Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jul 07, 2020 4:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 8:06 pm 
Noldo

DrRotmos skrev:
Jo, men jag, och många andra som kör mozilla föredrar att ha sina sidor i olika tabbar istället. Jag har bara ett fönster uppe, men jag har 5 tabbar eller så. Mozilla har dessutom popup-blocking, så jag är inte direkt van att ha massor av olika fönster öppna. Därför stör jag mig enormt på sidor som öppnar i nya fönster.

Jag tycker inte att det är så överdrivet jobbigt att högerklicka och trycka "open link in new tab" (vilket man ju ändå hade behövt göra om man vill ha forumet i en egen tab oavsett om länken öppnas i samma fönter eller i ett nytt) (fast numera har jag forumet som startsida, går ändå alltid in här det första jag gör). Och trots allt använder väl de flesta fortfarande IE. Innan jag övergick till mozilla tyckte jag att det var en stor fördel att det öppnades i nytt fönster.
(är förresten smått chockad över att inte virre har blandat sig i den här diskussionen än =) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 9:32 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Kata skrev:
(är förresten smått chockad över att inte virre har blandat sig i den här diskussionen än =) )

Chockerad är jag inte, men visst saknas Virre ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 12:26 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

I och med att det är relativt många här som håller på med någon slags konst relaterat till tolkien kanske typ ett bildgalleri som man kan ladda upp sina bilder till skulle vara bra att ha?

Senast redigerad av DrRotmos tis jun 15, 2004 12:46 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 12:35 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Det finns men används ej för närvarande.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 1:08 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Menar du Alster? Där händer ju ingenting. Jag har korrekturläst en fan-fiction och gjort en bild till rubriken men det var flera månader sen. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 2:03 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Menar du Alster? Där händer ju ingenting. Jag har korrekturläst en fan-fiction och gjort en bild till rubriken men det var flera månader sen. :wink:

Har du skickat materialet till Gustav eller alster@tolkiensarda.se? (Jag tror i och för sig att det är Gustav som läser alster@tolkiensarda.se för tillfället)

När jag menar galleri tänker jag inte på Alster, åtminstone inte som Alster är idag. Nej, jag tänker mer på en funktion som är i stil med catahya.net; läsarna skickar in bidrag (via webbsidan, inte epost), moderatorer godkänner materialet och materialet publiceras.
Funktionen finns färdig. Redaktionen måste bara säga "bu" eller "bä" till förslaget innan alster byts ut. Det tas upp på redaktionsmötet på torsdag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 2:57 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gustav har redan kommenterat och godkänt bilderna, men vad jag menar är att det inte uppdateras på alster.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 3:34 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

att jag inte blandat mig i kan väll bero på att de mesta som jag tycker har sagts. php:a alltihopa. Personligen stör jag mig storligen på frames och dylikt. Men det är mestadels för att jag anser att designen ska vara så minimal som möjligt. Men kör inga färdiga lösningar, bättre att bygga egna för behovet.

Och forumet ska inte öppnas i ett nytt fönster. Det är extremet störande för änns uppfatning av samanhangen. Om jag vill läsa nyheter så gör jag det i en ny tab (eller fönster beroende på om jag befinner mig någonstans där det finns Mozilla eller inte).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 12:05 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

virre skrev:
att jag inte blandat mig i kan väll bero på att de mesta som jag tycker har sagts. php:a alltihopa. Personligen stör jag mig storligen på frames och dylikt. Men det är mestadels för att jag anser att designen ska vara så minimal som möjligt.

Håller med.

virre skrev:
Men kör inga färdiga lösningar, bättre att bygga egna för behovet.

Dilemmat med att bygga eget: Handen på hjärtat; hur många kan XHTML, PHP/ASP, CSS, Javascript och MySQL/MS SQL? Dessa anser jag är ett minimum av kunskap för att bygga vettiga dynamiska webbplatser. Det krävs dessutom att man skall lägga tid på detta, tid som man annars kan lägga på att utveckla andra webbplatser som ger bra betalt i reda pengar.

Därför tycker jag att det är vettigare att välja en färdig lösning:
- Layouten kan anpassas till önskat resultat
- Många kan grunderna i HTML men kan inte webb- eller sitedesign
- Alla i redaktionen kan lära sig att peka, klicka och skriva i ett färdigt verktyg som genererar webbsidor (vi använder ju forumet), men få har tid och intresse att lära sig (än mindre koda!) XHTML, PHP/ASP, CSS, Javascript och MySQL/MS SQL.
- Vem bryr som om vilken teknik som använts för att framställa exempelvis webbplatsen www.aftonbladet.se? Väldigt få gissar jag. De flesta besökare surfar på www.aftonbladet.se är där för att läsa nyheter och annat. Viktigast för våra besökare är utbytet och upplevelsen av vår webbplats, inte hur och med vad vi har skapat den.
- Varför uppfinna hjulet på nytt?
- Vad händer när webbutvecklare slutar och börjar med något annat eller börjar utveckla för någon annan? Vilken support finns?

