Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkien at the End of Time
InläggPostat: ons nov 10, 2004 8:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Tolkien at the End of Time;
Alchemical Secrets of The Lord of the Rings
http://www.sacredmysteries.com/JayTolkien1.htm

Detta är den intressantaste artikeln jag någonsin läst när det gäller Tolkien. Oerhört tänkvärd, speciellt om man är intresserad av lite djupare reflektioner över Tolkiens verk. Artikeln är väldigt lång, så det tar ett tag att läsa. Rekommenderar nog att man skriver ut den.

En del kanske hänger upp sig på att det är några faktafel, men jag tycker inte de har så stor betydelse för helheten.

Vore kul att höra vad andra tycker. Kommentera gärna efter ni läst den.

Have fun. :)

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 8:20 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kunde det vara nåt för Arda att översätta och ta in?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 9:51 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Du menar förutom att det är ett sorgligt sammelsurium av astrologi, alkemi, mysticism och allmänn vidskepelse - som den gode Jay har syltat in min favoritbok i? Herregud, det är inte ens sammanhängande nog att kallas pseudovetenskap! :roll:

Förutom det, så har vi väl här ett praktexempel på att man kan läsa in närapå vadsomhelst i Härskarringen, alltefter sin personliga agenda, tycke och smak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 10:56 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Snacka om att vränga fakta. Det finns ingenting i det jag läst av och om Tolkien som ens antyder att han skulle ha varit det ringaste intresserad av alkemi eller någon annan pseudovetenskap.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 1:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Älva skrev:
Kunde det vara nåt för Arda att översätta och ta in?

Bra idé. :)

Sarvi skrev:
Du menar förutom att det är ett sorgligt sammelsurium av astrologi, alkemi, mysticism och allmänn vidskepelse - som den gode Jay har syltat in min favoritbok i? Herregud, det är inte ens sammanhängande nog att kallas pseudovetenskap! :roll:

Jag håller med om att texten inte är speciellt sammanhängande, men det betyder ju inte att det inte kan finnas intressanta teorier och tolkningar i den. Så kommentera gärna innehållet, men inte dess uppbyggnad. Eller du får förstås kommentera vad du vill, men jag tycker det är intressantare att diskutera innehållet. :)

Martinus skrev:
Snacka om att vränga fakta. Det finns ingenting i det jag läst av och om Tolkien som ens antyder att han skulle ha varit det ringaste intresserad av alkemi eller någon annan pseudovetenskap.

Även om Tolkien skulle hatat alkemi, kan man fortfarande göra tolkningar och jämförelser mellan Tolkiens verk och alkemi, eller?

Tycker du fakta är förvrängd? Exemplifiera.

För övrigt, pseudovetenskap är falsk vetenskap som utger sig för att vara äkta. Sen när har religion, alkemi, mysticism, dvs. livsåskådningar - utgett sig för att vara vetenskap?

Sen en fråga till er båda: Har ni läst hela artikeln?

Your mind is like a parachute, it won't work unless it's open.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 2:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Ja, jag har läst hela eländet.

Citera:
The members of these ancient Mystery Schools also began noticing that a change in the quality of time, i.e. which sign or zodiacal 'month' you were in, also caused a change on the surface of the earth and in behavior patterns of humans, plants and animals.


Yada yada yada. Vad för förändringar av jordens yta, i djurs, växters och människors beteende? Det är ju bara en laddning strunt! Ingenting kvantifierat, explempifierat och absolut inte bekräftat.

Citera:
Being part of an initiatic organization such as the priesthood or sacred society, whose wisdom was handed down through a direct chain of transmission from master to student, their rituals, studies and training allowed them to be privy to an extraordinary body of knowledge. This knowledge enabled them to commune with the forces of nature and the more subtle beings of their reality. What we refer to today as extra-sensory or paranormal abilities such as clairvoyance, telekinesis, telepathy, and the capacity to journey in dreams and visions across the planet, to the stars, into other dimensions and even through the veils of time itself were as commonplace to them as surfing the internet is to people of our modern world.


