Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 20, 2024 1:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkiens Arda 5 år!
InläggPostat: mån dec 04, 2006 9:11 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den 7 december fyller Tolkiens Arda 5 år! Det tänkte vi fira på ett lämpligt sätt – genom att publicera massor av nytt material! Bland annat ett nytt nummer av Magasinet. När klockan slår 00.00 den 7/12 över är det första som kommer en utförlig namnlista – länge efterlängtad – med namnen från både den nya och den gamla översättningen av The Lord of the Rings, jämte de engelska. Senare kommer bland annat en del nytt under Alster.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 9:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Med namnlista, menar du då att man kan jämföra namnen från de olika översättninigarna, t. ex Shelob, Honmonstret och Lockan?
Det är väl inget krav att medlemmarna på forumet måste skicka en present på födelsedagen? Jag har inte köpt någonting än i så fall.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 04, 2006 11:23 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Ulmo skrev:
Med namnlista, menar du då att man kan jämföra namnen från de olika översättninigarna, t. ex Shelob, Honmonstret och Lockan?

Jepp, exakt så.

Ulmo skrev:
Det är väl inget krav att medlemmarna på forumet måste skicka en present på födelsedagen? Jag har inte köpt någonting än i så fall.

Nej, i så fall hade jag varit i senaste laget. Och det hade varit svårt ändå, eftersom varje rättvist fördelad present skulle pulvriserats i små, små sandkorn som skickats ut till alla forumanvändare och gamla och nuvarande redaktionsmedlemmar. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 05, 2006 3:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Det finns en mer dekomratisk lösning som inte förvandlar dessa tolkienbaserade presenter till sandkorn; att skicka över dessa till mig :twisted:

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens Arda 5 år!
InläggPostat: ons dec 06, 2006 2:22 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör nov 04, 2006 12:51 pm
Inlägg: 12
Ort: Hamburg/Tyskland
Gustav skrev:
Den 7 december fyller Tolkiens Arda 5 år! Det tänkte vi fira på ett lämpligt sätt – genom att publicera massor av nytt material! Bland annat ett nytt nummer av Magasinet. När klockan slår 00.00 den 7/12...

Det låter spännande. Jag ska ställa klockan...

Mona


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 3:30 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Så, nu har jag jobbat färdigt för natten och fixat lite 5-årspynt. Namnlistan nås via förstasidan. Vad tycker ni, är den något att hänga upp i julgranen? Mer material kommer hur som helst i dagarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 1:00 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Namnlistan var kul tycker jag. Gillar att jämföra sådär och man upptäcker hur många bra ord Erik faktiskt har.

Egentligen borde det hela firas med ett hejdundrande kalas i helgen, likt Nobelfesten med priser och utmärkelser och uppträdanden!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 4:34 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tor nov 23, 2006 9:54 am
Inlägg: 91
Ort: Kings Crown
Jag tycker det var en bra grej, intressant att jämföra dem emellan. Sedan måste jag säga att visa namn är faktiskt bättre i den gamla översättningen och vissa namn bättre i den nya....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 4:40 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tor nov 23, 2006 9:54 am
Inlägg: 91
Ort: Kings Crown
framförallt tyckar jag att nyöversättningen av precious till dyrgrip är oförklarligt dåligt....hela det känslodjup som finns med "älskade" är mycket bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 4:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Grattis på födelsedagen Tolkiens Arda :)

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 5:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Säger samma sak ! Grattis Tolkiensarda.se ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 5:07 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Hänger med i gratulationerna och tycker det är kul med nya grejer på sajten :)

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 5:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Grattis TA och grattis på dig Gustav efter du har stått ut med oss tookiga galningar så länge :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 07, 2006 9:05 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tor nov 23, 2006 9:54 am
Inlägg: 91
Ort: Kings Crown
Som ny medlem vill jag också önska grattis och lycka till i fortsättningen med utvecklingen av Sveriges största Tolkien sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 08, 2006 2:53 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Kul att många tyckte att namnlistan var intressant! Förhoppningsvis kan den vara en resurs som den som skriver om Tolkien på svenska kan återkomma till ofta. Det är ju första gången som så här många namn från nyöversättningen listas, och listan har också en del nytt om den äldre översättningen. Jag blev till exempel ganska överraskad när jag upptäckte att Ohlmarks aldrig översätter "goblin" till "vätte", utan i stället varierar mellan "troll", "skurk", "troll eller odjur", "odjur", "trolltyper", "monstret" och "vidundret".

Sedan tycker jag att hans översättningar av "precious" är intressanta – i den första volymen hade han inte förstått att Gollum skulle väsa och översatte det till "högtärade", "min dyrbara" och liknande. När han sedan i den andra volymen insett att Gollums tal präglas av väsljud överdriver han i stället å det vådligaste: ett enkelt "precious" – utan "my", och observera att det börjar med liten bokstav – kan han rent av översätta med "min Sskatt, min Älskade". Och "Precious" med stort P ger han vid flera tillfällen trippeltecknat S, vilket dessutom kan få ett utropstecken rakt ur det blå: "Ssskatt!"; en annan variant är "Sskatten, min Älsskade".

Det är inte konstigt att vi svenskar förfärades när Andersson översatte "precious" utan väsljud, när den Gollum vi är vana vid från vår tidigare översättning väser så oerhört mycket mer än sin engelskspråkige kusin.

Nåja, sådant kan ju vara intressant att stöta och blöta, men det jag egentligen tänkte lägga till var bara att vår vävplats förhoppningsvis också har många goda år framför sig, inte bara bakom sig: vi har ju till exempel planerna på ett samarbete med iFokus, som ligger fast. De som har iFokus har varit för upptagna för att kunna driva utvecklingen framåt den senaste månaden, men de ambitiösa planer som vi har ligger fast.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010