Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 20, 2024 7:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 1:28 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Líndaletaro skrev:
Aucen skrev:
Om Beowulfsagan (1975)
Beowulf: The Monsters and the Critics (1971)


Är dessa böcker samma bok? Har du läst dem? Berätta gärna vad du tyckte om dem isåfall!


Beowulf: The Monsters and the Critics är en essä publicerad som ett häfte (54 s.). Om Beowulfsagan innehåller Ohlmarks översättning av denna essä. Denna svenska utgåva innehåller även översättningar av två andra kommenterande texter av Tolkien angående språket och stilen i Beowulfsagan.

Beowulf: The Monsters and the Critics var ursprungligen en föreläsning som Tolkien höll 1936. Man kan säga att med den inleder han en ny era för Beowulf-forskningen. Den anses än idag som en milstolpe i språk- och litteraturforskningen (vilket väl Arne Zettersten berör i sin kommande bok).

Tidigare hade man sett Beowulf som ett primitivt historiskt dokument i mytens klädnad och beklagat sig över att man fick drakar och monster på köpet. Tolkien vänder helt på steken och lägger fram en lysande argumentation om varför Beowulf i första hand är en saga, och en så bra berättad och övertygande sådan att informationen t o m för forskarna framstår som historisk. Enligt Tolkien är det monstren och striderna mot dessa som är själva kärnan i berättelsen, som gör den angelägen även för oss. Det enda han beklagar är att draken inte är tillräckligt draklik, tillräckligt fantasifull som en riktig sagodrake.

Här finns även en av Tolkiens kända allegorier där han jämför sagan med ett stentorn som forskarna plockar isär för att analysera varifrån de olika stenarna kommer och vad de skulle kunna tänkas ha för betydelse som enskilda beståndsdelar. Tolkien menar att de då helt missförstått intentionen med sagan, då själva poängen med sagan var att den utgjorde "ett torn" från vars topp man kunde "se havet".

Tolkien gör med andra ord ett generalangrepp på den moderna språk- och litteraturforskningens isärplockande och atomistiska perspektiv som helt missar den forntida och medeltida andans kosmologiska principer, vilka genomsyrar ett epos som Beowulf. Det är dessa principer som ger sagan dess skönhet och ändamålsenliga helhet, men utan kännedom om dessa principer faller både form och innehåll samman i en meningslös ruinhög, och det är just därför den moderna andan ringaktar tidigare generationers sagor och legender. Det är inte utan att man kan höra ett eko av detta i det som Gandalf säger om Saruman vid Elronds rådslag: "[H]e that breaks a thing to find out what it is has left the path of wisdom."

Man kan säga att Beowulfsagan bidrar med ett stråk i Tolkiens berättande vilket handlar om den tragiske hjälten som gör det rätta och går mot sitt öde bortom allt hopp. Beowulf är skriven i mötet mellan äldre anglosaxiska traditioner och kristendomen. Just detta möte ger sagan dess lyskraft och det är denna som Tolkien tar fasta på. Precis som Silmarillion är en "saga i sagan" i RH så beskriver Tolkien Beowulf som ett "eko av ett eko" av ett uråldrigt minne över Englands kullar och marker.

Så som jag har förstått det menar Tolkien bl a att monstren inte slutgiltigt kan besegras i Tiden, utan Tiden som sådan måste transcenderas "bortom världens kretsar", och det är här den kristna teologin och religionsfilosofin kommer in med sitt återinförande av ett ursprungligt och bortglömt vertikalt perspektiv. Detta tidlösa tema om hopp och återställelse utvecklar han mer i Om sagor några år senare angående de "glimtar" av ett bestående ljus bortom Tiden som sagorna erbjuder.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 4:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Mycket utförligt och läsvärt svar! Intressant.

Bör man ha läst Beowulf-eposet för att få ut något av att läsa essän, eller klarar man sig bra ändå? I vilka översättningar finns detta att tillgå, isåfall?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 11:48 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Líndaletaro skrev:
Mycket utförligt och läsvärt svar! Intressant.

Bör man ha läst Beowulf-eposet för att få ut något av att läsa essän, eller klarar man sig bra ändå? I vilka översättningar finns detta att tillgå, isåfall?


Tackar.

Nej, man behöver inte ha läst Beowulfeposet för att få ut något av essän. Jag har själv inte läst det (än). Den svenska översättningen man isåfall nog bör sikta in sig på är Björn Collinders. Den verkar ha varit standardversionen sedan 50-talet.

P.S. Beowulf betyder förresten "bi-varg", d v s ett honungsätande rovdjur, en björn (jfr. Beorn).

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 06, 2008 12:52 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 05, 2008 2:43 pm
Inlägg: 56
Ort: Uppsala
På min Tolkien-hylla står Alla tre filmerna, en miniatyr av Minas Thirit, alla tre härskarringen-böckerna, Ringens Värld innehållande "Träd och Blad" och en del av Beowulf eposet, Sagor Från Midgård,De Förlorade Sagornas Bok 1, Sillmarillion, Bilbo, en skiva med musik från filmerna och ett papper med en beskrivning om hur man skriver sindarisk tengwar. Hoppas på lite fler böcker snart...


Senast redigerad av Khamûl mån apr 07, 2008 6:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 06, 2008 2:11 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
EDIT:
Härskarringen, Ringens värld och Ringarnas herre, Bilbo - en hobbits äventyr och The hobbit, Húrins barn och The Silmarillion. Snart även The fellowship of the ring.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Senast redigerad av Madde av Fylke ons sep 02, 2009 7:23 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jörmungandr´s bokhylla om Tolkien
InläggPostat: lör apr 26, 2008 1:00 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:14 pm
Inlägg: 8
Jag bekymrar mig inte med att återge Tolkiens böcker om Middle-Earth. Jag har utöver sådana alltså även:

"The Letters of J.R.R. Tolkien" ed. H. Carpenter
"Tree and Leaf. Incl. Mythopoeia"
"The Monsters & the Critics"
"Beowulf and the Critics" (ed. M. Drout)

Andra:

P. Gilliver, J. Marshall, E. Weiner "The Ring of Words. Tolkien and the Oxford English Dictionary"

"Understanding The Lord of the Rings. The Best of Tolkien Criticism" ed. R. A. Zimbardo & N.D. Isaacs.

P. Curry "Defending Middle-Earth. Tolkien Myth & Modernity"

M. Burns "Perilous Realms. Celtic and Norse in Tolkiens Middle-earth"

"Tolkien and the Invention of Myth. A Reader" Ed. J. Chance

H. Carpenter "J.R.R. tolkien. En Biografi"

Å. Ohlmarks "Tolkien och den svarta magin"

Å. Ohlmarks "Sagan om Tolkien"

Å.Ohlmarks "Tolkiens arv"

"Tree of Tales. Tolkien, Literature and Theology" Ed. T. Hart & I. Khovacs

T. Shippey "The Road to Middle-Earth. Revised Ed."

T. Shippey "Roots and Branches"

R. Simek "Mittelerde. Tolkien und die germanische Mythologie"

W. G. Hammond & C. Scull "The Lord of the Rings. A Readers Companion"

W. G. Hammond & C. Scull "The J.R.R. Tolkien Companion and Guide"

"Tolkien Studies: An Annual Scholarly Review, Volume I" ed. V. Flieger, D.C. Drout, D. Andersson

"Tolkien Studies: An Annual Scholarly Review, Volume II" ed. V. Flieger, D.C. Drout, D. Andersson

"Tolkien Studies: An Annual Scholarly Review, Volume III" ed. V. Flieger, D.C. Drout, D. Andersson

A.C. Petty "One RIng to Bind Them All. Tolkien's Mythology"

"Myth and Magic: Art According to the Inklings" E. Segura & T.M. Honegger

"The Lord of the Rings 1954-2004. Scholarship in Honor of Richard E. Blackwelder" Ed. C. Scull

V. Flieger "Splintered Light. Logos and Language in Tolkien's World"

J. Chance "Tolkien's Art: A Mythology for England"

"Ents, Elves, and Eriador: The Environmental Vision of J. R. R. Tolkien" ed. M. Dickerson

"A Tolkien Compass" Ed. J. Lobdell

S. Lee & E. Solopova "The Keys of Middle-Earth: Discovering Medieval Literature Through the Fiction of J.R.R. Tolkien"

"Tolkien the Medievalist" Ed. J. Chance

S. Arvidsson "Draksjukan. Mytiska fantasier hos Tolkien, Wagner och de Vries" (denne man borde dock stå lite avsides tillsammans med Ohlmarks då det han skriver i stort sett är "rubbish")

+ en massa essäer
+ en drös med dyra akademiska böcker, en del som är ur tryck, som jag lånat och ska kopiera lite ur.

