Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2009 9:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nu har vi ett datum för The hunt for gollum. 3 maj kommer den ut. Hoppas forumet blivit upprustat innan dess!

http://thehuntforgollum.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2009 10:20 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Jag har inte läst allt ännu alltså men jag ska säga några saker

1) Jag har också adminrättigheter.

2) Jag ip bannar hela subnät om de spamar, det är effektivare än att ta bort spamanvändare, och går fortare.

3) Prioriteten ligger på att laga frågespalten, och när jag säger lagar menar jag. Komma på varför i helvete en fil magiskt ändrat sitt innehåll...

( Argh argh argh, någon som har ett bara extra dygn per vecka över)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2009 5:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag kan bara säga att jag verkligen uppskattar att du lägger ner all denna tid på att sköta sådant som vi mindre datorkunniga knappt har hört talas om, virre. :wink: Tack!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2009 9:16 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
förövrigt fungerar frågespalten nu igen. Typ, den ska det iaf. Har ni problem så pm:a mig, eller gå in på IRC. (Det är bara jag i tolkiensarda kanalen men men)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2009 3:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
virre skrev:
( Argh argh argh, någon som har ett bara extra dygn per vecka över)


Nej men många lediga eftermiddagar;)

Om det nu fungerar så kan jag hjälpa till.
Men vet inte hur man gör men jag är snabb lärd på det mesta:)

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 06, 2009 12:44 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Ett nytillskott fick ni idag iaf!

Är relativt insatt får man väl säga, har läst alla tolkien-litteratur som berör LoTR..

Får liva upp forumet med lite frågor ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: sön aug 31, 2014 3:25 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Varför lever inte TA längre?

Finns det något man kan göra?
Till och med lektrådarna är döda (utom citatfinnarleken, som bara hade 2,5 månaders avbrott på sommaren)!

Jag vill inte att allt ska bara försvinna, så hur hjälper man till? Jag har funderat på om allt redan är slutdiskuterat, men har hittat saker (främst i Hobbiten) som låter konstigt, frågat om någon vet och inte fått svar. Därför tror jag att det inte bror på det. Även en del trådar i Översättningar, som när jag kom var aktiva, är döda. När det förr var 5 trådar som var aktiva i Översättningar (ungefär) så är det nu cirka 2. Jag vet dock att jag inte har skrivit så mycket där, men det beror på min okunnighet om ämnet. Jag försöker att få citatfinnarleken att leva, vilket den gör nu (och tur det) men kan inte göra mer. Eller finns det mer att göra? Dör svenskarnas Tolkienintresse?
Inte ens Hobbit-filmerna verkar kunna göra så mycket. Kommer hela forumet dö när de slutar? Eller kommer intresset växa tack vare dem? Risken är att de upptäcker filmerna, men inte allt annat. Vad kan man göra?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: sön aug 31, 2014 8:04 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
DurinVoronwe skrev:
Jag har funderat på om allt redan är slutdiskuterat, men har hittat saker (främst i Hobbiten) som låter konstigt, frågat om någon vet och inte fått svar.
Har du frågat utan att få några svar? Det har jag missat. Ställ gärna frågorna igen, ifall du inte redan fått svar från annat håll, så diskuterar vi dem. :)

Sommartid kommer nog alltid att vara ett problem för forumet. Har man viktiga frågor bör man ställa dem när det är kallt eller regnigt ute, och folk är hemma från semestrar och annat. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: sön aug 31, 2014 9:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Själv gör jag mitt bästa för att piska upp debattlystnaden med mina tvärsäkra Jackson-sågningar. :) Men jag tror helt enkelt att Sverige är en ganska liten språksfär för litteraturforum, i synnerhet de som koncentrerar sig på en enda författares verk. Intresset för Tolkien i Sverige är nog inte så mycket större än vad som speglas här. Möjligen kan man "marknadsföra" forumet på något sätt, piffa upp sidlayouten etc och på sätt sätt öka besökarantalet något. Fast huvudproblemet är nog ändå att svenska inte är ett tillräckligt stort språk för att ett sådant här forum ska vara stadigt välbesökt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån sep 01, 2014 5:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Även en del trådar i Översättningar, som när jag kom var aktiva, är döda. När det förr var 5 trådar som var aktiva i Översättningar (ungefär) så är det nu cirka 2.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för översättningsdiskussionen. Åtminstone så länge som jag håller på med min egen översättning (dvs i många år till! :)) så kommer jag att vara intresserad av att diskutera diverse frågeställningar kring den. Och åtminstone Ohlmarxisten och Randalin tycks vara lika outtröttliga i att haka på. (Vilket jag är oändligt tacksam för! :D) Andra tittar dessbättre också in ibland, vilket berikar debatten och ger värdefulla nya infallsvinklar. Det riskerar att bli lite inavel annars, när det bara är vi tre gamla uvar som pratar förstånd med varann. :mrgreen:

Sedan är ämnet till sin natur lite ansträngande att debattera; åtminstone för oss tre översättningsextremister :P krävs det en hel del eftertanke för att skriva ett inlägg. Därför är det naturligt att aktiviteten går lite i vågor. Ibland är man helt enkelt för trött eller har för lite tid. Men trådarna där är ju ganska tidlösa, så det brukar inte vara något problem att återuppta diskussionen igen efter flera veckor - eller rent av efter månader och år!

Då är jag mer bekymrad över aktiviteten på resten av forumet. Alla andra, som inte brinner för just översättning, behöver ju också kunna hitta aktiva diskussioner att hoppa in i! Hittar man aldrig något nytt när man besöker forumet så är risken att man kommer tillbaka mer och mer sällan. Citatfinnarleken startades av just den anledningen. Men det skulle absolut behövas mer än så! Jag försöker själv starta små diskussioner emellanåt, men det är tyvärr inte alltid jag har tid att fortsätta dem även när jag får svar.

Ett allmänt tips kan vara att smyga omkring lite på engelska Tolkienfora, där aktiviteten av naturliga skäl är högre, och "stjäla" intressanta ämnen hit. Det finns massor av intressanta frågeställningar som förtjänar att diskuteras även på svenska!

Fast den enda riktigt långsiktiga lösningen för att få nytt liv på sidan vore nog att få igång resten av TA igen, alltså artiklar och frågespalt och sånt, som på den gamla goda tiden. Då kan artiklarna locka folk av egen kraft, och få in dem på forumet den vägen, samtidigt som forumet förstås skapar intresse för artiklarna. Det blir något slags självförstärkande symbios som helt saknas nu när forumet är det enda som finns. Det är verkligen synd att Johans comeback härom året blev så kortvarig, att alla fina planer rann ut i sanden igen! :( Själv har jag varken tid, ork eller kompetens att vara mer än sporadiskt delaktig i en sådan satsning. Men om någon annan skulle ha lust att ta tag i de planerna (se tråden Nystart) så tror jag nog att jag åtminstone kan bidra till att få det att funka rent tekniskt.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: tis sep 02, 2014 5:06 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Pellegrino skrev:
Intresset för Tolkien i Sverige är nog inte så mycket större än vad som speglas här. Möjligen kan man "marknadsföra" forumet på något sätt, piffa upp sidlayouten etc och på sätt sätt öka besökarantalet något. Fast huvudproblemet är nog ändå att svenska inte är ett tillräckligt stort språk för att ett sådant här forum ska vara stadigt välbesökt.


Jag vet inte riktigt om jag håller med här. Tror faktiskt att det finns ett tillräckligt stort underlag med nördiga svenskar för att kunna åtminstone få en lite större grupp av användare här, men problemet är nog hur man når ut till alla (jag vet själv en hel drös med personer i bara min umgängeskrets som skulle kunna diskutera sönder på det här forumet men som nog aldrig har sett sidan). Jag för min del hade lite svårt att hitta hit, och när jag väl gjorde det trodde jag att det mesta var nedlagt (eftersom alla artiklar var typ fem år gamla). Men jag ska i och för sig inte komma och säga någonting, för min aktivitet på sistone har inte varit så värst bra ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: tis sep 02, 2014 7:11 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Det är klart att det skulle vara mera drag här om fler kände till forumet. Men det är just det jag menar: Om intresset hade varit större hade fler nördiga svenskar hittat hit per automatik. Jag tror antalet besökare här speglar hur det ser ut på de flesta litterära webbforum i Sverige.

Därmed inte sagt att det inte kan bli bättre med lite design och marknadsföring. Fast man ska nog inte förvänta sig några underverk. Möjligen om Hollywood drog igång en "reboot" av LOTR på samma sätt som skett med Spindel- och Stålmännen. (Oj vad cool det vore!) Då skulle det nog bli fart på forumet ett tag åtminstone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 7:35 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Att marknadsföra forumet och få fler Tolkien-intresserade att hitta hit borde väl kunna gå tämligen smidigt om man kunde tänka sig att använda Facebook?

Grundproblemet är nog, som Den stegrande kamelen är inne på, att få till den "självförstärkande symbios" som det innebar när övriga TA var aktivt. En liten kärntrupp eldsjälar behövs, som å ena sidan ser till att hålla liv på sidan, men också bjuder in och förenklar för dem som vill delta på olika sätt.

Kanske skulle man behöva arkivera hela det gamla TA och dra igång med en ny "strippad" version av TA/forumet som är mer kompatibelt med sociala medier och där även forumets användarvänlighet och funktionalitet möjligen kan uppdateras? (Att kunna bädda in filmklipp t. ex.)

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 12:19 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
En fara med Facebook kan vara att aktivitet flyttas dit från forumet, så att forumet får mindre aktivitet. För detta forum fyller en funktion som Facebook inte kan fylla. Jag har sett liknande ske i lajvhobbyn.

Själv hittade jag hit per slump när jag letade efter någonting annat. Övriga TA har jag fortfarande ytterst lite kunskap om.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: En döende sida
InläggPostat: mån okt 06, 2014 1:55 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Hialmr skrev:
En fara med Facebook kan vara att aktivitet flyttas dit från forumet, så att forumet får mindre aktivitet. För detta forum fyller en funktion som Facebook inte kan fylla. Jag har sett liknande ske i lajvhobbyn.

Jag tänker att det väl rimligen handlar om olika typer av aktivitet/diskussioner? Eller hur såg det ut i det fall du nämner?

Jag håller med om att forumet fyller en funktion som Facebook inte kan fylla. Här kan man ju på ett mycket mer strukturerat och beständigt sätt diskutera t. ex. böckerna kapitel för kapitel, och filmerna scen för scen. Tidslinjen på Facebook svischar ju däremot bara förbi och lämpar sig inte för några egentliga diskussioner. Men om det mest är oneliners och socialt chattande i största allmänhet man är ute efter så kanske Facebook ändå är det bättre alternativet.

Sedan att Facebook erbjuder en del bra funktionalitet som forumet saknar, borde väl snarare sporra till att – om möjligt – även få till motsvarande funktioner här? Då tänker jag dels på möjligheten att posta inbäddade filmklipp, men också att gilla inlägg. På ett forum borde "gilla"-funktionen även kunna kombineras med olika typer av utmärkelser för speciellt aktiva eller omtyckta användare, för att stimulera till kvalitativt trådstartande, citeringar osv.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010