Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 26, 2026 12:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 11:01 pm 
Maia

är det ingen som håller med om att det är fel? det är ju en ny översättning av the Lord of the Rings.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 12:01 am 
Dúnadan

Den stegrande kamelen skrev:
Lindir, nyöversättningen verkar lysa med sin frånvaro i din annars så digra lista? :)

Oj, hoppsan! Nej, den har jag allt - jag glömde den bara för att den låg framme vid sängen i stället för bland de andra böckerna ... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 12:16 am 
Dúnadan

Rosie skrev:
Någon lider av ett visst habegär när det gäller Tolkienrelaterade böcker...

Haha, jo, vissa av oss har nog ett lätt komplicerat förhållande till böcker överhuvud taget ... :wink:

Rosie skrev:
Finns det någon bok du saknar, och under hur lång tid har du samlat på dig dessa?

Ja, absolut! Det jag saknar mest är Hompen! Sedan skulle det inte sitta fel med Ohlmarks Tolkien och den svarta magin heller. Tyvärr slog jag inte till när jag snubblade över den på ett antikvariat strax innan filmhysterin vrängde till hela marknaden ... The Annotated LOTR väntar jag förresten också på.

Hur länge? Hm, det borde väl bli en drygt tjugo år. Jag började med att läsa min brors böcker för sisådär en tjugofem år sedan. De första inköp jag minns är Silmarillion och Sagor från Midgård i början av 80-talet, och inte minst ettbandspocketupplagan av LOTR som jag uppdrog min syster att inhandla i England när hon var där på språkresa 1983. :D

Rosie skrev:
Verkar förresten som om de flesta har Bored of the Ring hemma. Jag har fått för mig att den inte är något vidare. Har jag missat något?

Njaej, ärligt talat, den är väl litet småkul här och var, men det är sällan texten överträffar själva titeln. Den finns för övrigt på svenska också: Härsken på ringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 12:23 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gilgond skrev:
är det ingen som håller med om att det är fel? det är ju en ny översättning av the Lord of the Rings.

dagens skämt! står det verkligen det? haha! det antyder ju att Erik Andersson har översatt Ohlmarks version - vilket skulle vara intressant. neej, står det verkligen det? jag har inte mitt omslag här i england!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 12:45 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gilgond skrev:

Visst är det fel rent formellt sett, men vill man tala om för genomsnittssvensken vad detta är för bok så är väl detta det bästa uttrycket. Det är ju som "Sagan om ringen" boken är mest känd här.

Lindir skrev:
The Annotated LOTR väntar jag förresten också på.

Det tycks pågå ett riktigt ambitiöst online-projekt för att "annotera" LotR i forumet på www.tolkienonline.com. Här är t ex första kapitlet:
http://forums.tolkienonline.com/viewtopic.php?t=79495

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 8:55 am 
Maia

vanja skrev:
Gilgond skrev:

dagens skämt! står det verkligen det? haha! det antyder ju att Erik Andersson har översatt Ohlmarks version - vilket skulle vara intressant. neej, står det verkligen det? jag har inte mitt omslag här i england!

Ja, jag har sett det i nån affär också. men runt min står det inte så iaf. Men det är nog bara på vissa affärer.

Den stegrande kamelen skrev:
Visst är det fel rent formellt sett, men vill man tala om för genomsnittssvensken vad detta är för bok så är väl detta det bästa uttrycket. Det är ju som "Sagan om ringen" boken är mest känd här.

Det har du rätt i. men man blir ändå lite smått irriterad när man går i nån bokhandel och ser det :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 9:06 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

DrRotmos; fick du inte heller loss din Gollum? Noterade att han satt kvar i kartongen.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 1:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
DrRotmos; fick du inte heller loss din Gollum? Noterade att han satt kvar i kartongen.

Jag länkade förra året till en instruktion för att få ut rackarn...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 1:56 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tack Kamelen! Eftersom jag blev medlem två veckor senare så missade jag den länken. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 4:03 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Den där grejen det står på är ju alltså inget som sitter fast runt boken.

Och nej, jag har inte tagit loss Gollum eftersom man ju måste göra sönder lådan då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 7:21 pm 
Maia

DrRotmos skrev:
Den där grejen det står på är ju alltså inget som sitter fast runt boken.
.

Nej, det vet jag. det är ju tur det :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 8:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Vingilot: Tänkte väl att jag kunde lita på ditt goda omdöme. :wink: (Imli och du får fundera på att börja tillverka små LotR-graverade skålar och värmeljuslyktor. Finns säkert många som vill ha såna. Ni kanske kan nischa ert glasbruk som Tolkienglasbruket. :) )

Har jag redan gjort. Inte tillverkat, men graverat LOTR-citat på värmeljuslyktor. (Jag kan inte blåsa glas, men Imli kan. Sådant får man ju göra på sin fritid dock, så det händer inte så värst ofta...). Ioreth brukar tjata på mig att jag ska övertala chefen att dra igång en "LOTR-kollektion", men det finns knappast tillräckligt underlag för en sådan,(åtminstone inte med rätt storlek på plånböckerna för att ha råd att köpa grejorna...) och hur som helst brukar han inte nappa på andras idéer. (Men, en ny produkt som håller på att tas fram just nu, en grekisk gud, ser enligt Imli och mig absolut ut som Gandalf...! :) )

Virre ser mig...

Dr Rotmos: vad är det för urtjusig röd utgåva av LOTR du stoltserar med i din hylla? Habegär! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 9:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
(Men, en ny produkt som håller på att tas fram just nu, en grekisk gud, ser enligt Imli och mig absolut ut som Gandalf...! :) )
Tänk om det är den Gandalf min mathom-hylla saknar! Vill se den!

Kan inte fler lägga in bilder på sina hyllor? Jag är kanske lite sjuk, men det var kul att se.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 9:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

När "Gandalf" väl är klar för lansering kan jag försöka lägga ut en bild här (nån gång ska jag väl lära mig hur man gör...?! Förresten, jag kan länka till brukets sida istället. Men det dröjer länge innan han kommer dit), men jag tvivlar på att det är "din" Gandalf. Han ser väldigt arg ut, ja han ser ut att skrika t.o.m., och du ville väl ha en vänlig Gandalf? Dessutom är den rätt stor så priset hamnar gissningsvis på ett par tusen eller mer.......

Är nog också rätt sjuk i så fall, tycker det var en kul tråd detta. :) (Är det titthåls-mentaliteten som slår igenom? :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 10:03 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
Dr Rotmos: vad är det för urtjusig röd utgåva av LOTR du stoltserar med i din hylla? Habegär! :)

Det är den här utgåvan: http://www.thinkgeek.com/books/scifi/576b/

Beställde dock inte därifrån utan från adlibris.

Äkta tvåfärgs-tryck är det till och med.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]