Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Extranummer av Frågespalten
InläggPostat: fre mar 31, 2006 2:32 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Bild

Under 2006 vill vi på Tolkiens Arda få Frågespalten att börja fungera någorlunda igen. Men för närvarande har vi ett tekniskt fel på sidorna som gör att vi inte kommer åt att publicera svar. De enda som kan laga detta är sajtens tekniker, men trots upprepade kontaktförsök från mig har ingen av dem hört av sig. Förhoppningsvis vaknar de till nu när det är vår, men för närvarande känner jag mig lite övergiven.

Eftersom Frågespaltens ordinarie sidor inte fungerar har jag nu lagt upp ett extranummer av spalten i sin gamla form, som när den var en veckopublikation. Det nya numret innehåller de svar som Björn Fromén har skickat in till mig, och kan just nu nås via Tolkiens Ardas förstasida samt under sektionen Publikationer.

Jag har även skrivit ett gäng nya nyhetsnotiser, som ni också når via förstasidan.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 21, 2006 12:31 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Nu har Magnus -- DrRotmos -- lagat felet i Frågespalten: allt lov och pris till honom! Därmed har vi kunnat dra i gång spalten igen.

Om någon mot förmodan har missat det så har det kommit upp nya frågesvar i spalten nästan varje dag den senaste veckan. Förhoppningsvis kommer det att från och med nu se ut på ungefär det sättet!

I en omröstning vid årets början visade det sig att det som läsarna vill att vi ska prioritera högst på Tolkiens Arda är Frågespalten (omröstningsresultatet redovisas och kommenteras i det senaste Magasinet, nummer 1 2006). Vi kommer därför att försöka lägga en del extra arbete på spalten nu.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 21, 2006 9:04 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Bra jobb!

Är det någon mening med att ha med Frågespalten på 'Senast uppdaterat' då? Det ser ju lite konstigt ut nu, det står ju nästan bara Frågespalten.
Kanske skulle ni kunna ha en egen liten sektion på förstasidan där man kan se Frågespaltens senaste uppdateringar, så slipper det ta över det vanliga...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 21, 2006 11:41 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag antar att Gustav skrivit att frågespalten uppdaterats den senaste tiden för att alla ska få reda på att den är igång igen. Troligen har många trötnat på att gå in och kolla varje dag nu den senaste tiden då inga nya svar publicerats.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 21, 2006 6:34 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Mattias skrev:
Jag antar att Gustav skrivit att frågespalten uppdaterats den senaste tiden för att alla ska få reda på att den är igång igen. Troligen har många trötnat på att gå in och kolla varje dag nu den senaste tiden då inga nya svar publicerats.

Ja, jag tror inte att jag orkar notera det på förstasidan för hand om Frågespalten uppdateras var och var annan dag, men just nu känns det lite kul att göra så. Det är nog tänkbart att i stället skriva "Fortlöpande: Frågespalten" eller så. Det vore läckert med en ruta på förstasidan där den senast publicerade frågan syns tillsammans med svaret, men det är databasjox som jag inte kan råda över.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 22, 2006 1:03 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Nu har jag publicerat en drös med nya svar i frågespalten.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 23, 2006 7:45 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jättebra att det äntligen blir ordning på Frågespalten. Det känns som att vi har tappat en del på att inte ha den igång (jag tar mer än gärna på mig en del av skulden). Bra jobbat DrRotmos, och Gustav!

En fråga: jag vet att det är tillåtet att svara på andras frågor, men hur gör man om man aktivt vill skicka vidare en fråga till en annan expert? Eftersom jag står som expert på översättningar får jag en hel del som egentligen borde skickas till Björn Fromén.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 23, 2006 5:09 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Danne skrev:
Bra jobbat DrRotmos, och Gustav!

Tack -- och bra jobbat själv. Det är skönt att se nya friska tag!

Danne skrev:
En fråga: jag vet att det är tillåtet att svara på andras frågor, men hur gör man om man aktivt vill skicka vidare en fråga till en annan expert? Eftersom jag står som expert på översättningar får jag en hel del som egentligen borde skickas till Björn Fromén.

Jag tror inte att det går att rikta om en frågas expertadressat, så om du vill be någon annan expert titta till en av dina frågor skulle jag föreslå att du helt enkelt skickar ett mejl till denne. Yppa den aktuella frågans ID-nummer.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010