmen, så skulle jag vilja nämna att de åtråvärda egenskaperna - t.ex. långt liv - inte är så nedärvda som man först skulle kunna tro. Förvisso är det i viss mån ärftligt betingat i och med det att man måste vara av Numenor-släktet för att ha den genetiska uppbygnad som främjar detta - "mutationen" skedde bara hos dessa som en gåva för sin villighet att hjälpa till i kriget emot Morgoth, men det är även beroende av att man fortsätter vara vänligt instäld mot Valar. Vi kan t.ex. se hur kungalinjens livslängd blir allt kortare när de bortfaller ifrån sitt gamla levene medans de trognas livslängd är betydligt längre.
Jag tolkar detta snarare som en produkt av Tolkiens trosuppfattning än som en påföljd av den omvärld - där rasbiologi var vanligt förekommande - som han befann sig i. Numenoreanerna har fått sin gåva ifrån gud för att de betedde sig på det sätt som var önskvärt. Om de försummade sina plikter emot det förbund de ingick i minskade gåvan i kraft och om de begick det yttersta bedrägeriet - att landstiga i Valinor - så inte bara fråntogs dem gåvan utan även deras liv. Jag kan dock hålla med om att några saker som tidigare har omnämts i tråden, såsom att icke-Numenoreaner skulle vara av "lesser blood" eller liknelsen mellan orchernas utseende och ett asiatiskt folks, har varit av aningen olycklig karaktär. Med detta sagt vill jag även nämna att fast vi har dessa uttalanden på pränt så vet vi inte hur Tolkien har menat att de skulle tolkas, något som enligt mig har stor betydelse. "Lesser blood" kan ha haft andra kopplingar för honom än de rasistiska som vi här har tolkat dem som och liknelsen med orcherna kan ha varit ett sätt att försöka förklara deras utseende utan ett djupare motiv. Vi får samtidigt tänka på att enligt Tolkien så var inga varelser i grund och botten onda och orcherna skulle alltså tekniskt sätt kunna strida på vilken sida som helst ifall de inte hade varit förslavade och fostrade till att tro att den sidan som de stred på var den rätta sidan.
Alla folken besitter både goda och dåliga egenskaper utifrån vårat sätt att se på saken men det är svårt att säga hur många av dessa egenskaper som är kulturellt betingade och hur många som är genetiska. Samtidigt får vi tänka på att t.ex. en alv och en dvärg är mycket olika varandra genetiskt och att påstå att det inte fanns någon skildnad i deras beteende skulle vara lika befängt som att påstå att detsamma inte fanns mellan en hund och en katt.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: lör jan 12, 2013 10:20 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Egalmoth skrev:
Reagerade på hur orcherna var vit/gråa och inte svarta.... Filmerna har ju fått kritik för att vara rasistiska p.ga. svarta orcher. Tragiskt att de har böjt sig för sån skit. Om Tolkien beskrev orcher som mörka ska de självklart vara det också.

inte för att jag brydde mig det allra minsta om att orcherna var vitgråa istället för svarta ( verkligen en onödig sak att haka upp sig på ) men i sak så tycker jag att man bör hålla sig till de beskrivningar författaren ger , såvida de inte uppenbart ( vilket jag inte i detta fallet tycker det är ) att de är en nidbild tex blackface.

på frågan om Tolkien var rasist ( vilket iof kan vara intressant ) tror att svaret är nja. Jag tror inte att han var högerextrimist som genom sina verk ville främja en rasistisk världsbild , inte heller tror jag att han var det motsatta . Jag tror att Tolkien genom att använda ord som " pure blood " , "Highborne" om vissa kategorier medan han använde andra mindre smickrande epitet om andra kan a) följt den rasbiologiska diskursen och funnit den intressant ( alltså inte : han följde den rasbiologiska diskursen och tyckte att den på alla punkter var överensstämmande med hans egna tro ) och b) följa i sagornas fotspår och använde ord som de ovan nämnda för att helt enkelt krydda språket - dessutom fylla en viktig funktion. Jag tror att många regerar så starkt ( jag själv inräknat ) eftersom det finns en viss ovilja bland författare i att idag bruka ett "levande språk" det fullständigt beskrivande är det mest intressanta och vi har därför blivit vana att om det står "pure blood" så tar vi det för en bokstavlig beskrivning av blodet som "rent" ser oss en motsatt där det finns smutsigt blod - ser parallellen med rasbiologins terminologin , som i sin tur har fått tankar om "pure blood" från sagor och myter - alltså samma språk men lite olika betydelser.

p.s förlåt om det blev lite förvirrat men jag hoppas ni förstår mina argument
och min slutliga poäng

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: lör jan 12, 2013 6:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Cotume skrev:
"Lesser blood" kan ha haft andra kopplingar för honom än de rasistiska som vi här har tolkat dem som och liknelsen med orcherna kan ha varit ett sätt att försöka förklara deras utseende utan ett djupare motiv.

Nu låter du lite som Bosse Hansson. :wink:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: lör jan 12, 2013 9:44 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Hur menar du nu Olmarxisten? Är inte vidare bekant med denne.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: sön jan 13, 2013 8:39 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Cotume skrev:
Hur menar du nu Olmarxisten? Är inte vidare bekant med denne.

:shock: Han var ju överallt för några månader sedan.

Bosse Hansson skrev:
För mig är svarting inget nedsättande. Jag kan säga guling om en kines, jag skulle kunna säga jävla viting också. För mig är det mest en beskrivning.

http://www.dagensps.se/artiklar/2012/10/08/67622034/index.xml

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: sön jan 13, 2013 10:52 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
läste bara rubrikerna förut och tycke det hela verkade lite överdrivet men detta fick mig att studsa till:
"Det är för många spelare som är för lika. För många lika spelare. Svarta spelare som är uppfostrade på samma sätt och som spelar precis likadant. Med ytterligare en till så blev ännu rörigare" antar att han också skulle klassificera detta som en objektiv beskrivning :shock:

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: sön jan 13, 2013 9:48 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Ja du :roll: jag är inte särskilt intresserad av idrott och brukar hoppa över allt som handlar om det när jag läser tidningen.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: mån jan 14, 2013 3:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Cotume skrev:
Ja du :roll: jag är inte särskilt intresserad av idrott och brukar hoppa över allt som handlar om det när jag läser tidningen.

Men då var det ju bra att det kom upp här. :)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: mån jan 14, 2013 6:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Men personligen så har jag inte samma synsätt som han verkar ha, jag menade bara att vi inte får vara för snabba när vi fördömmer. Kanske finns det något som skulle ligga Tolkien närmare till hands vid de uttrycken. Vem vet?
Såg förresten nu att det här var mitt inlägg nr 500!

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: mån jan 14, 2013 7:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Cotume skrev:
Men personligen så har jag inte samma synsätt som han verkar ha, jag menade bara att vi inte får vara för snabba när vi fördömmer. Kanske finns det något som skulle ligga Tolkien närmare till hands vid de uttrycken. Vem vet?

Och hur vet vi vad som rör sig i Bosses huvud?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: mån jan 14, 2013 11:12 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Märk väl att jag sa verkar. Jag vet förståss inte hur han tänker heller. Jag kan bara spekulera :roll:

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010