Många webbutvecklare älskar att göra något eget men ser inte till helheten. Min erfarenhet talar emot att göra något eget om det skall bli något stort i slutändan (tolkiensarda.se räknar jag än så länge som en relativt liten webbplats). Om vi är nöjda med så som det är idag, en enkel webbplats som utvecklas i små steg; ja, då kan vi bygga något eget.

virre skrev:
Och forumet ska inte öppnas i ett nytt fönster. Det är extremet störande för änns uppfatning av samanhangen. Om jag vill läsa nyheter så gör jag det i en ny tab (eller fönster beroende på om jag befinner mig någonstans där det finns Mozilla eller inte).

Jag håller med. I en färdig lösning som jag föreslagit vid förra redaktionsmötet, communityn e107.org, är det så. Allt öppnas i samma fönster. e107 använder för övrigt inte frames (Horray!).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 12:24 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Gustav har redan kommenterat och godkänt bilderna, men vad jag menar är att det inte uppdateras på alster.

Då tror jag det ligger hos Gustav. Han brukar vara den som uppdaterar sidan!? Har jag fel redaktionen? Är det Gustav eller Kåveland som uppdaterar Alster?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 3:09 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Micke skrev:
Dilemmat med att bygga eget: Handen på hjärtat; hur många kan XHTML, PHP/ASP, CSS, Javascript och MySQL/MS SQL? Dessa anser jag är ett minimum av kunskap för att bygga vettiga dynamiska webbplatser. Det krävs dessutom att man skall lägga tid på detta, tid som man annars kan lägga på att utveckla andra webbplatser som ger bra betalt i reda pengar.

Jag. :) Dessutom pluggar jag, så jag har massor av tid över :).

Micke skrev:
Därför tycker jag att det är vettigare att välja en färdig lösning:
- Layouten kan anpassas till önskat resultat

Ja, men man får med massor av extra grejer som kan vara onödiga.
Micke skrev:

Bara för att man skriver själv behöver inte det hinda från att ta små snippets som fixar exempelsis WYSIWUG.
Micke skrev:
- Alla i redaktionen kan lära sig att peka, klicka och skriva i ett färdigt verktyg som genererar webbsidor (vi använder ju forumet), men få har tid och intresse att lära sig (än mindre koda!) XHTML, PHP/ASP, CSS, Javascript och MySQL/MS SQL.

Bara för att man har ett egetkodat system behöver inte användarna av systemte kunna någonting om kodning.
Micke skrev:
- Vem bryr som om vilken teknik som använts för att framställa exempelvis webbplatsen www.aftonbladet.se? Väldigt få gissar jag. De flesta besökare surfar på www.aftonbladet.se är där för att läsa nyheter och annat. Viktigast för våra besökare är utbytet och upplevelsen av vår webbplats, inte hur och med vad vi har skapat den.

Stämmer, men behöver dom alla extragrejer som följer med och knappt går att disablea.
Micke skrev:

För att göra det rundare :)
Micke skrev:

- Vad händer när webbutvecklare slutar och börjar med något annat eller börjar utveckla för någon annan? Vilken support finns?

Man får hoppas att kodaren har kommenterat koden ordentligt.
Micke skrev:

Många webbutvecklare älskar att göra något eget men ser inte till helheten. Min erfarenhet talar emot att göra något eget om det skall bli något stort i slutändan (tolkiensarda.se räknar jag än så länge som en relativt liten webbplats). Om vi är nöjda med så som det är idag, en enkel webbplats som utvecklas i små steg; ja, då kan vi bygga något eget.

virre skrev:

Jag håller med. I en färdig lösning som jag föreslagit vid förra redaktionsmötet, communityn e107.org, är det så. Allt öppnas i samma fönster. e107 använder för övrigt inte frames (Horray!).

Ett eventuellt problem med att bygga eget är dock modularitet. Det problemet har inte större lösningar. I gengäld är det oftast svårare att sätta sig in i sån kod som är allt för stor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 3:14 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Dessutom färdiga lösningar går aldrig att anpassa EXAKT så som man vill ha dom utan att man gör ett jättejobb med det.

Jag själv tycker att sidor blir mycket mer b när jag ser att dom kör till exempel phpnuke och jag känner igen att dom gör det.

