Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 10:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 04, 2009 8:05 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Igår fick jag hem några böcker jag beställde förra veckan. 3-5 i HOME, samt Tales from the Perilous World och Letters. Har tänkt beställa resten av HOME vid ett senare tillfälle. :)

Jag har en hylla på mitt rum som min pappa har byggt (han är snickare). Det är ett skåp där dörrarna är hyllor. De flesta böcker utom dem med ovanligt hög rygg ryms där.

Tolkienhyllorna ser alltså ut så här, från vänsnter:

  • Hobbiten
  • Ringarnas herre
  • Två tornen (nyöversättningen)
  • Konungens återkomst (nyöversättningen)
  • Húrins Barn
  • Silmarillion. När jag läste den här för några år sedan så fattades en
    eller två sidor just när det var som mest spännande om Beren och
    Lúthien. Det måste vara den värsta tryckeritabbe jag har varit med om.
  • Sagor från Midgård
  • De förlorade sagornas bok 1 & 2
  • The Lays of Beleriand
  • The Shaping of Middle-Earth
  • The Lost Road and Other Writings
  • Tales from the Perilous World
  • En guide till Tolkien och Sagan om ringen av Colin Duriez. Fick denna av min farbror för flera år sedan. Mycket bra. Innehåller en kort ordlista, en kort biografi med kronologi samt långa inlägg och utlägg om diverse teman i böckerna. Rekommenderas!
  • Sagan om ringens magiska värld av David Colbert. Hittade den på Bokia under bokrean för inte så länge sedan. Hittade några mycket intressanta frågor och köpte den. Inte särskilt djuplodande och mycket hade jag redan kommit fram till själv, men den kan vara värd att läsa.
  • The Letters of J.R.R. Tolkien av Humphrey Carpenter
  • The Atlas of Middle Earth av Karen Wynn Fonstad. Tyvärr är denna alldeles för stor för att ställas upprätt, så den får ligga tillsammans med några andra missanpassade på en egen hylla.
  • Längst ner i bokhyllan har jag Sagan om ringen översatt av Åke Ohlmarks. Det är en volym och tyvärr, tyvärr för hög för att ställas upprätt. Omslaget är från filmen. Innehåller illustrationer av Alan Lee, men tyvärr är de i otakt så bilderna kommer före handlingen. Så kan det gå om illustrationerna är tryckt på annat material än texten.


Utgåvorna av HOME 3-5 är från Del Reys förlag. Tyvärr finns inte 6-12 + index inte från Del Rey. Det är synd, för Del Reys utgåvor är 50 kr billigare per styck (dvs 79) än från Harper Collins (som kostar 131).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 04, 2009 8:20 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Shathur skrev:
Längst ner i bokhyllan har jag Sagan om ringen översatt av Åke Ohlmarks. Det är en volym och tyvärr, tyvärr för hög för att ställas upprätt. Omslaget är från filmen. Innehåller illustrationer av Alan Lee, men tyvärr är de i otakt så bilderna kommer före handlingen. Så kan det gå om illustrationerna är tryckt på annat material än texten.

Samma utgåva som jag har då, störde mig också i börgan på att man fick se bilder på händelser man inte hade läst om ännu, numera vet man ju ändå typ ordagrant vad som händer :P


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 04, 2009 8:45 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Mm, hehe. :P Bra med Húrins barn att bilderna är i takt i alla fall. De använder ju samma material där till Alan Lees illustrationer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 05, 2009 10:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Den har jag tyvärr inte på svenska utan bara som engelsk pocket så där vet jag inte så noga.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 06, 2009 4:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Shathur skrev:
  • Silmarillion. När jag läste den här för några år sedan så fattades en
    eller två sidor just när det var som mest spännande om Beren och
    Lúthien. Det måste vara den värsta tryckeritabbe jag har varit med om.

Nej, fy vilken miss! :shock: Hade jag råkat ut för det hade jag krävt en ny bok.

Välkommen till forumet, förresten!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 06, 2009 7:03 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Vet du om det var så på alla eller bara det exemplaret du köpte?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 06, 2009 7:59 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Fick min sandning av The Lost Tales 1 och 2 igar, nu har jag nat som kan underhalla mig under de langa afrikanska vinternatterna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 09, 2009 12:58 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Líndaletaro skrev:
Shathur skrev:
  • Silmarillion. När jag läste den här för några år sedan så fattades en
    eller två sidor just när det var som mest spännande om Beren och
    Lúthien. Det måste vara den värsta tryckeritabbe jag har varit med om.

Nej, fy vilken miss! :shock: Hade jag råkat ut för det hade jag krävt en ny bok.

Välkommen till forumet, förresten!


Ja. Problemet var bara att jag befann mig minst 7, troligen 105 mil därifrån när jag upptäckte det. Jag köpte den på Bokia på A6 köpcenter i Jönköping. Min moster och morbror bor där och vi var på besök över dan där när vi har hos mormor och morfar i Hjo. Kanske hade jag hunnit så långt när jag var hos mormor och morfar, men troligen var jag hemma vid det laget, så det var lite kört. ;(

Tack! :)

Tyvärr har jag ingen aning. Jag har inte kollat i några fler exemplar av Silmarillion än det. Det är i alla fall pocketutgåvan med en av John Howes illustrationer på omslaget. Jag kollade just för att se vilken sida som var borta, men numreringen var kontinuerlig och jag orkar inte läsa igenom kapitlet igen. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 09, 2009 7:21 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Oj, det var en bra bit bort!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 17, 2009 7:58 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Nytillskott på Tolkienhyllan: The Two Towers i pocketformat med omslagsilustration av Roger Garland.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 18, 2009 5:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Ytterligare tilläg: The legend of Sigurd & Gudrún köpt idag.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 22, 2009 8:58 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Tillskott i mitt mathomskåp: fyra st små omålade träfat till användning innom Mithlond samt en till bägare.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 01, 2009 12:15 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Igår fick jag hem min beställning från Bokus igår. Två kurslitt och tre Tolkienböcker:

HOME 6, The Return of the Shadow
HOME Index
The Complete Guide to Middle-Earth (Robert Foster)

De förlorade sagornas bok 1-2 har jag på svenska. HOME 3-5 har jag utgivna av Del Rey. De var ganska snygga och rätt färgglada. Ganska lika HarperCollins utgåva. Tyvärr har inte Del Rey gett ut fler böcker än 1-5 i HOME. Egentligen hade jag velat ha alla böckerna i samma utgåva för att få en fin symmetri i hyllan, men i striden mellan plånbok och organiseringsmani vann plånboken. ^^ Del Reys böcker är lite mindre och kostar ungefär 95 istället för 130 kr styck.

Min bokhylla är egentligen ett skåp som min pappa byggt in i väggen. De två dörrarna är bokhyllor. Hyllorna är ganska låga, så skåpet som är ca 2,4 meter högt har ungefär 10-12 hyllor på höjden och två på bredden. Det gör att jag tyvärr inte rymmer böcker som är större än vanligt, men annars är den riktigt bra gjort. Praktiskt med en snickare till far!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 01, 2009 12:16 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Igår fick jag hem min beställning från Bokus igår. Två kurslitt och tre Tolkienböcker:

HOME 6, The Return of the Shadow
HOME Index
The Complete Guide to Middle-Earth (Robert Foster), utgiven av Del Rey

Som jag skrev i mitt förra inlägg har jag De förlorade sagornas bok 1-2 har jag på svensk och HOME 3-5 utgivna av Del Rey. De var ganska snygga och rätt färgglada. Ganska lika HarperCollins utgåva, förutom att den senare har en svart rygg. Jag beställde bok 6 och index mest för att jag ville se hur de var. Egentligen har jag inte ens börjat läsa på HOME än, så bråttom är det inte. Resten ska jag önska mig i julklapp, tror jag.

Min bokhylla är egentligen ett skåp som min pappa byggt in i väggen. De två dörrarna är bokhyllor. Hyllorna är ganska låga, så skåpet som är ca 2,4 meter högt har ungefär 10-12 hyllor på höjden och två på bredden. Det gör att jag tyvärr inte rymmer böcker som är större än vanligt, men annars är den riktigt bra gjort. Praktiskt med en snickare till far!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010