Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 2:28 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Ohlmarxisten skrev:
Ngugi skrev:
Denna långa monolog, som säkert innehåller luckor, har avsikten att diskutera ras-frågan i Tolkiens värld utifrån dunedain.

Framförallt innehåller den inte det du själv tidigare efterlyste:

Ngugi skrev:
Jag saknar ännu något som konkret säger att dunedain var "högre" pga att åldern de kunde uppnå gav dem bättre möjlighet att förkovra sig i kunskaper, styrka, visdom osv snarare än att uttrycka det, som Tolkien tenderar, som en blodsfråga.

Att det sedan vissa av dúnedain "faller dit" är en del av den grundläggande tematiken i Tolkiens verk. Någon absolut förmåga att motstå "begäret efter makt" (eller vad man vill kalla det) verkar ingen ha, undantaget möjligen Tom Bombadill (och han som inte behöver begära den).


#Jag ger dig rätt i sak - rent konkret, för trots att konkret bevis saknades upplevde jag frågan som subtilt och rationellt besvarad. Ska granska mig själv således [ OBS den som önskar ett citat som besvara frågan får det inte]. Såhär löd resonemanget;

Dunedain har "rasegenskaper" i form av långt liv, fysisk styrka och mentala färdigheter. Detta är fakta och inte åsikter - och alltså inte egentligen föremål för diskussion om inhuman ideologisk lögn så som vår moderna tids rasism utgör. Problemet med vår rasism är inte främst att den särskiljer fysiologiska drag [exempelvis färg] i sig utan den värdering som görs av detta (men ändock att den upprätthåller villafarelsen om vetenskapligt definierade rasers existens i vår värld, bör betonas).
Mest avgörande (utifrån den tolkning jag här utgår ifrån) är frågan om moralisk och intellektuell bedömning utgår ifrån vilken imagenär [mänsklig ] "ras" som individen tillhör. Att dra slutsatser att genomsnittlig längd eller hudfärg hos en etniskt besläktad population kan få konsekvenser för idrott eller tålighet gentemot UV-strålar är inte detsamma som att jämföra dem och gradera dem som "högre" eller "primitivare" gentemot varandra. Sådant tar istället sin olycksaliga utgångspunkt i en sammankoppling mellan fysiologiska drag och intellekt/moral.

De färdigheter som dunedain besitter som "rasegenskap" gör dem, vilket jag tolkar JJRs skrifter som ett tecken på, varken intellektuellt eller moraliskt bättre per automatik än andra människor i MG. Per automatik är en potentiellt viktig faktor, för det går stick i stäv med rasbiologins antaganden. Annars bör vi förvänta oss att varje framstående icke-dunedain vore en abnormalitet i fallande skala. En dunedain har, som jag uppfattar det enligt skrifterna, lika stor statistisk sannolikhet att vara ett geni, en dåre, en hjälte eller en skurk som vilken människa som helst.
Jämförelser mellan dunedains (med "bonus-förmågor") och vanliga homo sapiens utan gudomlig välsignelse bör man vara försiktig med. Det är inte detsamma som att ställa två av rasismens [imaginära] raser emot varandra eftersom dessa till skillnad från Tolkiens folk är subjektiva idéer. Vidare är det inte överdrivet intressant ur en (ambition till) objektiv synvinkel på frågan: var dunedain "högre" pga att åldern de kunde uppnå gav dem bättre möjlighet att förkovra sig i kunskaper, styrka, visdom osv snarare än att uttrycka det, som Tolkien tenderar, som en blodsfråga?

