Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 8:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Cotume skrev:
Ja, så länge som det inte finns någon maxgräns för hur många admins som kan finnas så ser jag inget hinder i att en redan innan betrodd person får tillbaka dessa befogenheterl.

Det finns förstås ingen maxgräns rent tekniskt. Den nackdel som eventuellt finns är att man "förbrukar" alla bra adminkandidater på en gång. När dessa sedan tröttnar och lägger av - vilket man nog kan utgå från att alla admins gör förr eller senare - så finns det inga optimala nyförvärv kvar att lägga till för att hålla styrkan oförminskad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 26, 2009 1:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
En annan nackdel kan vara den som kanske bäst uttrycks i talesättet "ju fler kockar, desto sämre soppa", men den tror jag kan motverkas enkelt och effektivt genom god kommunikation mellan alla admins.


Den stegrande kamelen skrev:
Jag brukar rutinmässigt spärra mailadresserna för spammare när jag raderar dem, men för gmail-spammare (eller hypotetiskt även andra välkända mailservers) spärrar jag IP-adressen istället. Rättare sagt spärrar jag hela IP-nummerserien (genom att sätta * istället för nuffror efter sista punkten). Men det är en bra idé att kolla först vad det är för IP (t ex på samspade.org), så att man inte råkar spärra Telia eller nåt. Hittills har de jag spärrat kommit från Ryssland eller Ukraina.

Är det bara jag som irriterar mig på att det inte går att sätta asterisker efter "@" när man spärrar mailadresser? Hade det gått hade det bara varit att bannlysa "*.ru", "*.cn" och "*.pl", så hade det i princip varit klart sedan ... :roll:


Den stegrande kamelen skrev:
Moderator är inget man strävar efter att bli, som något slags befordran eller hederstitel. Då har man fel inställning. Det är en servicefunktion, att jobba i det tysta bakom kulisserna för att det behövs för forumet, fast man egentligen hellre skulle slippa.

Jag håller absolut med dig, även om jag måste säga att jag personligen också finner en viss glädje i att försöka lyfta och upprätthålla forumets kvalitet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 26, 2009 2:04 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Om ni tror att det blir bra så är jag villig att ta på mig adminuppgiften.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 27, 2009 1:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu är du administratör, Túrin!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 09, 2009 1:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Nu när det tillkommit lite nytt blod till Tolkiens Arda så kanske det är dags att börja skriva och lägga upp lite texter till framsidan? Tycker det har varit under all kritik den senaste tiden. Nyheterna kanske inte dyker upp exakt samma dag men om man försöker uppdatera ibland med nyheter, artiklar och kanske omröstningar så kan ju det i sin tur bidra till att fler besökare upptäcker forumet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 09, 2009 4:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag håller med! Citerar Kamelens inlägg i början av den här tråden:

Den stegrande kamelen skrev:
Som diskuterats i tråden En döende sida så finns ett akut behov av en förnyelse av forumets administration och moderering. Även vad gäller redigering av sidan i övrigt (TA:s framsida etc) behövs det en översyn.

Jag går ut hårt med att föreslå följande målsättningar:

[...]

3) Det bör finnas minst två aktiva personer som har rättighet och kunskap att lägga upp texter, lägga ut nyheter, redigera frågespalten och på annat sätt rådda med resten av TA:s sida. Dessa två kan vara samma personer som också är admins eller moderatorer, men behöver inte vara det. (Personerna behövs för att bara kunna hålla vid liv de delar av sidan där det fortfarande ramlar in lite material då och då, som nyhetsförmedling och frågespalt. För en mer ambitiös satsning på sidan krävs mer folk, men det får bli en annan diskussion.) [Min markering.]

[...]

Synpunkter på de här målsättningarna? Ännu fler som hjälper till är säkert önskvärt, men det här tror jag är ett minimumantal för att kunna garantera hyfsat kontinuerlig skötsel och klara av om forumet växer sig lite större igen.

Frivilliga, kliv fram! (Och även de som inte vill ta på sig något av ovanstående är förstås välkomna att vara med och diskutera här i tråden!)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 09, 2009 10:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Är det någon av oss som har åtkomst till framsidan, då? Inte jag i alla fall. Jag misstänker att virre kanske har det, men han har inte varit här på flera månader. Det var ju han som delade ut adminrättigheterna till mig, men framsidan nämnde han ingenting om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 09, 2009 11:25 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ylva hade väl åtminstone förut uppdatering av nyheterna som sin syssla. Jag vet dock inte om hon fortfarande har tillgång.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 10, 2009 1:36 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Jag utgick från att det var flera som skulle få tillgång till att skriva och lägga upp artiklar. Vore ju trist om det bara var nytt blod som pumpades in till forumet. Det är ju så dött att det knappast behövs speciellt många till att sköta det. Jag ser att man satsar på att göra hela Tolkiens Arda mer levande igen och försöka locka hit lite fler forumister. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Administratörer och moderatorer
InläggPostat: mån okt 06, 2014 12:34 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Är listan fortfarande aktuell?

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Administratörer och moderatorer
InläggPostat: mån okt 06, 2014 12:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det kan man undra. Det är bara Kamelen som aktivt administrerar, och jag är förmodligen den ende aktive moderatorn. Du kanske vill ingå i endera gruppen, Aucen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Administratörer och moderatorer
InläggPostat: mån okt 06, 2014 1:40 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Tackar för förtroendet, men jag kan tyvärr inte lova att ta på mig något sådant löpande ansvar i dagsläget.

Försöker mest göra mig en bild av forumets läge idag.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Administratörer och moderatorer
InläggPostat: mån okt 06, 2014 1:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det är precis som Eldalie säger. Jag är ende aktive administratören, Eldalie är ende aktive moderatorn. Beledhel, Túrin och Mattias har i och för sig alla varit inloggade i modern tid, men de kan inte rimligen kallas aktiva. Det vore nog ingen dum idé att utse åtminstone en till av varje sort - även om dessbättre behovet av moderering är nästan obefintligt numera, sedan vi fick bukt med spambotarna.

Jag flyttar den här diskussionen till längst bak i en befintlig tråd, då avdelningen "Läs här först!" inte är tänkt för diskussioner utan bara för kungörelser. Om vi efter diskussion lyckas revidera laguppställningen så kan jag uppdatera listan i tråden "Administratörer och moderatorer" då.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Revidering av moderatorgruppen
InläggPostat: mån okt 06, 2014 2:27 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Hur du än tänker kring ett ev adminskap, Aucen, hade du ju i en annan tråd lite idéer om hur sidan kan förbättras, så en viss roll kanske du ändå kan tänka dig? Tanken på att revidera informationen och göra den mera lättillgänglig för nya besökare var inte alls dum, tycker jag. Kanske kan vi även lägga om trådarna i forumet, så att de som inte varit aktiva på mycket länge hamnar i en underavdelning. Som det är nu är det ganska rörigt, med så många trådar och rubriker hit och dit. Allt nytänk är välkommet!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Revidering av moderatorgruppen
InläggPostat: mån okt 06, 2014 3:00 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Jo, det vore en välbehövlig sak att till att börja med åtminstone dels se över så att all övergripande information är aktuell och dels göra en del gallring när det gäller t. ex. anslag och grupper så att man inte lyfter upp sedan länge inaktiva trådar och forumdelar mer än nödvändigt. Om vi kommer överens om vad som ska göras så kan jag gå in som moderator och dra mitt strå till stacken specifikt för detta.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010