Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 15, 2024 5:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tjogåren; vad betyder den?
InläggPostat: mån mar 08, 2004 7:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
I hobernas värld blir inte hoberna vuxna förren vid 33 års ålder. Innan de fyller 20 år lever de i den ansvarslösa tjogåldern (eller vad ÅO vill kalla den; mellanåldern). Tjogåren är alltså den långa tiden mellan att vara barn och vuxen. Men vad betyder tjogåren egentligen?

Är tjogåren hobernas tonår eller? Vår tonår är tiden mellan barna- och vuxenstadiet. Och hoberna brukar leva längre än oss; så deras s.k. tonår kan vara längre fram i livet. Och framför allt; skrev Tolkien att det fanns tonår i hobvärlden eller finns det bara tjogår?

Vad hände i tjogåren? Eller bättre; vad gjorde hoberna i tjogåren? Gjorde de ungefär samma saker som vi gör/gjorde eller gjorde hoberna på något annat sätt? Men iaf; de hade typ ingen ungdomsrevolt. En sådan ungdomsrevolt som finns idag fanns varken på Tolkiens skrivartid eller i hobernas tid.

Tja; mer frågor kan jag inte komma på. Men kan ni försöka reda ut lite filosofiskt vad tjogåren kan betyda för hoberna och jämföra deras tjogår med vår tonår?

ps. Tjogår kommer från tonåren; ungefär som "tweens" kommer ut "teens". Eller har jag feltolkat "tweens"?. ÅO beskriver "tweens" om mellanåldern; vilket känns som en dålig översättning av ordleken teens-tweens

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 11:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Tweens är en dubbel ordlek. Dels syftar det på likheten med teens, men dels också på ordet between; alltså tiden som ligger mellan barndom och vuxen ålder. Svåröversatt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 12:06 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 5:03 am
Inlägg: 85
Ort: Norr
Det har jag aldrig tänkt på. Bara att teens är tonåren, och då är man tio-någonting, och tweens borde ju då vara när man är twenty-something.

Jag har svårt att föreställa mig ungdomsrevolt av något slag bland hobbitar, men om man inte behöver ta något ansvar förrän man är myndig så kan det ju hända att de har en längre tid av barndom att använda till lek och bus, och en längre ungdomstid till att roa sig och att lära känna sig själva och bli trygga innan de måste börja ta eget ansvar och vara vuxna. Kanske därför de är som de är. :D

Ett hobbitliv är nog rätt härligt att leva.

_________________
Soot


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 1:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Tolkien skrev:
At that time Frodo was still in his tweens, as the hobbits called the irresponsible twenties between childhood and coming of age at thirty-three.

Jag tycker att Tolkien är lite kryptisk här. När barndomen slutar framgår inte, men det framgår ju i alla fall att man inte når "mogen mannaålder" (för att använda Ohlmarks formulering) förrän man blir trettiotre. Så när man är 30-32 år borde man fortfarande ingå i den här åldersgruppen; men å andra sidan kan dessa åldrar inte gärna infattas i begreppet irresponsible twenties.

Jag upptäckte förresten just, för att ytterligare förvirra det hela, att i modern engelska syftar uttrycket tweens på åldern närmast före tonåren, 9-12 ungefär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 3:01 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Just det. Det ordet har jag också ramlat över. Tror att det är ett ganska nytt ord och syftar på barn som vill vara tonåringar... Så som det är idagens samhälle. (inte när jag var så liten)
Annars så anser jag att hobernas Tweens är en oansvarig ålder såsom våran tonår. Upproriska hober som hänger vid bytorget på nätterna har jag inga svårigheter med. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 3:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Nu kom ju den rebelliske tonåringen, som vi känner honom (eller henne, föralldel) inte "in existence" förrän under nittonhundratalet. På medeltiden var det, såvitt jag förstått, mer regel än undantag att barn sågs som en mindre version av vuxna och så snart som möjligt sattes i arbete för att försörja familjen. En viss slyngelålder har väl alltid funnits, iallafall om man läser alla klagomål (även) på äldre tiders studenter, men jag är rädd att denna i så fall inföll senare än den reguljära tonåldern (13-19 års ålder). Är the tweens således en anakronism, eller läser vi in för mycket i begreppet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 3:53 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Förr var man med i arbetslaget vid 13 års ålder. Bara för två-tre generationer sen gick folk till sjöss så fort de kom upp i tonåren. Då var det inte mycket utrymme för revolt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 4:15 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Eller som en lärare under antiken uttryckte det: Elever idag är ohyfsade och ouppfostrade. De lyssnar varken på sina lärare eller föräldrar...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2004 4:16 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Redan de gamla grekerna... :lol:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 7:43 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
Älva skrev:
Eller som en lärare under antiken uttryckte det: Elever idag är ohyfsade och ouppfostrade. De lyssnar varken på sina lärare eller föräldrar...

Var inte det Sokrates?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 8:00 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Snarare Platon eller Aristoteles isåfall. Sokrates var ingen lärare. Han var bara en arrogant skitstövel som ansåg sig vara bättre än andra, och som tyckte om att diskutera och reta gallfeber på folk. Visst en massa rikemansbarn blev imponerade av honom och bildade en Sokrates-fan club och lärde sig säkert en massa av honom (en av dessa var ju Platon), men hans syfte var inte att lära dem något, så någon lärare var han ju inte.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 8:03 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre nov 28, 2003 7:47 pm
Inlägg: 425
Ort: Stockholm
Okej, jag är inte så bra på att hålla reda på dem alla filosoferna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 11:16 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Fëanor skrev:
Han var bara en arrogant skitstövel som ansåg sig vara bättre än andra, och som tyckte om att diskutera och reta gallfeber på folk.

En av dina större förebilder, med andra ord? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 5:47 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Den stegrande kamelen skrev:
En av dina större förebilder, med andra ord?


Jag undrade vem som skulle komma med den repliken. Jag hade tippat på Danne eller Daniel. Möjligtvis Túrin Turambar.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2004 6:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Tja, det var ju att skjuta på öppet mål, så att säga. Jag funderade också på vem som skulle kläcka den kommentaren först. :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010