a) De egenskaper som i övrigt gör dunedain/numenorerna speciella är deras tekniska färdigheter samt kunskaper. Dessa är självklart inte medfödda egenskaper och man ska tänka sig för innan man antar att de är följden av överlägset intellekt: vad är hönan och vad är ägget (kunskap grundar för ny kunskap; mycket kunskap gavs dem ursprungligen av alver och valar)?
Om vi begav oss till medeltiden med teknologi vi kan använda, hade vi inte betraktats som "högre" (eller häxkunniga...) utan att för sen sakens skull vara intelligentare? Då grupper med dunedain även efter att de förlorat teknik och kunskaper omtalades som "högre" hänger det dock inte ihop med dessa kulturella attribut - eller?
Eftersom dunedain kopplas till forna "guldåldern/guldåldrar" kan detta förlänat dem en bild som ett "högre folk" som envist inte vill försvinna. Motsvarande talas det fortfarande om Atlantis med ett tekniskt avancerat folk - och framställningarna av denna tekniks beskaffenhet blir kontinuerligt allt mer magnifik! Tolkien tog som säkert är bekant för många Atlantis som en förebild för Numenor. Fornstora dagars framgång kan ha förlänat dunedain delar av sin påstådda "höghet".

b) Om de VAR högre pga den gudomliga välsignelse de bar genetiskt (samt arvet av eldar och maia i Aragons fall) och som de föddes med finns det inte mycket att bestrida - jämförelsen kan inte göras med vår världs rasism eftersom dunedains egenskaper är faktiska, inte ideologiskt önsketänkande. Eller för att dra det till en annan spets: om Jesus var den som Bibeln utmålar, hur meningsfullt vore det att jämföra honom med en vanlig dödlig utifrån medfödda färdigheter?

b) Om de INTE VAR höga på grund av dessa egenskaper i sig, var det i såfall på grund av intellektuell och moralisk överlägsenhet? Tolkiens historier förnekar detta, i den mån vi inte vill tro att han med "höga" enbart lät syfta på dunedains som var goda och att kommentarerna om höghet inte avsåg alla vid valt tillfälle samtidigt levande dunedains - goda som onda.

Min slutsats blev alltså att blodet som hyllas av karaktärer i böckerna inte innebär att Tolkien hänfaller åt rasism [i specifikt denna fråga]. Antingen är jämförelsen med rasism medningslös (b) eller så visar det sig att karaktärernas förväntingar är meningslösa och såldes förvandlar dem till tragikomiska och kortsynta rasister (a och c).
Jag lutar faktiskt åt den senare uppfattningen - det eller att Tolkien obekymrat förespråkar en äkta rasism i fråga om dunedain i MG som han samtidigt inte rationellt understödjer i sina alster.


# Den större stötestenen vill jag istället påstå är att Tolkien tilllåter sig falla tillbaka på den bekväma situationen att färgade folk presenteras som ondskans tjänare.
Kanske berodde detta på historisk bekvämhet? För britterna har alla invasioner kommit ifrån sydost eller rent ost, medan i den Europeiska historien har nästan alla invandringar och invasioner kommit från öst eller i vart fall svängt av i västlig riktning; kelter, perser, romare [för kelter och iberer], germaner, goter, hunner, slaver, araber [vilka européerna istället invaderade dock] mongoler, vikingar, magyarer, ottomaner, tyskarna under Första världskriget ;) osv.
Med öst och sydost kopplar vi spontant enligt vår världs demografi gul- och mörkfärgade folkslag.
Här bör vi dock inte glömma att Bórs folk i första åldern var på den goda sidan; deras besläktade nordliga folk i senare tider, lossoth (motsvarande inuiter antagligen), var neutralt lagda; att dunländarnas ondsinta folk var dunedains "kusiner"; woserna som var primitiva var konsekvent goda; samt gondors kung Eldacar vars halva gondorianska och halva nordmans-bakgrund fick rasistiska dunedain att starta inbördeskrig och införa diktatur på 1400talet TÅ.
Det kan såeldes betraktas som om SoR bara råkar utsepla sig i en tid där vi missar goda östlänningar och inte i tillräcklig grad minns onda västerlänningar, men jag är nog mer benägen att tro att Tolkien faktiskt inspirerats av historisk konventionalism. Om det bör betraktas som fördomsfullt eller som en ren sanning kan diskuteras. Att det blir ett beslut som går i rasismens tjänst - oavsett avsikt - kan dock tyvärr antas, om så bara för att vi besviket/instämmande tolkar det så.

