Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 24, 2007 2:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Orophin skrev:
blir bra. vem tar tag i att bestämma tider??


Vi kan ju fråga Nil, men om ingen annan orkar är jag frivillig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 24, 2007 2:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Nu har jag provat chatten för första gången. Att jag blev tvungen att stänga av hela mitt virusskyddsprogram för att det skulle gå gör det verkligen svårt för mig att förstå hur någon kan få för sig att använda ett sådant chattprogram. :? Gör jag helt fel, är F-Secure dumt, eller är vi i den här familjen på gott eller ont oerhört mycket mer måna om säkerhet än ni andra är?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 24, 2007 2:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Beledhel skrev:
Nu har jag provat chatten för första gången. Att jag blev tvungen att stänga av hela mitt virusskyddsprogram för att det skulle gå gör det verkligen svårt för mig att förstå hur någon kan få för sig att använda ett sådant chattprogram. :? Gör jag helt fel, är F-Secure dumt, eller är vi i den här familjen på gott eller ont oerhört mycket mer måna om säkerhet än ni andra är?


Mycket mer måna om säkerhet än andra, jag kom in utan att behöva åtgärda något med virusskyddsprogrammen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 24, 2007 9:15 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Citera:
Jag tycker vi kör tre stycken med teman och så en lite mera valfri där man bara kan chatta som en fåne med tolkiesnardamänniskor.


I så fall tycker jag att vi lika gärna kan säga "se till att skaffa en IRC-klient så att ni kan vara i chatten så fort ni ändå sitter vid datorn och slöar, era osociala fjantar!" 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 24, 2007 9:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Tauriel skrev:
Citera:
Jag tycker vi kör tre stycken med teman och så en lite mera valfri där man bara kan chatta som en fåne med tolkiesnardamänniskor.


I så fall tycker jag att vi lika gärna kan säga "se till att skaffa en IRC-klient så att ni kan vara i chatten så fort ni ändå sitter vid datorn och slöar, era osociala fjantar!" 8)


Underbart, det gör vi lätt :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 25, 2007 10:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Beledhel skrev:
Nu har jag provat chatten för första gången. Att jag blev tvungen att stänga av hela mitt virusskyddsprogram för att det skulle gå gör det verkligen svårt för mig att förstå hur någon kan få för sig att använda ett sådant chattprogram. :? Gör jag helt fel, är F-Secure dumt, eller är vi i den här familjen på gott eller ont oerhört mycket mer måna om säkerhet än ni andra är?


Jag skulle rekommendera att du byter till något annat virus-program. Jag hade F-secure förut och det krånglade ofta!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 25, 2007 5:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
På den senaste expertledda chatten fick jag stänga min brandvägg, har jag för mig, och då använde jag inte F-secure


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 25, 2007 7:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag och pappa (som sköter husets datorer, nätverk och internetserver) har testat alla möjliga olika virusskyddsprogram, och F-secure är nog det bästa hittills, enligt oss.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 2:43 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag vill minnas att jag var tvungen att välja något särskilt alternativ första gången som jag använde vår vävbaserade chatt (inte versionen av chatten som man behöver ladda ned mIRC för att kunna använda) för att den skulle fungera rätt.

Nåja. Ja, det är en poäng att ha ett visst tema och en viss tid, då har man större chans att få tillräckligt med folk för att det ska bli en bra diskussion. Om någon kan logga chatten och sedan mejla loggen till mig lägger vi dessutom upp det hela i efterhand på Tolkiens Arda, så att alla besökare som vill kan läsa. Poängen med att ha en ansvarig organisatör är att det blir av. Organisatören väljer ämnen och försöker sedan se till att diskussionen rör på sig under chattandet.

Om någon vill organisera så är det bara att sätta ett schema och mejla tider och ämnen till mig, så lägger jag upp information om det på vävplatsen. Mejla gärna minst en vecka innan chatten äger rum, så har vi marginal.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 3:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Beledhel skrev:
Jag och pappa (som sköter husets datorer, nätverk och internetserver) har testat alla möjliga olika virusskyddsprogram, och F-secure är nog det bästa hittills, enligt oss.


Jag menade inte att det är dåligt, jag tycker bara att det är krångligt. För man måste hela tiden stänga av brandväggen när man ska gå in på vissa sidor.

Nog med ot-snack.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 4:09 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 19, 2007 10:58 pm
Inlägg: 57
Ort: Stockholm
Gustav skrev:
Om någon kan logga chatten och sedan mejla loggen till mig lägger vi dessutom upp det hela i efterhand på Tolkiens Arda, så att alla besökare som vill kan läsa.


Jag loggar chatten dygnet runt sedan jag gick in i den kanalen för någon vecka sedan 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 8:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Orophin skrev:
Jag menade inte att det är dåligt, jag tycker bara att det är krångligt. För man måste hela tiden stänga av brandväggen när man ska gå in på vissa sidor.

Poängen med en brandvägg brukar annars vara att den ska skydda datornfrån exempelvis sidor som kan vara farliga. Vad fyller den för syfte om man då stänger av den så fort den gör sitt jobb?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 9:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Beledhel skrev:
Orophin skrev:
Jag menade inte att det är dåligt, jag tycker bara att det är krångligt. För man måste hela tiden stänga av brandväggen när man ska gå in på vissa sidor.

Poängen med en brandvägg brukar annars vara att den ska skydda datornfrån exempelvis sidor som kan vara farliga. Vad fyller den för syfte om man då stänger av den så fort den gör sitt jobb?


Ja, Okej F-secure är bra, men nästan lite för bra för min smak.
som tex om ni hade länkat till sidor där det fanns coola bilder eller annat som hörde till Tolkien så kunde jag inte se dom pga brandväggen. Nu har jag ett annat som inte stoppar lika många sidor och jag tycker det är bättre. MEN, smaken är som baken!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 28, 2007 10:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Chatten är rätt förstörd nu, hälften av de som hänger där är inte tolkienfans :P

Dont blame me for wanting someone to talk to!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 29, 2007 12:07 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons nov 12, 2003 4:04 pm
Inlägg: 202
Ort: Falun
Det är väl bara att säga åt Nil att sparka ut dom. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010