Som ni märker så är det som intresserar mig främst Tolkiens influenser, Tolkien som person, hur han arbetade, samtiden i en akademisk miljö, Tolkiens forskning etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 26, 2008 1:17 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:14 pm
Inlägg: 8
Líndaletaro - du undrade om Beowulf. På svenska är det som sagt Collinder som finns att tillgå i billigt pocketformat. Jag skulle dock istället tipsa dig om att läsa den engelska översättningen av Seamus Heaney och då gärna den pocketutgåva som ingår i A Norton Critical Edition (billig ca 107 krpå adlibris). Då får du även en hel del bakgrundmaterial samt en samling essäer inkl. Tolkiens "Beowulf: The Monsters and the Critics". Dessutom tycker jag att Seamus Heaney har ett härligt språk, där han faktiskt lyckas få en så svår text som Beowulf att låta mindre arkaisk, men ändå bibehålla ett flyt. Eller vad var det som Tolkien sa:

"So potent is it, that while the older southern imagination has faded forever into literary ornament, the northern has power, as it were, to revive its spirit even in our times"

Om du senare känner att du istället vill läsa en akademisk utgåva och kika på originaltexten så är det Klaebers utgåvor som gäller (finns fyra utgåvor, den senaste kom ut för bara någon månad sedan). Frederick Klaebers utgåva var även standard under Tolkiens tid, då första utgåvan utkom redan 1922 och blev viktig för Beowulf-forskningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 27, 2008 5:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Tack för den utläggningen, Jörmungandr. Nu hade jag i och för sig inte tänkt mig att läsa vare sig Beowulf eller The Monsters and the Critics inom en snar framtid. Jag har andra böcker som väntar. Men någon gång ska jag nog ge mig in i den sagan också.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 28, 2008 8:29 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör apr 19, 2008 7:14 pm
Inlägg: 8
Ja, det förtjänar den speciellt i dessa tider då det inom loppet av 10 år gjorts 3 dåliga filmer vilka alla är löst baserade på dikten.

_________________
To one who said that myths were lies and therefore worthless, even though "breathed through silver".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 05, 2008 1:06 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kompletterade min bokhylla med The Lays of Beleriand under ledigheten.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 29, 2008 1:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
den köpte jag också för några månader sedan!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2009 3:18 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
här kommer min Tolkien samling eller samling samling

sagor från en farofylld värld 2003

Hurins barn 2007

De förlorade sagornas bok 1986 med en riktigt snygg alv bild på omslaget

Bilbo 1973 året då Tolkien dog :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

sagan om ringen 1972

sagan om dom två tornen 1972

sagan om konungens återkomst 1972

ringens brödarskap 2004

Letters from father christmas ja det är ett t med i christmas :? 2006

Treason of Isengard 1989

the peoples of middle-earth 1996

the shaping of middle-earth 1988

the return of the shadow 1988

the lost road 1987

the lays of Beleriand 1987

the war of the ring 1992

sauron defeated 1992

Silmarillion 2004

the atlas of middle-earth 1991

härskarringen (tre i en som Tolkien ville att det skulle va;)) 2002

sagor från midgård 2002

om nån vill rekomendera nån bok som jag inte har plz gör det

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2009 4:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orome skrev:
Letters from father christmas ja det är ett t med i christmas :?


Vilket ju var tur, då det blivit felstavat annars! :wink: (det stavas dock med stort C)

Orome skrev:
om nån vill rekomendera nån bok som jag inte har plz gör det


Om du ändå samlar på HoMe-serien borde du kanske införskaffa de delar du saknar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2009 12:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Dvs. Morgoth's Ring och The War of the Jewels.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2009 12:54 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Líndaletaro skrev:
Dvs. Morgoth's Ring och The War of the Jewels.


Samt The Book of Lost Tales II (om du inte har den på svenska).

Även originalversionen av LotR rekommenderas.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010