Långt igen! :P men lika bra man kör det genom kvarnen några gånger, då kanske man får finmjöl i slutändan! haha


# Som avrunding rent allmänt, så funderar jag återigen på om frågan fått samma tyngd om Tolkien inte varit europé och skrivit samma, fast etniskt omvända, berättelser? Den postkoloniala efterkrigstiden tenderar skapa en viss självkritik som kan vara sund men också självuppfyllande, vilket kan diskuteras också i annat än i anknytning till Tolkien ska sägas.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 5:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ngugi skrev:
Om de VAR högre pga den gudomliga välsignelse de bar genetiskt (samt arvet av eldar och maia i Aragons fall) och som de föddes med finns det inte mycket att bestrida - jämförelsen kan inte göras med vår världs rasism eftersom dunedains egenskaper är faktiska, inte ideologiskt önsketänkande. Eller för att dra det till en annan spets: om Jesus var den som Bibeln utmålar, hur meningsfullt vore det att jämföra honom med en vanlig dödlig utifrån medfödda färdigheter?

Allt pekar på att Tolkien verkligen menade att egenskaperna var faktiska i Midgård, hur biologiskt orimligt det än förefaller oss. Absolut immunitet mot ondska kan dock, som tidigare påpekats, inte vara en egenskap som dúnedain välsignats med. Robert Foster summerar det hela enkelt och rakt på sak i The Complete Guide to Middle-earth: "The Dúnedain were superior to other Men in nobility of spirit and body, although they were of course capable of evil if corrupted."

Men att det "objektivt" är så här i Midgård innebär inte att texten inte kan uppfattas som stötande, och det trodde jag att du höll med om, Ngugi. Att orkerna liknar degenererade mongoler är ju även det ett faktum (om än inte helt jämförbart), men att det är ett faktum gör det inte mindre problematiskt. Vad Tolkien gör är att han i sin fiktion skapar och glorifierar en "ras" av övermänniskor av den typ som rasbiologer som Galton och andra drömde om på artonhundratalet och i början av nittonhundratalet. (Återigen, att vissa av dúnedain, i olika utsträckning, "faller" är som det ska vara hos Tolkien. Ingen "ras" är garanterad att undslippa det ödet, snarare tvärtom.) Det är klart att detta kan uppfattas som stötande (och naivt) och tas för ett "ideologiskt önsketänkande" (i förhållande till vår värld), särskilt med tanke på relationen och närheten till samtida rasbiologiska idéer. Det är i själva verket något man bör reagera på när man läser verket, tycker jag, men man behöver för den skull inte tillskriva Tolkien en medveten rasistisk agenda, och Tolkiens brev tyder ju på att det inte fanns någon sådan.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 6:24 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Vad Tolkien gör är att han i sin fiktion skapar och glorifierar en "ras" av övermänniskor av den typ som rasbiologer som Galton och andra drömde om på artonhundratalet och i början av nittonhundratalet. (Återigen, att vissa av dúnedain, i olika utsträckning, "faller" är som det ska vara hos Tolkien. Ingen "ras" är garanterad att undslippa det ödet, snarare tvärtom.) Det är klart att detta kan uppfattas som stötande (och naivt) och tas för ett "ideologiskt önsketänkande" (i förhållande till vår värld), särskilt med tanke på relationen och närheten till samtida rasbiologiska idéer. Det är i själva verket något man bör reagera på när man läser verket, tycker jag, men man behöver för den skull inte tillskriva Tolkien en medveten rasistisk agenda, och Tolkiens brev tyder ju på att det inte fanns någon sådan.
Mycket väl formulerat och, tror jag, på pricken korrekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 6:28 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
för att göra ett inlägg i denna fråga, man kan hålla med om att insatta må tvista om Tolkiens rasism , men för folk som inte tex. inte har läst hans brev och är så att säga "amatörer" kan det verka som om att han uttalar rasistiska värderingar. för mig själv så tycker jag att hans texter om Dunedain uttrycker en klar ton av rasism, mest eftersom han pratar om olika sorters människor med olika sorters blod. det står ju faktiskt att när de gifte sig med andra så blandades deras smutsiga blod med deras bättre och hur detta i sin tur ledde till deras nedfall som en stormakt. alltså biologiska konsekvenser till försämring i allmänhet p.g.a rasblandning.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 7:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
för mig själv så tycker jag att hans texter om Dunedain uttrycker en klar ton av rasism, mest eftersom han pratar om olika sorters människor med olika sorters blod. det står ju faktiskt att när de gifte sig med andra så blandades deras smutsiga blod med deras bättre och hur detta i sin tur ledde till deras nedfall som en stormakt. alltså biologiska konsekvenser till försämring i allmänhet p.g.a rasblandning.
Står det verkligen "smutsiga" och "bättre"?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 7:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det står i alla fall om blod som är ädelt och om "högborna" alver. Men hela debatten är egentligen lite konstig för en författare kan ju vara antirasist men ändå skriva om en värld som är rasistisk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 7:24 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
ska kolla upp det , men måste tyvärr göra lite skolarbete :( ( återkommer om frågan inte var retorisk såklart ?)

