Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 5:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hejsan!
InläggPostat: tor jan 29, 2004 6:06 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jan 29, 2004 5:54 pm
Inlägg: 9
Måste bara fråga en ganska relevant fråga för mig som nybliven medlem här på denna sida. Vad håller ni på med egentligen? Jag menar att starta en fanclub om en död författare kan ju tyckas vara ganska inskränkt, visst det kan ju finnas saker att diskutera men Tolkien skrev ju fakriskt inte så många böcker så det måste ju finnas ett begränsat antal saker att ta upp. Så vad gör ni, mer än att klaga på herr Åkes översättning.

NU måste jag också tillstå att denna "klubb" måste ha fått en nystart i och med filmerna som nu har kommit ut alla tre. Men vad fan säger man, "kul nu har trean kommit" eller? Man klagar på lite fel, eller en hel del då allt i boken, inte ens i närheten av allt, inte kom med på filmen. Sen kan man väl diskutera lite om hur bra den i alla fall var, om den var bra, men sen måste det liksom ta slut. Vad gör man sen, när man redan ältat böckerna ut och in ett par månader. Jämför man Tolkien med andra stora fantasy författare? (som Robert Jordan :P).

Blir det aldrig tråkigt??

Dessutom har jag hört, och bildat mig den uppfattningen, att Tolkiens Arda är insnöade. Stämmer det?

Ni kan väl iaf berätta lite om eran värksamhet, dessutom gillade jag Åkes översättning :P Poetisering är bra enligt mig :D

_________________
Tack för ordet
//Mattias


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 6:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Skrev inte så många böcker....han skrev 20 böcker som jag kommer på just nu...och du räknar jag lotr som ett verk! Vad räknar du som många böcker? 50+?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 6:28 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 12:45 am
Inlägg: 155
Ort: Hjo
Välkommen till Arda! :D Det var ett modigt inlägg....
Kanske vi är insnöade men om du hänger kvar ett tag så kommer du att märka att många frågeställningar som uppkommer har relevans även i det "verkliga" livet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 6:30 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jan 29, 2004 5:54 pm
Inlägg: 9
20 är ett ändligt antal, eller hur? Redan efter 1 månad måste man ha hunnit älta igenom de ett par ggr.

Men har efter att ha blickat genom forumet ett par minuter insett att ni är mer fanatiska än jag trott... Då förstår jag att man orkar hålla på med detta. Dock kan det inte finnas så många nyheter då författaren i fråga är död. Om man bortser från filmerna.

Själ anser jag att det enda bra tolkien gjorde var att introducera andra författare i fantasyn. Gillar inte böckerna sådär jätte överdrivet mycket, dock var de väldigt bra :)

_________________
Tack för ordet
//Mattias


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 6:31 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Om du ser kategorierna på startsidan så fattar du nog ganska snabbt vad vi
sysslar med och vad det finns att diskutera.
Sen är det ju många böcker som inte han släppt eftersom han dog för ett bra
tag sedan, och hans son har hjälpt en del. Men det kommer förhoppningsvis
mycket mer!

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 6:32 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jaha. Så all litteratur skriven av människor som nu är döda är meningslös att diskutera. Är det det du säger?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 7:26 pm 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Det finns tillräckligt mycket att diskutera för att hålla allt vid liv! Och då menar jag inte på gränsen till att dö ut! Tvärt om.
Nu är det så många inlägg som postas per dag att det krävs låång tid att gå igenom dem, vilket jag tyvärr alltför sällan hinner.
Men välkommen hit om du känner för att stanna!

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 7:40 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Inlägg per dag: 66.20
Ämnen per dag: 4.20

Saxat från statistiken.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 8:28 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jan 29, 2004 5:54 pm
Inlägg: 9
Ojojoj, bittra toner från vissa tycks det. Självklart kan literatur diskuteras, men han har vart död i 30 år man tycker att allt borde ha diskuterats:P det var mer det jag syftade på. Hoppas att jag inte missförstods för gravt iaf :=)

_________________
Tack för ordet
//Mattias


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 8:36 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Det borde kanske ha disskuteras, men det föds hela tiden nya människor som också vill disskutera, eller hur?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 8:37 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Fëanor skrev:
Jaha. Så all litteratur skriven av människor som nu är döda är meningslös att diskutera. Är det det du säger?


Det är en nykomling vi talar till, Fëanor. ;)

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 29, 2004 9:56 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
En gång när jag sommarjobbade på en tidning fick jag lära mig följande: Om sommaren uppträder ofta sk. nyhetstorka. Det brukar då också vara rätt tyst på insändarsidan. Då låter man någon medarbetare skriva ett lagom provocerande inlägg. :) Fast jag tror nog inte att Forumadministratörerna tycker det är för tyst här?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 10:29 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre dec 26, 2003 12:53 am
Inlägg: 336
Ort: Umeå
Jag har ockå en känsla av att denna tråd startades för att provocera lite grand.

ni är insnöade, inskränkta, jag läser hellre robert jordan, tolkiens största insats var att han inspirerade ANDRA författare, hur kan man diskutera en författare som varit död i 30 år, jag gillade ohlmarks översättning, ni klagar bara på ohlmarks, vad kan man snacka om nu när alla filmerna har kommit, osv...

Vart vill skribenten komma med sina åsikter? Om han inte gillar TA behöver han ju itne skriva här? Låt oss insnöade, inskränkta tolkien-fans göra det istället.

( Jag är totalt humorbefriad och djupt sårad)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 11:34 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor jan 29, 2004 5:54 pm
Inlägg: 9
För att kuna diskutera måste man ha en motpart, iaf enligt mig. Tänkte bara skaffa er en, kan ju bli lite tråkigt om alla tycker likadant. Vilket ni säkert ändå inte gör men iaf :oops:.

Och jag kan lova att jag gjorde detta av egen fri vilja, det var ingen forum administratör som bad mig om det :P

Och jag står för vad jag säger, jag gillade Åkes översättning och tycker att Jordan är bättre. Kanske var det lite överdrivet att säga att det enda bra tolkien gjorde var att introducera andra till fantasyn, det var för att provocer :D

_________________
Tack för ordet
//Mattias


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 30, 2004 11:38 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Bara grejen att forumet finns och har så många användare visar på att det finns ett behov av att diskutera om Tolkien.
Själv funderar jag mycket på olika filosofiska aspekter och det är skönt att kunna dryfta dessa med likasinnade. Sen är det alltid intressant att se vad andra gillar bäst resp. sämst med Ardas värld... Är man inte intresserad så behöver man ju inte vara här :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010