Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 09, 2026 3:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 1:35 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Arwens_vän skrev:
Förresten. Klassiker?

Jag hörde den första gången när Jag var 12. Redan då kunde Jag den. Svaret är Sigismund och Gustav II Adolf.

Ska vi ha historiefrågesport så måste vi nog starta en ny tråd under Övrigt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 9:19 am 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Arwens_vän skrev:
Förresten. Klassiker?

Jag hörde den första gången när Jag var 12. Redan då kunde Jag den. Svaret är Sigismund och Gustav II Adolf.

Ska vi ha historiefrågesport så måste vi nog starta en ny tråd under Övrigt.

Bra

Ja; det tycker jag med. Har gåtor varit så populära kan till och med historiefrågor vara populära.

Men du frågade oss vad Kvitt o Dubbelt är. Om du inte har fått svar på frågan är det en frågesport som typ kommer på söndagar.. aldrig sett'd

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 4:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kvitt eller Dubbelt är en gammal tv-frågesport. Det gick något på 80-talet men föräldrarna visste om det sen tidigare. Kanske någon av de gamla tookarna minns när detta frågesportsprogram började.
Och ja... jag vet, off-topic. *går in till ett hörn och skäms lite* :oops:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 09, 2004 8:48 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Programmet har gått i flera omgångar i Sverige, ett tag hette det Tiotusenkronorsfrågan (prissumman höjdes senare till 50000) och idén kommer som nästan allt annat på TV från början från USA. På 80-talet var det en ung grabb som tävlade i ämnet Sagan om Ringen och om jag inte minns fel gick han hela vägen och vann. Skulle vara intressant att veta om han fortfarande gillar Tolkien idag och vad han tycker om filmerna.

Senast redigerad av Tenderfoot sön maj 09, 2004 8:58 am, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 09, 2004 8:51 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Lite mer info från Wikipedia:

Kvitt eller dubbelt
Från Wikipedia, den fria encyklopedin.

Kvitt eller dubbelt, frågesport i TV som sändes för första gången 12 januari 1957.

Programmet är baserat på det amerikanska 64 000 Dollars Question och räknas som det definitiva genombrottet för TV som folknöje i Sverige. Programledare från start var Nils Erik Bæhrendtz och producent var Allan Schulman.

I det första programmet tävlade tandläkare Harry Klein som ställde upp i i ämnet arkeologi samt Ulf 'Hajen' Hannerz som tävlade i ämnet akvariefiskar. För Klein gick det inte så bra, han föll ut redan första dagen. Men Hannerz gjorde desto bättre ifrån sig och genom att vinna 10 000 kronor, på samma gång var han även med om att skapa ett bevingat ord, nämligen slamkrypare.

"Hajen" är bara en av ett otal människor som blev kändisar efter sin medverkan i programmet. Framgången det första året var så stor att man beslöt att komma igen med en nya omgångar åren därefter ända till år 1961, det året ledde Bengt Feldrich programmet, sedan blev det paus till och med år 1966, då med Bo-Teddy Ladberg som ny programledare. Därefter blev det åter paus till 1973 då Nils Erik Bæhrendtz gjorde comeback som programledare. Nästa gång blev 1981.

När Kvitt eller dubbelt sändes på 1990-talet var det endast barn i åldrarna 9-14 år som fick delta. Under 1990-talsversionen var Claes Åkeson och Kattis Ahlström programledare och Kvitt eller dubbelt ingick som en punkt i programmet 7–9. År 2004 var det med som en punkt i programmet Tv-huset, programledare var igen Kattis Ahlström.

Inläggsrubrik: Tiotusenkronorsfrågan
InläggPostat: sön maj 09, 2004 9:03 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Åke Eldberg har följande att förtälja:

Ohlmarks på TV
Det bör ha varit hösten 1981 som gossen Martin Norberg, 14 år, ställde upp i TV:s frågesport "Kvitt eller dubbelt" på ämnet "Tolkiens sagovärld". Detta program, som tidigare hette "Tiotusenkronorsfrågan", började sändas redan på 1960-talet och var då mycket seriöst - 10.000 kronor var en förmögenhet, frågorna var mycket svåra och kunskaperna imponerande. Men 1981 hade det hela chanserat. 10.000 kronor var småpengar, frågorna var lätta, och det hela var mest en fånig familjeunderhållning. Ändå var intresset stort i media. Det skulle så småningom bli final i tävlingen, den sändes från Malmö, och Ohlmarks skulle vara bisittare till domaren.

Från: http://home.swipnet.se/~w-49954/ohlmarks.html

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 11, 2004 9:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Såg det faktiskt någon gång när jag var femton-nånting och då var det en kille som var med och tävlade i Härskarringenkunskap. Han vann också allting och jag kunde alla frågorna utom vilket vapen furst Imrahil hade. (jag vet idag att det var en svan men då intresserade jag mig minimalt för krigsbiten)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 15, 2004 4:35 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

1981? Då var jag nog ca fyra år. Undrar om det sändes i repris senare, eller om det var ett annat program jag såg när jag var liten, för äldre än fyra måste jag ha varit i alla fall. :)
Det enda jag minns var att det var en ung pojke som var med i ett frågeprogram och att en av frågorna handlade om Gandalfs namn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 1:27 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Sommaren -81 lärde jag mig cykla så det jag såg måste ha sändts tio år senare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 10:40 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jag har också vaga minen av något tolkiensak i frågeprogram runt 1991, och ur synpunkt på att jag 1981 var 0 år (alltså jag födes 81 så...)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]