Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Argumentationer???
InläggPostat: sön apr 04, 2004 10:03 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön feb 15, 2004 11:51 am
Inlägg: 75
Ort: Halmstad
Är det bara jag som brukar ha vilda argumentationer med familj och vänner som inte gillar Tolkien (ofta har de knappt sett filmerna, och ännu mindre läst böckerna)??

Senast igår hade jag, min pappa och en som vi känner en diskussion om hurvida Tolkiens böcker och Peter Jacksons filmer är nyttiga eller inte..... Guuuuud, jag älskar att få sista ordet!!! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 9:47 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Blir så arg när människor tror att det är skadligt att använda sin fantasi. :evil:
Det är mycket skadligare att gå i kyrkan....

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 10:26 am 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Bra talat, Älva!

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 10:44 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Instämmer och håller med i allt som hittills sagts i denna tråd!

Min mor och jag såg TTT tillsammans, min far och jag såg ROTK tillsammans (andra gången jag såg den). De följde med för att hålla koll på mig, inte för att titta på filmen, som de bara tycker består av krig och våld.
Min far har börjat intressera sig lite för Tolkiens böcker, vilket kan bero på att hans nya chef på jobbet gillar Tolkien! :?
"10 minuter krig, 1 minut handling," var mina kära(?) föräldrars synpunkt kvällen efter att vi sett ROTK.
Och det verkar som att min fader menar det. Han lyckades nämligen inte koppla ihop karaktärerna Smeagol och Gollum trots prologen! Vad svarar man? Undrar hur mycket av filmens handling som gick honom förbi.....

Min slutsats är att mina föräldrar inte kan se handlingen i en bra film så fort det finns våld med i spelet. *suck* :(

Det finns ett ordspråk som lyder: "Vill du ha fred, bered dig på krig." Det går väl många filmer och böcker ut på. Vad ska man annars göra? Sitta på en pall i Rivendell och vänta på att valan Messias ska stiga ner och låsa in Sauron i en trevlig bur där han kan sitta och ha det bra. Orcherna får gå i skolan och lära sig bra saker så att de inte behöver slåss och kriga.
Undar om det konceptet går hem hos dessa märkliga föräldrar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 10:52 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
En del vuxna är konstiga.. :wink: Min mamma är 47 år och gillar fantasy och har alltid uppmuntrat mig och tipsat om böcker. Hon har slukat de flesta serier som biblioteket tagit in.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 11:45 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Beledhel skrev:
[b]
"10 minuter krig, 1 minut handling," var mina kära(?) föräldrars synpunkt kvällen efter att vi sett ROTK.


Dom måste tyckt att det var en rysligt kort film, bara 11 minuter :D

Nä, men allvarligt talat så irriterar jag mig också något ofantligt på personer som anser att Tolkiens verk är något farligt. Alla behöver ju inte tycka om samma saker, men att stämpla allt som man själv inte gillarsom någonting farligt är ju väldigt trångsynt.
För ett tag sedan blev jag så arg på alla som stämplar Tolkiens böcker som farliga och tolkienister som galna fanatiker att jag skrev en artikel till TA om saken. När artikeln läggs upp så kan ju Anniie_lotr och Beledhel skriva ut den och ge den till era föräldrar så att de lär sig ett och annat :) Förutsatt att ni gillar artikeln vill säga..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 1:51 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön feb 15, 2004 11:51 am
Inlägg: 75
Ort: Halmstad
Det skulle verkligen behövas, Morningstar!!

Jag har bland annat en kompis som verkligen hatar allt som har med Tolkien att göra och hon har varken sett filmerna eller läst böckerna!

Min pappa, som mycket klart sagt att han inte gillar varken böckerna (har läst FotR och TTT) eller filmerna (har sett FotR). Och då har han sett och läst tillräckligt för att kunna bilda sin egen uppfattning, men jag ogillar starkt personer som pratar illa om Tolkien om personen i fråga inte alls har läst böckerna (har denne sett filmerna, kan man diskutera filmerna men böckerna är fortfarande något helt annat, vilket vissa har väldigt svårt att förstå).

Både min mamma och pappa är väldigt oroliga och de brukar alltid säga: "Du får akta dig så att du inte fastnar i 'den där' världen. Det är inte bra att glömma bort verkligheten".