Tråkigt nog har ingen lyckats vetenskapligt påvisa dessa intressanta fenomen, som såleledes bör avskrivas.

Citera:
To describe the unique qualities and attributes of each of these Ages, these Sacred Scientists used the symbolic language of metals - gold, silver, bronze and iron. Interestingly, these four metals gain molecular density as they move from gold to iron. So it would seem, according to this paradigm that as the Four Ages unfold, gravity is increased and the packing of molecules becomes denser. And now, if the Cross of Hendaye, the writings of Fulcanelli and the work of John Major Jenkins, as well as our own research into Alchemy and Tantra is correct, we are at the end of the Fourth Age, the Age of Iron. But what does this really mean?


Ah. "Sacred Scientists". De jönsarna har inte mer gemensamt med någon vetenskap än vad mina krukväxter har. Vadå "gain molucular density"? Densiteten för guld är bra mycket högre än för järn! Gravitationskonstanten är en fundamental konstant i fysiken och uppvisar inga tecken på att ha ändrats sedan Big Bang. "What does this really mean?" 'Tis bollocks, IMHO.

Citera:
Upon reading The Lord of the Rings, The Silmarillion, and other works of J.R.R. Tolkien, it is clear that these questions gave him much fuel for contemplation. There are so many parallels between Tolkien's work and alchemical knowledge that one cannot help but surmise that he must have been aware of this ancient view of the Ages with its unique perspective on creation, history and the pre-history of humanity and deftly wove it into the very fabric of his tales.


Jodå, det kan man visst tvivla på. Bara för att Tolkien använde sig av gamla myter och berättelser som även alkemin vävt in i "sin" mytologi, betyder det givetvis inte att de är samma sak! Det är för *%¤"%¤ inte något unikt perspektiv! Liknande skapelsemyter finns över hela världen, i många religioner. Jämför berättelser om maran som rider folk och ger dem mardrömmar - sådana historier finns i mytologierna från inuiterna till djungelfolk i Sydostasien - men ingen tror att det finns någon gemensam mystisk grund för de historierna.

Citera:
This scholarship allowed him to trace words, expressions and vernacular backwards through history and culture to their root source. This research into the roots of language, known in the alchemical lore as the 'Language of the Birds' or 'Language of the Gods', would logically lead him to ponder the hidden mysteries or secret messages which have been passed down from the ancients through the vehicle of the spoken and written word.


Nej, det skulle det logiskt inte gjort. Tolkien var en vetenskapsman i Oxford i fornengelska. Mycket kan man säga om både fornengelska, forngermanska och i dess yttersta förlängning hela den indoeuropeiska språkgruppen, men något "Language of the Birds" är det nog ingen vetenskapsman som ens hört talas om i seriösa sammanhang. Texten tillskrivet Tolkien tankar och avsikter som jag tror att den djupt katolskt kristne gamle professorn nog knarrande skulle ha vägrat befatta sig med.

Citera:
While pondering questions such as these, Tolkien came to understand that it was very likely that, once upon a time, what we today would consider strange and magical forms of sentient beings, did exist in our world. Elves, Dwarves, Wizards and possibly even Hobbits, or creatures very much like them, appeared to be embedded in the languages that he studied. Whether Tolkien actually believed that these creatures existed in our past is not as important as the fact that his understanding of philology revealed their presence. Did his attunement to the subtle vibratory frequencies of sound, an attunement more refined than the majority of humanity cares to experience in this Age of the Machine, allow him to travel back in time to a former Age of our world to perceive the presence of creatures such as these?


Argh! Nu tillskrivs Tolkien återigen åsikter och avsikter som är helt ogrundade i hans produktion. Det är ju helt barockt! Bara för att någonting finns i ett språk så betyder det givetvis inte att det finns i fysisk form. Vi har ord för hur många företeelser som helst som inte finns eller har funnits, men det betyder inte att de har sin fysiska motsvarighet i världen. Tidsresandet är för dumt för att ens bemötas...