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 7:57 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det står att numenoranerna degenererade av att deras blod "became mixed with that of lesser Men", om mitt citerande ur minnet stämmer.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: ons mar 09, 2011 9:14 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
Det står att numenoranerna degenererade av att deras blod "became mixed with that of lesser Men", om mitt citerande ur minnet stämmer.
Det stämmer bättre med hur jag minns det. Men Treebeard kanske hade ett annat citat i åtanke?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: tor mar 10, 2011 8:15 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
treebeard skrev:
för mig själv så tycker jag att hans texter om Dunedain uttrycker en klar ton av rasism, mest eftersom han pratar om olika sorters människor med olika sorters blod. det står ju faktiskt att när de gifte sig med andra så blandades deras smutsiga blod med deras bättre och hur detta i sin tur ledde till deras nedfall som en stormakt. alltså biologiska konsekvenser till försämring i allmänhet p.g.a rasblandning.

Man bör som läsare reagera, tycker jag. Det är dock en skillnad mot vår verklighet i det att dúnedain utmärker sig som "ras" på ett sätt som inte förekommer i vår värld. Och deras förmågor bör avta om de gifter sig med "ringare" människor. Giftermålen med "ringare" människor borde i själva verket haft mycket större och mer omedelbar effekt än de har, vilket Tolkien verkar medveten om. Men dúnedains "nedgång" är ändå delvis en annan fråga. Den har uppenbarligen även att göra med den för övermänniskor inte helt ovanliga åkomman hybris. Sedan känns Tolkiens ordval ("lesser Men", "mingled", "(pure) blood") som om det kunde vara hämtat ur en rasbiologisk stridsskrift, även om det förmodligen går att belägga även i äldre källor. Det kom tyvärr inte fram ordentligt i de senaste inläggen. Och det bör lyftas fram, eftersom det nog är vad de flesta direkt reagerar på. Samtidigt ska man vara medveten om att "lesser men" här nog inte är så absolut menat som det kan låta. Hoberna verkar exempelvis vara mer motståndskraftiga mot ondska än dúnedain. Och det gör dem ju till de verkliga hjältarna. :)

Egalmoth skrev:
Men hela debatten är egentligen lite konstig för en författare kan ju vara antirasist men ändå skriva om en värld som är rasistisk.

