Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aktiva användare?
InläggPostat: fre mar 20, 2009 12:46 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Hur många aktiva användare finns det på detta forum ungefär? Är runt 10st? :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 4:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Orka vara aktiv när alla andra ändå bara spammar i lektråden istället för att besvara seriösa inlägg ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 4:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Poängen med substanslösa trådar som Lek, Arda namn, Pest eller Kolera och liknande är väl att de hjälper till att hålla något slags artificiellt liv i forumet under mellanperioder som den här, i väntan på att ett mer seriöst intresse skall blomma upp igen. Det är ändå betydligt bättre att det bara skrivs där än att det inte skrivs alls. Ett helt dött forum skulle avskräcka folk från att skriva de gånger de faktiskt hade något att säga, och skulle snabbt leda till att ingen längre brydde sig om ens att titta in för att se om det skrivits något.

Det forumet går och väntar på är väl Gustavs utlovade återkomst, antar jag. Även om han bara skulle komma tillbaka på ett blixtbesök för att meddela att han inte tänker engagera sig i sidan längre så vore det ändå ett besked, som skulle kunna bli startskottet på något nytt. Så länge vi svävar i ovisshet blir ingenting gjort. (Att uppgradera forumet och rensa ut alla registrerade spamanvändare kunde t ex signalera en nystart, men det är inte möjligt förrän Gustav behagar dyka upp, godkänna de planerna och dela ut de nödvändiga behörigheterna.)

Sammie skrev:
Hur många aktiva användare finns det på detta forum ungefär? Är runt 10st? :P

Mer än det dubbla, åtminstone. Det finns nio pers bara i Ainur-gruppen (forumets moderatorer), varav samtliga utom Gustav har skrivit inlägg i år.

Beledhel skrev:
Orka vara aktiv när alla andra ändå bara spammar i lektråden istället för att besvara seriösa inlägg ...

Är det något eget inlägg du väntar på svar på? Peka gärna ut det i så fall! :)


Jag flyttar förresten den här tråden från Övrigt till avdelningen Om Tolkiens Arda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 4:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag är villig att svara på seriösa inlägg. skriver mest i lektrådarna för att det inte ska stanna av helt här.

Jag tror egentligen att det bästa vore att starta ett helt nytt forum med annat utseende och så vidare. Det skulle nog locka fler folk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 4:43 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Beledhel skrev:
Orka vara aktiv när alla andra ändå bara spammar i lektråden istället för att besvara seriösa inlägg ...



jag har försökt skriva en del frågor och undringar av seriösare karaktär.

Men det är alltid samma personer som rätar ut mina frågetecken, Ordaganir, Eglamoth och Eldalië. Vore kul om fler personer drog igång gamla trådar eller skapar nya intressanta trådar! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 7:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag är aktiv och har blivit "utskälld" för att ha skrivit i gamla trådar. Det var någon som tyckte att om det gått ett år typ så fick man inte skribva i dem.

Jag är aktiv men skriver inte så mycket läser istället.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 7:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Diskuterar gärna i seriösa trådar när de dyker upp. Annars blir det ju lektrådarna så att det händer något här.

Som redan sagts här så tror jag också att en nystart skulle kunna innebära en skillnad.

Citera:
Jag är aktiv och har blivit "utskälld" för att ha skrivit i gamla trådar. Det var någon som tyckte att om det gått ett år typ så fick man inte skribva i dem.

Kör hårt Turgon, "gräv" upp hur gamla trådar som helst! Har ett nytt inlägg där ett värde/poäng spelar det IMO ingen roll om tråden är gammal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 7:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
ordagnir skrev:
Kör hårt Turgon, "gräv" upp hur gamla trådar som helst! Har ett nytt inlägg där ett värde/poäng spelar det IMO ingen roll om tråden är gammal.

Exakt! Har du något nytt att tillföra i ett ämne så spelar det ingen roll hur gammal tråden är, det är välkommet ändå. Och det är generellt sett bättre att fortsätta i den gamla tråden där ämnet diskuterats förut än att skapa en ny tråd om samma sak.

Har man däremot inget att tillföra utan bara skriver ett ord eller två i syfte att "bumpa" tråden så att den hamnar överst, då spelar det ingen roll hur ny tråden är, det är ändå inte önskvärt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 8:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Nej, men det var ju det här som behövdes! Någon som inte räds att vara lite provokativ och som kan få folk att tända till. :P (Kom tillbaka, Fëanor!)

Skämt åsido.

En helt vanlig existerande medlem på det här forumet har skrivit 30 procent av alla sina inlägg i lektråden. En annan har skrivit ALLA sina inlägg i lektråden. Nej, jag håller inte med om att detta innebär att forumet är aktivt och att det händer något. Det händer absolut ingenting förutom att jag får upp en liten irriterande orange lapp på min skärm var tjugonde minut som jag måste klicka in på en tråd helt befriad från läsbar text för att bli av med. Det gör mig framför allt inte minsta sugen på att skriva ett riktigt inlägg själv.