Citera:
Is it possible that through his research, Tolkien uncovered the magical 'Language of the Birds', and discovered that the fabled lore of Alchemy also appeared to resonate through these languages? It is clear that through this knowledge of alchemical lore, Tolkien also couldn't have helped but notice that the weave of language appeared to be growing tighter as these languages approached the Modern Age, that language, like our culture, our bodies and the earth itself appears to be densifying through time and the Four Ages of Humanity.


Nu har Tolkien begåvats med kunskap om alkemin också... "...densyfieng through time and the four Ages". Nu är han där igen och pratar strunt! Vadå "förtätas"? Det finns ingenting, de nada, keines, nothing som stöder det! Fria jädra fantasier!

Just nu orkar jag inte med mer av den här grumliga sörjan. Jag fortsätter senare...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 11:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Okej, det var bättre. Fast du kommenterade bara en massa enskilda småstycken. Gör man så tror jag nog man kan hitta fel i det mesta. Jag föredrar att titta på helheten.

Vad tycker ni om artikeln innehåll som helhet? Ingen annan som läst den som vill kommentera?

Ingen som tycker det är intressant att hela Tolkiens värld kan ha funnits? Och att vi just nu kan befinna oss i slutet av fjärde tidsåldern, som kommer ta slut 2012? Och att detta årtal förekommit hos flera helt åtskilda urkunder, redan för tusentals år sedan? Och att vi detta årtal kan komma att få se otroliga förändringar med världen, som vi inte ens kan föreställa oss? Vem vet kanske valar tar över makten över jorden eller kanske alverna kommer tillbaka eller kanske träden vaknar till liv eller ... eller är det bara jag som tycker det är kul att spekulera i såna här flummerier? :)

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 11, 2004 11:39 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 10:06 pm
Inlägg: 173
Ort: Linköping
Förutom att Tolkien själv har sagt att vi befinner oss i sjätte eller sjunde tidsåldern nu då.. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 10:25 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Nerloth skrev:
Okej, det var bättre. Fast du kommenterade bara en massa enskilda småstycken. Gör man så tror jag nog man kan hitta fel i det mesta. Jag föredrar att titta på helheten.


Det är de enskilda småstyckena som utgör helheten. Och när så många detaljer som är viktiga för tesen blir fel, blir helheten bara nys.

Nerloth skrev:
Vad tycker ni om artikeln innehåll som helhet? Ingen annan som läst den som vill kommentera?


Jag slutade läsa när artikelförfattaren påstod att Tolkien hade hittat språkliga bevis för existensen av alver och dvärgar. Skönlitteratur som utger sig för att vara facklitteratur är helt enkelt inte min kopp te.

Nerloth skrev:
Ingen som tycker det är intressant att hela Tolkiens värld kan ha funnits?


Nej. Man kan lika gärna göra en dokumentärserie om hur man reser till främmande världar via magiska garderober, eller hävda att Liliput och Brobdingnag finns på riktigt.

Nerloth skrev:
Och att vi just nu kan befinna oss i slutet av fjärde tidsåldern, som kommer ta slut 2012? Och att detta årtal förekommit hos flera helt åtskilda urkunder, redan för tusentals år sedan? Och att vi detta årtal kan komma att få se otroliga förändringar med världen, som vi inte ens kan föreställa oss? Vem vet kanske valar tar över makten över jorden eller kanske alverna kommer tillbaka eller kanske träden vaknar till liv eller ... eller är det bara jag som tycker det är kul att spekulera i såna här flummerier? :)


Jag har inget emot sådana flummerier :) -- så länge de inte presenteras som fakta, som i den här texten. Titta på världen i Shadowrun, t. ex. (fast där har de tydligen fått årtalet "fel" eftersom den stora förändringen inträffar 24 december 2011 där).

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 9:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Nerloth skrev:
Okej, det var bättre. Fast du kommenterade bara en massa enskilda småstycken. Gör man så tror jag nog man kan hitta fel i det mesta. Jag föredrar att titta på helheten.