Hur menar du att det hänger ihop med diskussionen här?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: tor mar 10, 2011 10:49 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Men spelar det för Tolkiens värld någon egentlig roll att han har en per defition ras som har en massa övermänskliga förmågor?
De är inte bättre människor trots dessa - vilket knappast kan vara avsikten med den typ som rasbiologer som Galton och andra drömde om på artonhundratalet och i början av nittonhundratalet. De sökte ursäkter för att få förklara att europeer var bättre människor än alla andra grupper.
Dunedain måtte vara den minst upprörande frågan angående rasism då de liksom alverna (vilka vi kan få barn med och biologiskt är "homo alvis") har fått förmågor som gör att de inte kan jämföras med vanliga människor. Det är lika rationellt att angripa Tolkien för dunedain som att anklaga honom för att han såg blandäktenskapen alv-Man som en vinst för mänskligheten - men inte uttrycker sig så å alvernas vägnar.
Inom temat finns mycket mer relevanta frågor.

Ohlmarxisten skrev:
Hur menar du att det hänger ihop med diskussionen här?

Vill påstå att det kan göra då det är en fullt möjlig utgångspunkt.
Planerar själv skriva en post-apokalyptisk historia i två romaner. Den ena med fokus ur en grupp främst europeers synvinkel, den andra ut afrikaners och asiaters. Jag förväntar mig (tyvärr) en drös med xenofobi samt rasism som kommer att flöda i båda och mellan alla olika grupper. Om jag lyckas kommer jag för den läsare som bara läst en roman att vara en hemsk människa ;) Det kommer dock inte betyda att jag är den rasist som jag lär framstå som.
Att uppfatta Tolkien och hans verk som likaledes särskiljda är en tolkning och därför i sammanhanget berättigat.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: fre mar 11, 2011 8:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ngugi skrev:
Men spelar det för Tolkiens värld någon egentlig roll att han har en per defition ras som har en massa övermänskliga förmågor?

Ja, det anser jag, även om jag anser att den betydelse du gav det i tidigare inlägg var alldeles för stor. Så det är ju trevligt att du verkar ha ändrat dig i rätt riktning. :wink: (Och det är naturligtvis inte "rasen" i sig det egentligen handlar om, utan hur den framställs och hur framställningen förhåller sig till andra framställningar.)

Ngugi skrev:
De sökte ursäkter för att få förklara att europeer var bättre människor än alla andra grupper.

Nej, inte bara. Galton verkar i praktiken främst ha varit intresserad av den västerländska "rasens" förädling. Dúnedain hade varit ideologisk mumma för Galton. (Fast han hade nog till sin besvikelse sett sig tvingad att ifrågasätta den biologiska rimligheten i hur egenskaperna ärvdes.)

Ngugi skrev:
Om jag lyckas kommer jag för den läsare som bara läst en roman att vara en hemsk människa ;) Det kommer dock inte betyda att jag är den rasist som jag lär framstå som.

Du överskattar din egen förmåga och underskattar de presumtiva läsarnas intelligens. Alla kommer att förstå att du bara är ute efter att posera som rasist. :wink:

Ngugi skrev:
Att uppfatta Tolkien och hans verk som likaledes särskiljda är en tolkning och därför i sammanhanget berättigat.

I just Tolkiens fall är förhållandet ovanligt enkelt: "A hobbit, that’s me." (Ur ett opublicerat brev till en fransk författarkollega.)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: fre mar 11, 2011 11:54 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Haha, jaa, är nog lite mer balanserad i frågan nu än innan, fats nu lutar jag mer åt andra hållet. I mina ögon är dunedain snarare ett gäng av de jättar (?, se Nefilimi; 1 Moseboken 6) som Bibeln beskriver - mäktigare än alla andra människor då de är söner till änglar men inte förmer på andra vis.
Eftersom jag tycker Tolkien gjorde dunedain så biologiskt övermänskliga och så intellektuellt-moraliskt mänskliga att frågan är mindre intressant än det mesta andra som Tolkien kan ifrågasättas för, hehe.