Det är möjligt att jag läser in för mycket i medlemmars lekpostande, men jag har dessutom alltid störts av känslan att många nog tycker att det är något väldigt häftigt med att krypa uppåt på antal inlägg-rankningen ...
(Eller så är jag bara sådan själv och blir sur på att ni snart kanske går om mig genom ert lekpostande, det vill säga går om mig "utan att ha förtjänat det". Sådan är väl jag ...)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 8:54 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Beledhel skrev:
Det är möjligt att jag läser in för mycket i medlemmars lekpostande, men jag har dessutom alltid störts av känslan att många nog tycker att det är något väldigt häftigt med att krypa uppåt på antal inlägg-rankningen ...
(Eller så är jag bara sådan själv och blir sur på att ni snart kanske går om mig genom ert lekpostande, det vill säga går om mig "utan att ha förtjänat det". Sådan är väl jag ...)

Det är ju en intressant åsikt, även om den väl säger mer om dig än om andra? Kan hända finns det några som faktiskt postar bara för antalet poster, men av det fåtal som är aktiva i nuläget tycker inte jag att det verkar troligt. Just "lektråden" tycker inte jag heller är rolig, men varför klaga på dem som gillar den? Namntråden tycker jag har lite att tillföra, för den gör att man får klura på vilka personer man kan komma på, och åtminstone jag har upptäckt några som jag inte visste om innan.
Turgon: det är absolut inget fel i att dra i gamla trådar. Kommer man inte på en helt ny, men har något att tillföra i en som råkar vara gammal, är det helt på sin plats att man skriver där. Den som klagade för att du skrev i en gammal "död" tråd borde skämmas! Fler initiativ av det slaget är välkommet. Sammie har tillfört mycket på den fronten, vilket flera säkerligen många har uppskattat.

Sedan vad gäller aktiva användare, tror jag det är betydligt fler som kollar regelbundet men som inte skriver ofta. Har de inget att skriva, utan bara vill kolla, så betyder det ju ändå att de aktivt har kollat.

Forumet blir vad de som använder det gör det till!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 9:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Den stegrande kamelen skrev:
Har man däremot inget att tillföra utan bara skriver ett ord eller två i syfte att "bumpa" tråden så att den hamnar överst, då spelar det ingen roll hur ny tråden är, det är ändå inte önskvärt.

Vi sådana tillfällen som Kamelen här tar upp har jag klagat mer än en gång, vilket jag anser vara rätt och riktigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 20, 2009 9:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag går mest och väntar på att någon ska komma med en ny tråd. Jag kan hyfsat mkt så för en som inte är så bekant med midgård kan jag ge svar på de flesta frågorna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 3:59 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Egalmoth skrev:
Jag är villig att svara på seriösa inlägg. skriver mest i lektrådarna för att det inte ska stanna av helt här.


samma här i princip..

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 9:10 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Försöker vara så aktiv som möjligt, men erkänner att det blivit ganska lite Tolkiens Arda på sistone :oops:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 23, 2009 10:44 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Jag kan inte påstå att jag är direkt aktiv. Jag kikar in på forumet då och då. Det var framförallt diskussionerna om nyöversättningen av LotR som lockade mig hit en gång i tiden. Numera pågår det - med enstaka lysande undantag då och då - tyvärr dock inte så många substantiella diskussioner. Och det är ju sådana som forumet behöver för att vara levande på riktigt. De kan utgöra en kärna som kan inspirera fler användare att bli delaktiga och även generera aktivitet i trådar av mer perifer och social karaktär, medan det omvända knappast är fallet.

Apropå någon form av revitaliserande "nystart" av hela forumet så borde man inte minst utvärdera den nuvarande strukturen, för att se vad som eventuellt skulle kunna göras bättre för att stimulera - inte bara kvalitativ och givande aktivitet i forumet - utan på samma gång även läsning av och fördjupning i böckerna.

För egen del skulle jag vilja se en närmare sammankoppling mellan läsningen/läsecirkeln och de övriga diskussionerna. Jag tänker mig att man upprättar en huvudavdelning där man mer systematiskt följer böckernas kapitelindelning, så som man organiserat filmdiskussionerna. Det blir då möjligt att lättare hitta diskussioner om specifika passager i böckerna och haka på dessa när som helst, och inte bara vid ett visst lästillfälle.

För att det verkligen ska finnas något att diskutera krävs det också att någon tar på sig att inleda respektive tråd med relevanta frågeställningar för det aktuella kapitlet eller delen av ett kapitel, i stil med hur t ex Líndaletaro styrt upp vissa av trådarna i läsecirkeln. Det är inte tillräckligt med enbart en beskrivning av vad kapitlet handlar om. Detta kan inte nog understrykas - om vi inte vill riskera att bygga några nya luftslott. Man bör med andra ord inte slänga upp trådar och förvänta sig att andra skall fylla dem med innehåll, utan en trådstart bör samtidigt vara ett någotsånär kvalitativt diskussionsunderlag. En sådan ny avdelning växer då fram i en naturlig takt när det finns någon som har något som han eller hon vill diskutera med oss andra, dock med en tydlig struktur efter ett givet mönster - ett mönster som givits oss av ingen mindre än Mäster Tolkienvis själv (i form av böckernas kapitelindelning).

På så sätt tänker jag mig att vi förhoppningsvis kan göra den tidigare tämligen undanskuffade läsecirkeln till en mer central och drivande del i de övriga diskussionerna, för att få mer kontinuitet och delaktighet i den förra och mer substans i de senare.

Vad tror ni om detta?

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DenSvartaMagin och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010