Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jul 13, 2020 6:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny här...
InläggPostat: lör dec 13, 2003 1:06 am 
Snaga

Tjena alla Tolkien fans....

Jag kallas för Daft och jag är ny här på forumet. Är ny med Sagan om Ringen också.....har såklart sett alla filmerna men inget mer....vill gärna lära mig mer....

Har varit mer inne i Harry Potter förut/fortfarande... :D

Hoppas att ni inte har någonting emot att få en nybörjare på forumet:D

MvH /Daft

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 1:13 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Hej Daft!

Du är mycket välkommen. Självklart är det roligt att få hit nybörjare. Vi ska nog snart få dig att läsa böckerna också... :) :)

Här finns folk i alla åldrar och med olika bakgrundskunskap om Tolkien. Själv är jag över 40, men jag är av den barnsliga sorten och gillar faktiskt också Harry Potter. Har läst alla fem.

Så välkommen i gänget! :) :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 9:26 am 
Vala
Användarvisningsbild

Välkommen Daft! :) På det här forumet är det mysigt som i en hoberhåla! Jag lär mig något nytt varje dag! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 10:34 am 
Manwë
Användarvisningsbild

Välkommen välkommen!

Härligt att få hit lite formbart material.. :lol: Nejdå, men lita på att vi kommer få dig att läsa böckerna!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 9:44 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Vällkomen
bara vi inte skrämer iväg honom nu med allt tal om läsa böcker om Ohlmarks värdelösa översättning...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 12:07 am 
Uruk

Jaha, välkommen då! (Fast jag är egentligen helt fel person att säga det, eftersom jag själv är purfärsk här... :lol: )

Jag måste faktiskt erkänna att inte jag heller läst böckerna. :oops:
Första försöket gjorde jag vid 11-12 års ålder tror jag, men det var för tidigt, böckerna kändes bara sega och svåra.
Andra försöket gjordes ungefär ett år innan filmen "Sagan om ringen" hade premiär. Jag hann igenom första och nästan halva andra boken innan den hemska skolan stoppade mig genom att ge mig två böcker (en på svenska och en på engelska) i läxa över något lov.

Efter det har jag aldrig kommit mig för att återuppta läsandet, och jag har ingen aning om varför. Jag gillade ju verkligen böckerna så långt jag hann läsa!
Nåja, nu har jag i alla fall lovat mig själv att inom en inte allt för lång framtid börja om från början och läsa hela trilogin i ett. Vi får se när det blir av bara, över kommande lov har skolan återigen stoppat mig genom att ge "Brott och straff" i läxa...

Edit:
He, he nu ser jag ju att jag blev medlem samma dag som du Daft. Snacka om fel person... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 8:20 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

En tanke:

När jag var ung (för länge, länge sedan) fanns det ett begrepp som hette läsecirkel.

Principen är följande: man läser en bok tillsammans med andra, nå var och en för sig givetvis, för att efter ett eller två kapitel träffas för att diskutera det man läst. På det sättet kanske man blir lite mer motiverad att läsa, när man har en deadline.

Om det finns intresse kan jag öppna en diskussionsplats här som man kan använda till just en läsecirkel...

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 2:20 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Citera:
Om det finns intresse kan jag öppna en diskussionsplats här som man kan använda till just en läsecirkel...

Det låter som en bra idé! Det är ofta så för mig att jag läser ett stycke, börjar fundera... men då saknas någon att diskutera vissa detaljer med, så då läser jag vidare i texten. Men om jag kunde diskutera med någon/några som just läst samma stycke så skulle säkert min förståelse av innehållet i hela boken till slut bli mycket djupare och mer levande....
Jag är med, men vill inte lova att läsa för långa stycken åt gången....
Skulle en sådan läsecirkel ha en egen rubrik? Annars blir den kanske ihopblandad med övriga forumet? Förresten när jag tänker på det....är inte hela forumet en sådan läsecirkel på sätt o vis..... :? Men det är klart....en klart avgränsad episod att diskutera skulle...äsch, nu börjar jag trassla in mig i motsägelser....
Förresten, Välkommen även till OscarS och alla andra nya som jag missat... :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 7:53 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Låter som en mycket bra idé med en läsecirkel här på forumet... Men med en helt egen avdelning då kanske?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 9:34 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jepp.

Om tillräckliogt många vill ha en sådan, så startar vi en.

Det skulle vara någon som ansvarade för det bara, som såg till att boken man läser delas upp i "lagoma" delar, och som kan basa för diskussionerna lite. Någon som är hågad?

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 10:02 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Jag var med i en sådan Internet-läsecirkel för ett par år sedan. Vi var ett internationellt gäng som följde en tjej när hon läste boken för första gången. Hon skrev en liten kommentar efter varje kapitel, och så hakade vi på med våra inlägg. Jag minns att det var rätt svårt att hålla sig från "spoilers" så att vi inte skulle förstöra hennes läsupplevelse. Hennes kompis fick gå in som moderator och "spoilerpolis" så småningom. Men det var fantastiskt roligt! Vi läste Silmarillion sen också, på ett liknande sätt.

Vad jag vill ha sagt med detta? Jo, jag tycker att man ska tänka igenom lite först hur läsecirkeln ska vara upplagd. Jag kan till exempel tänka mig:

A. Någon/några som inte läst böckerna (Daft? OscarS?) ställer upp på att läsa och skriva något kort om varje kapitel allt eftersom läsandet fortskrider, och så diskuterar vi med honom/henne och varandra. Spoilerförbud.

B. Samma upplägg, fast utan en inledning av en nybörjare. Fast "inskolning" av nybörjarna är fortfarande i fokus, så vi andra måste hålla oss från att prata om allt som kommer att hända sen... T ex kan man ta ett kapitel i veckan?? Eller två?? Fasta dagar för diskussionsstart.

C. Samma struktur, ett kapitel i taget med diskussionsstart fasta dagar. Fast vi bryr oss inte om spoilers utan diskussionen får flöda fritt. Kanske roligare för de erfarna, men nog inte lika bra för nybörjarna.

Jag tror genomgående att ett kapitel i taget är bra. Det finns så oerhört mycket att säga om texten, tar man längre partier riskerar man att missa mycket. Man kan ha varje kapitel i en tråd för sig, på så vis kan gamla kapiteldiskussioner fortsätta parallellt samtidigt med de nya.

Dessutom (jag är på tyckarhumör i dag! :) ) tycker jag att vi ska vänta ett tag, tills helgerna är överståndna och den värsta uppståndelsen runt Konungens återkomst har lagt sig. Då tror jag det naturligt uppstår ett sug att återvända till Originalet. :) Och då hinner vi diskutera uppläggningen lite till så att alla är överens.

Någon mer som tycker något? :? :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 2:16 pm 
Det vore kul! Välkommen Daft, förresten!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 4:25 pm 
Maia

Välkommen till TA Daft!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 6:52 pm 
Sinda

Välkommen Daft och alla andra nya här. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 9:58 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Jag hällsar också alla nykomlingar välkomna!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme