Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: lör jan 03, 2004 11:19 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jan 03, 2004 11:02 pm
Inlägg: 16
Ort: Jönköping
Äntligen skall här göras slut på myten om att Tolkien är rasist!

Många förståsigpåare hävdar att Tolkien är rasist och att böckerna dessutom skulle vara kvinnoförnedrande.. jag ser inget kvinnoförnedrande i böckerna. Men det kanske är så att det inte helt enkelt fungerar att ha kvinnor med i boken. Tänk tex om kriget hade letts av Arwen hur suklle det sett ut.. jag tror inte den goda sidan hade klarat sig överhuvudtaget. Eowyn är ju den som dödar draken.. åtminstone EN kvinna!!!

Sen till detta med att en del raser anses finare än andra. Så VAR det ju förr i tiden.. Det VAR skillnad på man och kvinna... kvinnan var förr inte värd någonting. Kvinnan hade inte rösträtt och mannen var den som försölrjde familjen. Kvinnan skulle bar passa upp på mannen och det var inte rasistisk att tänka så.. man visste inte bättre men i dag vet man bättre.Tolkien ville skildra deet som var verklighet. Det har alltid funnits tex rika och fattiga.. de rika har sett ner på de fattiga och ännu större var klasskillnaden förr i tiden. Elrond låter inte Arwen gifta sig med Aragorn förrän han blivit kung... så VAR det också förr i tiden... alverna ansågs lite finare än andra motsvarig het till rika och trälar i "den riktiga världen". Fadern i de rika familjerna bestämde vem dottern skulle gifta sig med. Skulle Tolkien ha skapat en ren låtsasutopi bara för att inte verka rasistisk jag bara undrar? och att jämföra negrer med orcher.... hallå Sagan om Ringen är ju bara en saga!!!! Jag blir förbannad på de som hävdar att Tolkien är rasist eller nazist!!! Tack för ordet!!

Någon som håller med i mitt långa inlägg?

/Mithlond

_________________
I Anor erio or Lothlorien ennas u morn egor naeg!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 11:29 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Jadu, Anna. När jag då ser/hör en person som anser att Tolkien var rasist,
den ska få veta att han/hon lever. Aldrig hört något så befängt innan.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 9:42 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Helt rätt, rasist var Tolkien INTE.

Däremot var han en produkt av sin tid, vilket gör hans böcker till lite gammalmodiga. men det som speglas där var inte värre än vad allt annat var.

Stefan Ekman skrev i Codex en intressant artikel om färgkodning i fantasy.

har ni funderat på varför hjältarna kommer från norr, är klädda i blått och skurkarna ofta kommer från söder, är svarthåriga och pratar med strupljud?

Detta gäller nära nog all fantasy från början av 1900-talet och framåt. (undantaget LeGuins Övärld)

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: sön jan 04, 2004 10:07 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån dec 29, 2003 11:06 am
Inlägg: 19
Ort: Tumba
Mithlond skrev:
Men det kanske är så att det inte helt enkelt fungerar att ha kvinnor med i boken. Tänk tex om kriget hade letts av Arwen hur suklle det sett ut.. jag tror inte den goda sidan hade klarat sig överhuvudtaget.


Vad var det där för jäkla påstående egentligen?

Tolkien var ganska präglad av en allmän bild av att kvinnor är kropp framför allt annat. Samtliga viktiga kvinnor i trilogin spelar sin roll till stor del genom att vara vackra. Men det är inte mycket sämre kvinnosyn hos Tolkien än hos de flesta andra ändå, så det stör mig inte så hemskt mycket. Eowyn är ju faktiskt ett rätt bra försök att göra en kvinna till något annat än passiv, men märk väl att hon ändå måste vara vacker tydligen. Eowyns replik i filmen när Häxmästaren från Angmar säger att ingen man kan döda henne, att hon inte är en man, är väl ett tappert försök till lite feminism och uppvisande på hur normerande språk ibland kan vara, men det faller på att repliken framstår som rätt töntig och inte särskilt radikal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkien rasist eller inte!
InläggPostat: sön jan 04, 2004 10:19 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör jan 03, 2004 11:02 pm
Inlägg: 16
Ort: Jönköping
Johannes skrev:
Mithlond skrev:
Men det kanske är så att det inte helt enkelt fungerar att ha kvinnor med i boken. Tänk tex om kriget hade letts av Arwen hur suklle det sett ut.. jag tror inte den goda sidan hade klarat sig överhuvudtaget.


Vad var det där för jäkla påstående egentligen?

Tolkien var ganska präglad av en allmän bild av att kvinnor är kropp framför allt annat. Samtliga viktiga kvinnor i trilogin spelar sin roll till stor del genom att vara vackra. Men det är inte mycket sämre kvinnosyn hos Tolkien än hos de flesta andra ändå, så det stör mig inte så hemskt mycket. Eowyn är ju faktiskt ett rätt bra försök att göra en kvinna till något annat än passiv, men märk väl att hon ändå måste vara vacker tydligen. Eowyns replik i filmen när Häxmästaren från Angmar säger att ingen man kan döda henne, att hon inte är en man, är väl ett tappert försök till lite feminism och uppvisande på hur normerande språk ibland kan vara, men det faller på att repliken framstår som rätt töntig och inte särskilt radikal.


Jo men jag menade inte så.... men ja jag menade att SoR inte är en kvinnobok men det finns ju trots allt ett fåtal kvinnor i boken och det där som Eowyn gör att hon dödar Häxmästaren tyder ju på att boken inte är kvinnoförnedrande eller hur!!!

/Mithlond

_________________
I Anor erio or Lothlorien ennas u morn egor naeg!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 10:59 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 9:35 pm
Inlägg: 31
Tolkien, Rasist? :lol: Jag har inte hört något så dumt på.... ja någonsin!

Och det där med att det inte är så många hjältemodiga kvinnor är knappast något som plågar mej. Men jag är antagligen den enda som anser att det i FOTR filmen är rätt att Arwen tar Frodo till Rivendell, Men det beror antagligen på att jag såg filmen innan jag läste boken :lol: Och jag håller med om att Eowyns replik "I'm no man" är det töntigaste jag hört, jag trodde i alla fall att hon skulle klämma ur sig " But a women can" eller något, det skulle i alla fall låta bättre än den oerhört torra repliken "i'm no man".

Jag håller med dig Mithlond! :wink:

_________________
Enya= bäst!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 12:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Tolkien var inte bara ett barn av sin tid; han visste också mer om forntiden än dagens feminister. Man kan bara inte ändra på hur historien har sett ut. Filmer som har en stark kvinna i huvudrollen passar bäst i morderna filmer (som handlar om 90-talet +) och defenitivt inte i filmer som bygger på förmedeltiden. Undrar bara vad som skulle hända i filmen om en femenist fick vara regisör (uch; en hemsk tanke :( nu kommer jag få mardrömmar i flera år)

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 12:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Johan skrev:
har ni funderat på varför hjältarna kommer från norr, är klädda i blått och skurkarna ofta kommer från söder, är svarthåriga och pratar med strupljud?


Brukar skurkarna verkligen komma från söder? Är det inte vanligare med norr? Så är det i alla fall i Tad Williams "Memory, Sorrow & Thorn", Terry Brooks "Sword of Shannara", Guy Gavriel Kays "Fionavar Tapestry" och Raymond E Feists "Magician", för att nämna några exempel. I Eddings "Belgariad" är de onda i öster, som hos Tolkien. Jag kommer faktiskt just nu inte på några exempel på sydliga ondingar.

Tolkien kommenterade förresten placeringen av Mordor, som ett svar på Ohlmarks påstående i sitt förord till första svenska upplagan att Sauron delvis personifierade Stalin.

J. R. R. Tolkien skrev:
The placing of Mordor in the east was due to simple narrative and geographical necessity, within my 'mythology'. The original stronghold of Evil was (as traditionally) in the North; but as that had been destroyed, and was indeed under the sea, there had to be a new stronghold, far removed from the Valar, the Elves, and the sea-power of Númenor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:19 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 03, 2004 2:20 pm
Inlägg: 171
Inte var Tolkien rasist inte. Och det du skriver om handlade inte om bara förr i tiden utan så ser det ofta ut i dagens samhälle. Kanske inte just i Sverige är det lika synligt och kännbart men se hur det ser ut i flera andra länder.

Och för att jämföra med krig, så är det ju oftast män som drar till krig. Mkt pga våran skilda fysiologiska kroppsbyggnad.

_________________
Together we will take the road that leads into the West
And far away we’ll find a land where both our hearts may rest


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 5:41 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Johan skrev:
har ni funderat på varför hjältarna kommer från norr, är klädda i blått och skurkarna ofta kommer från söder, är svarthåriga och pratar med strupljud?


Blåa germaner har väl de flesta hört talas om, så jag ser inget konstigt i detta.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 6:46 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Johan skrev:
skurkarna ofta kommer från söder, är svarthåriga och pratar med strupljud?


"Varför pratar de på så konstigt sätt? Kan de inte prata på vanligt sätt som vi nordbor?" :)

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 7:46 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån dec 29, 2003 11:06 am
Inlägg: 19
Ort: Tumba
Arwens_vän skrev:
Tolkien var inte bara ett barn av sin tid; han visste också mer om forntiden än dagens feminister. Man kan bara inte ändra på hur historien har sett ut. Filmer som har en stark kvinna i huvudrollen passar bäst i morderna filmer (som handlar om 90-talet +) och defenitivt inte i filmer som bygger på förmedeltiden. Undrar bara vad som skulle hända i filmen om en femenist fick vara regisör (uch; en hemsk tanke :( nu kommer jag få mardrömmar i flera år)


Det var ju synd för dig då.

Jag kan upplysa om att Tolkiens berättelser är uppdiktade. De handlar inte om forntiden. Det har aldrig funnits några drakar, alver eller trollkarlar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 8:04 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Johannes skrev:
Jag kan upplysa om att Tolkiens berättelser är uppdiktade. De handlar inte om forntiden. Det har aldrig funnits några drakar, alver eller trollkarlar.


Det är iallafall ett medeltida samhälle. Och folk som kallar Tolkien sexist, på grund av att kvinnorna i Tolkiens värld inte är framträdande, är idioter.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2004 7:17 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån dec 29, 2003 11:06 am
Inlägg: 19
Ort: Tumba
Fëanor skrev:
Johannes skrev:
Jag kan upplysa om att Tolkiens berättelser är uppdiktade. De handlar inte om forntiden. Det har aldrig funnits några drakar, alver eller trollkarlar.


Det är iallafall ett medeltida samhälle. Och folk som kallar Tolkien sexist, på grund av att kvinnorna i Tolkiens värld inte är framträdande, är idioter.


Nu har jag ju inte gjort det, men varför skulle man vara det om man gjorde det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2004 6:28 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Johannes skrev:
Nu har jag ju inte gjort det


Det har inte Jag påstått heller.



Johannes skrev:
men varför skulle man vara det om man gjorde det?


Dels för att man har fel och dels för att man yttrar sig i ett ämne som man klart och tydligt inte har några som helst kunskaper i.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010