Vad tycker ni om artikeln innehåll som helhet? Ingen annan som läst den som vill kommentera?

Ingen som tycker det är intressant att hela Tolkiens värld kan ha funnits? Och att vi just nu kan befinna oss i slutet av fjärde tidsåldern, som kommer ta slut 2012? Och att detta årtal förekommit hos flera helt åtskilda urkunder, redan för tusentals år sedan? Och att vi detta årtal kan komma att få se otroliga förändringar med världen, som vi inte ens kan föreställa oss? Vem vet kanske valar tar över makten över jorden eller kanske alverna kommer tillbaka eller kanske träden vaknar till liv eller ... eller är det bara jag som tycker det är kul att spekulera i såna här flummerier? :)


För tusan, när jag kommenterar helheten i min första post så är det inte bra, när jag går in på detaljer i min andra post är det inte heller bra. Hur ska du ha det? :?

OK, jag fortsätter med min slakt av dumheterna. I stort sett hela sida fem och halva sidan sex återberättar historien om Numenor och drar den häpnadsvckande slutsatsen att Tolkien inspirerats av Atlantislegenden. Jösses, sicket snilledrag! :roll: Det kan man räkna ut med röven och en bit krita... men därmed inte sagt att Atlantis har någon form av verklighetsbakgrund, iallafall inte i den semireligiösa form som antyds i artikeln.

Citera:
Throughout alchemical lore one finds story after story of this type of testing of the adept. As the Ages unfold and the forces of darkness and densification spread, there are constant warnings given concerning the use of power for personal gain. The seduction of the Satanic forces and the implanting of the desire to close oneself to wonders of the world of spirit and reign supreme in the material world are recurrent themes in the literature. The agonizing results of corruption of the soul of the adept by the dark powers are constantly elucidated. This degeneration in our current Age of a deeply spiritually oriented and genuine sub-creative Art, handed down through the Ages from Master to student in an unbroken line of transmission into a mere display of power and dominion over the forces of nature for personal benefit and aggrandizement, is what has given the Great Art of Alchemy such a negative connotation in some circles.


Det är inte bara i "alchemical lore", (översättning: avancerat nys), som historien om "prövningen av lärljungen" förekommer. Temat är ungefär lika orginellt som "boy meets girl" genom världens myter, historier och religioner. Bah! Vad som ger alkemin dess "negative connotation" är inte något kvasispirituellt mumbo-jumbo, utan det faktum att det propagerar för en historieskrivning och verklighetssyn som ligger så långt från verkligheten så att den inte kan ses med teleskop en stjärnklar natt!

Citera:
As Tolkien nursed his wounds he contemplated his personal experience of the terrors of this Age of Iron, death and destruction. His deep Catholicism and his intuitive artistic spirit combined to create this story of the end of the Third Age and the dawn of the Fourth Age. The Lord of the Rings also acted as a warning that our Age was also going to end soon. This is why Tolkien bristled whenever a critic or reader attempted to imply that The Lord of the Rings was an allegory. To Tolkien, Lord of the Rings was a mythical reimagining of the history of Europe 6,000 ­7,000 years ago.


Ah. En sak som tomten fick rätt. Tolkien avskydde alla försök att använda hans berättelse som en allegori. Givetvis misslyckas - vad annars - Weidner med att dra den logiska slutsatsen att även hans egen hokus-pokus-allegori skulle mötts med djup motvilja.

Alkemi utger sig för att ge en "sann" beskrivning av jordens, och mänsklighetens historia för de senaste 26 000 åren. Tråkigt nog finns det ingenting som stöder deras historieskrivning, deras hypoteser om mänsklighetens och civilisationens utveckling et cetera. Enligt mig betyder det att alkemin är en marginellt större hög med skit än den jag såg vid senaste besöket på elefanthuset i Kolmårdens djurpark, men ungefär lika substantiell vad beträffar tänkvärt innehåll.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010