Hmm....Som Älva säger så tror de att fantasi är farligt, men jag håller med om att det nog är mycket farligare att gå i kyrkan. Då tror man på allt som sägs och det som står i Bibeln. Men detta är en "saga"... Tänk vad svårt det ska vara att förstå det...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 1:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Morningstar skrev:

Dom måste tyckt att det var en rysligt kort film, bara 11 minuter :D


Nej, de tyckte att den var alldeles för lång. *suck igen*


Jag brukar omnämna Bibeln som "Världens första fantasybok". (Tur att dagens fantasy är bättre.) :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 2:04 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Anniie_lotr skrev:
Både min mamma och pappa är väldigt oroliga och de brukar alltid säga: "Du får akta dig så att du inte fastnar i 'den där' världen. Det är inte bra att glömma bort verkligheten".


He he, det fick mig att tänka på en sjuk sak som hände mig för några år sedan:
Jag har en stor fobi mot katter och kan inte vara i närheten av dom, och jag gick därför till skolskäterskan för att kolla upp om det fanns ågon slags terapi som kundehjälpa mig att komma över min fobi. Skolsköterskan lyssnade på mig, men frågade sedan om jag brukade läsa Tolkiens böcker. Jag blev väldigt förvåvad, men svarde att det brukade jag. Hon sa då att hon trodde att jag blivit alltför påverkad av Tolkiens böcker och att katter påminde mig av något av monstren i hans böcker, att Tolkien var sinnessjuk när han skrev dom och att jag borde akta mig för att läsa dom.
Hur i hela fridens namn kan någon resonera så korkat?! Behöver jag tillägga att jag förklarade ett och annat angående Tolkien, hans böcker och lämpligheten i att en skolsköterska leker amatörpsykolog för henne..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 2:14 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Som sagt det finns en del sjuka vuxna och det är synd att man är så utelämnad åt dem när man är yngre.... :roll:
Men det finns bra personer också som forskar i detta med fantasi och det är bara nyttigt för barn och ungdomar att ha det. Så släng det i ansiktet på dem nästa gång.

Pssh... de borde väl fatta skillnad på vanlig fobi och extrem verklighetsflykt. De kan inte se sambanden mellan sina egna små verklighetsflykter och andras. Många är rädda för det dom inte förstår och då projicerar dom sin rädsla på andra.

Normalt funtade människor behöver lite verklighetsflykt ibland och en del väljer att läsa fantasyböcker medan andra seglar eller dricker alkohol. Inget konstigt med det. Det är bara personer som från början lider av någon psykisk störning som kan ta skada av verklighetsflykt och det behöver inte alls vara fantasy. De kan lika gärna ha läst Lisa Marklund... men det är klart, det anses ju finare och då kan det ju inte ha med boken att göra. För mord är ju inget konstigt eller?

Jag blir så upprörd. Tur att vi börjar bli många vuxna som läser fantasy nu! Heja oss! :D

P.S. Jag led av spindelfobi FÖRE jag läste böckerna D.S.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 2:34 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Anniie_lotr skrev:

Både min mamma och pappa är väldigt oroliga och de brukar alltid säga: "Du får akta dig så att du inte fastnar i 'den där' världen. Det är inte bra att glömma bort verkligheten".


Det var min pappas åsikt i somras när vi var på landet, men sekunden senare kom mamma in i huset och sa att Mordor-moln var på väg, dvs svarta åskmoln. Efter det har jag fått läsa i fred.

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 3:19 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön feb 15, 2004 11:51 am
Inlägg: 75
Ort: Halmstad
Beledhel skrev:

Jag brukar omnämna Bibeln som "Världens första fantasybok". (Tur att dagens fantasy är bättre.) :)


Det brukar jag med göra...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 7:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Det farligaste med att läsa Tolkiens böcker vad gäller mig är att jag (särskilt nu på påsklovet när jag är ganska ensam) pratar omkull mina föräldrar med redogörelser för allt som jag just läst i "de heliga skrifterna". Då är det bra att ha Tolkien's Arda så att folk runt omkring mig får vila sina icke spetsiga öron! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2004 2:53 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Morningstar,

din skolsköterska kanske var mer kunnig än du tror. I Tolkiens böcker är katterna onda, Melkors medhjälpare från början, och hundar ädla. Teorin kanske stämde?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 11:57 am 
andersson skrev:
Morningstar,

din skolsköterska kanske var mer kunnig än du tror. I Tolkiens böcker är katterna onda, Melkors medhjälpare från början, och hundar ädla. Teorin kanske stämde?



*suck* är det alltid så att katterna ska vara onda och hundarna goda?


Upp
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010