Vet dock inte om Galton blivit så glad över dem. Den fiktiva rasen var ju på religiösa grunder förbättrad, inte evolutionärt. Vidare utvecklades den ju tydligen inte, utan antingen stagnerades eller degenererades gudarnas gåvor.
Överlag uppfattar jag inspiration och temat häröra mer från religiösa och mytologiska traditioner än rasbiologi, med gudomliga eller gudomligt välsignade härskare från faraoner eller kristendomen, till historiens alla kungar/hövdingar/överstepräster/kejsare av guds nåde till ayatollahns Iran och Gud välsigne Amerika ;)

Jag överskattar faktiskt inte min förmåga (även om jag förstår din missuppfattning) för jag skrev "om jag lyckas". Det är min målsättning som medvetet är överdriven, för jag underskattar inte [de flesta] läsarna så grovt! Föredrar att s'tta målet högt medan om jag når så långt att jag kan skapa en övertygande bild av karaktärernas personliga och kulturella världsuppfattningar kommer jag att vara stolt nog :)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: lör mar 12, 2011 11:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ngugi skrev:
Vet dock inte om Galton blivit så glad över dem.

Jodå, han var fixerad vid framstående samhällen. Och dúnedains (åtminstone initialt) avoga inställning till blandäktenskap hade säkert vunnit hans gillande.

Ngugi skrev:
Överlag uppfattar jag inspiration och temat häröra mer från religiösa och mytologiska traditioner än rasbiologi, med gudomliga eller gudomligt välsignade härskare från faraoner eller kristendomen, till historiens alla kungar/hövdingar/överstepräster/kejsare av guds nåde till ayatollahns Iran och Gud välsigne Amerika ;)

Det tror jag också. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att Tolkien inte såg beröringspunkterna med rasbiologin, vilket borde ha stört honom. Och han var, som följande citat från ett av hans brev visar, inte bara villig att själv se på frågan ur en mer biologisk synvinkel utan menade att det nog även gällde dúnedain i hög grad:

Citera:
I imagine that Númenóreans, before their knowledge dwindled, knew more about heredity than other people. […] They recognized the fact that in spite of intermarriages, some characteristics would appear in pure form in later generations. Aragorn's own longevity was a case in point.


Ngugi skrev:
Jag överskattar faktiskt inte min förmåga (även om jag förstår din missuppfattning) för jag skrev "om jag lyckas".

Jag menade att du överskattade din förmåga redan genom att räkna med möjligheten att du skulle lyckas. :wink:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: sön mar 13, 2011 2:22 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Ohlmarxisten skrev:
Ngugi skrev:
Jag överskattar faktiskt inte min förmåga (även om jag förstår din missuppfattning) för jag skrev "om jag lyckas".

Jag menade att du överskattade din förmåga redan genom att räkna med möjligheten att du skulle lyckas. :wink:


Nä, som sagt, jag satsar på att lyckas, jag tror inte att jag kommer att nå så långt men det skulle vara en konstig motivation för mig att försöka nå upp till en nivå då man bara nästan kan tro på att författaren själv tror på vad han skriver. Idealet att förmedla karaktärerna så väl att deras tankar verkar vara en sann övertygelse, utan att karaktärerna verkar vara ursäkter för en propagandaskrift då vill säga, är i mycket en utopi men sikta högt så kan du nå långt.

Och snarare, jag tror inte majoriteten kommer att misstolka mig, för även om jag inte lyckas så väl som jag önskar så är jag övertygad om att av minst någon känslig individ kommer att anklaga mig för post-koloniala attityder, rasism eller xenomorfi...
GB Glass blev ju anklagade av Centrum mot rasism 2005 för att deras Nogger Black var rasistisk då den hade ett potentiellt grafitti-inspirerad logga. Kan GB kan jag! ;)


BUMP

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010