Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 5:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 9:33 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det var väl Älva jag syftade främst på. Fast Crumuis uttalande t ex är samma åsikt, bara inte lika uttalad, iaf enligt mig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 10:12 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Túrin Turambar skrev:
Fast Crumuis uttalande t ex är samma åsikt, bara inte lika uttalad, iaf enligt mig.

Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag ville se huruvida min bild stämde med verkligheten. Jag hade faktiskt tänkt mig honom som (nästan) flintskallig och väldigt mager, därav "gollumtyp", och Gollum är ju inte vacker (vilket jag inte tycker OÅ är på den där bilden). Det var Beledhel som tolkade det som att jag menade "gollum" som i "ond". Sen kanske det ska tilläggas att jag inte skrev det där inlägget utan ett litet förmildrande leende på läpparna...

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 02, 2004 8:00 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
OK. Fast Älvas inlägg dröp bara av ren elakhet... :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 03, 2004 12:22 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Vi skall inte gå till överdrift. Det är lätt hänt att man råkar skriva något som man egentligen inte bort. Det kan väl tyvärr bero på att det ses som legitimt att hacka på Ohlmarks rent generellt i detta forum. Då kan man lätt gå bort sig. Ansvaret för att kommentarer mot Ohlmarks kan gå över gränsen bör läggas även på den miljö som forumdeltagarna själva står för. Personligen så tycker jag nog att det kan förekomma övergrepp även i andra debatter. Ohlmarks har ju själv karaktäriserat sig som mindre grann i sina böcker.

Återigen, sådant händer låt oss ta lärdom av det. Om man känner att man råkat skriva något som man tycker är olämpligt i efterhand kan man ju alltid redigera inlägget eller skriva ett nytt där man förklarar att det inte var så man menade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: En bok av Ohlmarks jag läst
InläggPostat: sön okt 03, 2004 6:49 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Är "Absalon [m?], Skånes djävul", den var intressant och spännande, historiska riktigheten låter jag bli att vara så säker på, en del inslag är definitivt egen diktning, sådant som helt enkelt inte kan ha hittats i ngn källa; en annan handlade som jag minns det om Völsungasagan, ypperlig läsning innan man ger sig på Wagner, en annan version än Wagners, den mer nordliga, och kul att ha i huvudet om man ger sig på t ex Poul Anderssons bok. Sett ett eller annan skämtsamt kåseri också för länge sedan.
Ohlmarks skrev mer egna saker också mao, iaf på gränsen till det skönlitterära.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 8:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja kära nån... Är det någon som har läst något som han skrivit? :roll: Han fullkomligt vältrar sig i självgodhet och såna människor tål jag inte. Även om de är döda!

Alla älskar dig när du är död eller hur var det? Man blir inget helgon bara för att man har trillat av pinn och jag vet att vi alla blir äldre, men det var inte ålderdomen jag tyckte var motbjudande. Och nu vet jag att ni inte tycker att man kan säga så så jag behåller mina ärliga åsikter för mig själv... Tänkvärt! Trodde man kunde vara öppen med er men jag har nog blivit alldeles inlidad i förtroende här på forumet så att jag öppet kunde ventilera mina tankar och vara fullt ärlig. Feanor borde förstå åtminstone... Besviken men då vet jag var ni står i alla fall. :(

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 10:49 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Skulle du skriva så om vem som helst, undrar jag? Jag tror att det bara har blivit en allmänn lynchstämning gentemot Ohlmarks.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 10:56 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja, om jag tyckte att personen såg motbjudande ut javisst! Hade Ohlmarks varit en snygging så hade jag sagt det också men beklagat det. Försöker inte hymla med något men jag håller med om att det ligger en viss lynchstämning runt Ohlmarks person i dessa dagar.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 11:01 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Då är det väl bara skillnaden att många inte skulle säga det rakt ut att de tyckte att han var ful. Jag tyckte att han såg ut som en helt normal gammal gubbe. Bara lite tjock kanske.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 11:52 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Som sagt jag har blivit lite för trygg här och kanske mer oförsiktig i mina uttalanden. Men jag tycker fortfarande vad jag skrev.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 3:22 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Älva skrev:
Feanor borde förstå åtminstone...


Jag brukar mycket riktigt säga vad Jag tycker. Men att kommentera en persons utseende negativt gör Jag aldrig, såvida inte personen ifråga frågar mig vad Jag tycker om hans/hennes frisyr/kropp/osv, då det är totalt meningslöst. Varför såra folk helt i onödan? Nu är iochförsig Ohlmarks död och tar knappast åt sig, men ändå. Principer.

Älva skrev:
Som sagt jag har blivit lite för trygg här och kanske mer oförsiktig i mina uttalanden. Men jag tycker fortfarande vad jag skrev.


Jag tycker också att han är ful. Men ärligt talat: kan du nämna någon gammal gubbe som är snygg?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Snygga gubbar:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 3:58 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Fëanor skrev:
Jag tycker också att han är ful. Men ärligt talat: kan du nämna någon gammal gubbe som är snygg?


Sean Connery? Han ser väl rätt OK ut? Och jag minns en kompis som sett ngn av Clint Eastwoods senaste filmer och tyckte bara "Aaaaahhhh" ...

Man kan vara gubbe på mer eller mindre tilltalande sätt.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 04, 2004 3:58 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Sean Connery! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 8:22 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Sean Connery, Obi-wan (minns inte skådespelaren), Farfar, Liam Neeson, Billy Bob Thornton.

Mick Jagger? :lol:

Jag tänker i fortsättningen i allafall inte ha så stort förtroende att jag öppnar mitt hjärta, så ni kan vara lugna för uttalanden från min sida.

P.S.
Citera:
Vad då "speciellt de vuxna. Den ende som verkligen kritiserat hans utseende är Älva
Tack Feanor! Jag har aldrig känt mig särskilt vuxen. :D D.S.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 10:19 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Grupper finner gärna någon som de kan hacka ner på, och ger sig inte bara på det utan allt runt omkring det.
Det gäller överallt, t.ex. om man går i Birger Sjöberg gymnasiet så tycker man inte om Birger Sjöberg. Jag lovar er, fråga bara Kata vad hon tycker om honom.

Vi skapar en gemensam yttre person att klanka ner på för att stärka den inre enheten.
Nog för att han (Ohlmarks) antagligen är ful (inte grafiskwebbläsare och orkar inte kolla upp det)
men frågan är hur mycket man behöver uttrycka det. Samtidigt så måste man få uttrycka sig som man själv känner.

m.a.o. jag är inte säker på vad jag säger. men det första är viktigt.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010