Jag ser till exempel ett problem i hur man kan få in wiki i det systemet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 3:37 pm 
Redaktionen

Micke skrev:
Älva skrev:

Då tror jag det ligger hos Gustav. Han brukar vara den som uppdaterar sidan!? Har jag fel redaktionen? Är det Gustav eller Kåveland som uppdaterar Alster?

Det var meningen och kommer säkert bli så att det var någon annan än G som skulle fixa det men har har nog itne hunnit introducera honnom än, vem det nu var.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 17, 2004 11:04 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Micke skrev:

Se ovan. Fler än du tror. Desutom så gäller det bara att bygga ett ramverk, även om man använder färdiga system kommer man vilja anpassa det. (vilket inte alltid går med färdiga system, men eftersom e107 var GPLat så är de problemet inte så uppenbart). Och som tidigare sagts, det är enklare att få ett eget system exakt ditt man vill. (åh, tro mig, jag har försökt få andras system ditt jag vill, och de var ett h*vete)

Micke skrev:

Det problemet finns även om man har ett färdigt system, om man inte vill att de ska se ut precis som det säger.
Micke skrev:

Det är ingen som sagt att man inte kan ha ett sådant system, bara att man tjänar på att skriva det själv. (jag vet mardrömsexempel på när någon har tagit fram ett specifikt system och den som ska använda det vägrade för han tyckte de var så dåligt. (sen att han i min åsikt använde ett sämre system är en annan sak)).

Micke skrev:

Vem bryr sig om slutresultatet, vem använder en dålig sökmotor. eller ett dåligt forum eller ett långsamt forum.

Micke skrev:

Därför att ett hjul som används som hatt är en annan sak en ett hjul på en bil som är än annan sak än ett cykelhjul. Det må finnas färdiga system men de är inte bygda för just det här ändamålet. Däremot är de inget fel på att utgå från färdiga system och skriva om dem.

Micke skrev:

Om det är en bra utvecklare så är koden väll kommenterad och dokumenterad så att andra kan följa efter. För övrigt gäller det färdiga system med. Den dagen någon som gör ett färdigt system trötnar (och de inte är ett fritt/öppet projekt så någon tar över).

Micke skrev:

men det finns exempel på sånt åt båda hållen, med en stabil användar bas och ett ordentligt innehåll, så känner man mer på ett upplägg som är anpassat efter innehållet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 17, 2004 1:17 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

virre skrev:
Micke skrev:

Se ovan. Fler än du tror.

Vad vet du om det? ;) Visst finns det många som kan men inte "här". Åtminstone har det visade intresset från deras sida svalnat när saker och ting väl kommer till kritan. Tyvärr.

virre skrev:
Micke skrev:

"Vem bryr sig om slutresultatet, vem använder en dålig sökmotor. eller ett dåligt forum eller ett långsamt forum.

Det finns säkert Linux-fanatiker som av personliga skäl undviker webbplatser utvecklade i ASP. På samma sätt finns det säkert någon eller några Microsoft-dyrkare som föraktar PHP/MySQL och Open Source-världen.

MEN! Det är inte speciellt intressant om man väljer ASP istället för PHP, MS SQL istället för MySQL när man gör en webbsida. Exempel: Jag tror så gott som alla här i forumet fullkomligt skiter i vilken teknik som får detta forum att snurra (Jag kan ha fel, men jag har en stark känsla av att det är så).

Som jag sa, "utbytet och upplevelsen"...

Utbyte: Vad ger sidan mig? Vilken information finns? Wow, det fanns bilder att ladda ner! Och ett aktivt forum där jag kan chatta med likasinnade!

Upplevelse: Var webbplatsen enkel att hitta i? Var den estetiskt tilltalande? Laddades sidorna snabbt? Kändes den aktuell eller var det bara gammalt damm? Uppdateras sidorna ofta?

Jag hävdar fortfarande att dessa två är mycket viktigare när man diskuterar designen i en webbplats än vilken teknik som används. Med anledning av vad du skrev tror jag du har missuppfattat mig på denna punkt, men hoppas att allt är tydligt nu. Vi bryr oss väl alla om slutresultatet.

På det hela taget tycker jag det är upp till bevis! virre, hjälp till med att koda/utveckla nya tolkiensarda.se! Du verkar ha kompetensen till att bidra med utvecklingen. Du har givit mig det intrycket, och ingen kan anklaga dig för att inte ha åsikter om saker och ting! ;) Övriga som läser detta får gärna också dra sitt strå till stacken. Kontakta mig eller Gustav.

Även om det står elak i min signatur är jag snäll nog att hjälpa till med att koda TA, och försöka föra TA framåt. Jag gör det utan att någonsin ha fått en krona för det. Om fler hjälper till ökar chanserna till att vi växer (och så vidare, och så vidare...)

Senast redigerad av Micke tor jun 17, 2004 1:35 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme