Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 15, 2024 12:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skäggiga Alver
InläggPostat: mån nov 03, 2003 8:53 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag läste i någon artikel på Tolkiens Arda, i vilken Jacksons filmer kritiserades. En av sakerna författaren klagade på är att en av Alverna vid Elronds rådslag har skägg. Författaren hävdade att inga Alver har skägg.

Det står dock klart och tydligt i LotR, bok VI, kapitel IX, The Grey Havens:"As they came to the gates Círdan the Shipwright came forth to greet them. Very tall he was and his beard was long, and he was grey and old....."

Círdan är dock den ende Alv som nämns i LotR, TH, Silmarillion eller UT som har skägg (av någon anledning har Jag dock alltid föreställt Mig Beleg med skägg). Så Jag undrar; nämner Tolkien, i HoME eller sina brev, några andra skäggiga Alver, eller är Círdans skägg något unikt eller möjligtvis ett misstag?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 8:59 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
det jag hört är att Círdan var den enda alv som var tillräcklgt gammal för att får skägg, men så vitt jag vet var han inte den äldsta alven. Eller?

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:15 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Círdan kan mycket väl ha varit den äldste Alven i Middle-Earth. Han kanske tillochmed har varit med ända sedan Alverna vaknade. Men han kan inte ha varit så mycket äldre än Glorfindel och Glorfindel har ju inget skägg. Och ingen av Alverna i Silmarillion har skägg. Alver passar helt enkelt inte i skägg. Jag misstänker att det var en miss av Tolkien (han har ju gjort andra också).

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:21 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Hmmm.....

Om alver: De var inte odödliga i ordets absoluta bemärkelse. Alver åldras, men mycket långsamt.

Círdans ålder vet man inte, men han kan ha tillhört första generationens alver.


Glorfindel var återfödd, så även om han tillhört den första generationens alver vär hans nuvarande kärl inte alls lika gammalt som Círdans.

En förklaring till Círdans skägg kan vara att han aldrig vilat i Aman, utna att han hela tiden utsatts för rden förslitning som Midgård innebar.

Och alver kaan ha skägg, främst för att Tolkien själv ha skrivit det.

Och utan att vara elak eller så; vilka andra "fel" har du hittat i Tolkiens böcker, Aslak? Det skulle vara kul om du kunde redovisa dem!

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:35 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Gorbadoc Brandybuck t.ex. I första kapitlet i bok I så står det att Drogo Baggins bodde hos sin svärfar Gorbadoc i Brandyhall och att han efter en måltid åkte ut på floden med frugan och att de drunknade. Men släktträden visar att Gorbadoc dog 17 år tidigare. Följaktligen var det sin svåger, "Old Rory" som Drogo bodde hos och inte sin svärfar.

Det ska finnas fler fel, men Jag kommer inte på något just nu.

Jag påstod aldrig att Alver inte kan ha skägg. Jag tycker bara att det är konstigt att det endast nämns en Alv med skägg (fast som sagt så har Jag alltid, av någon anledning, föreställt Mig Beleg med skägg). Meningen med inlägget var ju att få veta om Tolkien nämnt i HoMe eller Letters något om Alvskägg.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 9:40 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Tack för tipset om ett "fel" :-)

Ska kolla upp det!

Jag vill minns att det i Letters någonstans finns en skrivning om att alver kan ha skägg, men jag kommer inte ihåg var just nu...

Trots allt är det så att andra åldern gick hårt åt alvpopulationen, det kan inte ha varit många av den första, andra eller tredje generationens alver som överlevde (av de som stannade i Midgård alltså), därför saknas det med stor sannolikhet alver som är gamla nog för att ha skägg, skulle jag tro.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2003 11:21 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Efter en del grävande har jag hittat följande: tydligen skriver Tolkien i en artikel publicerad i Vinyar Tengwar att Elves did not have beards until they entered their third cycle of life.

Antingen hade Círdan som en av få alver i Midgård hunnit bli tillräckligt gammal för att nå denna tredje cykel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skäggiga Alver
InläggPostat: lör nov 15, 2003 12:07 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Aslak skrev:
Jag läste i någon artikel på Tolkiens Arda, i vilken Jacksons filmer kritiserades. En av sakerna författaren klagade på är att en av Alverna vid Elronds rådslag har skägg.


Jag som hela tiden har trott att de skäggiga typerna på rådslaget är människor, och undrat varför det är så många människor med... :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 12:56 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Kollade du inte i böckerna då!?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 1:01 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Mjae... efter rådslaget pågår ju liksom filmen i sisådär två timmar till, och när den är slut har jag hunnit glömma allt jag tänkte "det måste jag kolla upp i boken" när jag såg det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 1:03 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jojo det är förståeligt! Men alverna och människorna är väldigt lika i filmen!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 4:32 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Jag som hela tiden har trott att de skäggiga typerna på rådslaget är människor, och undrat varför det är så många människor med...


Det kanske bör tilläggas att de skäggiga personerna vid Elronds Rådslag är människor, och inte alver! Jag har för mig att jag sett dem benämnda någon gång som Men of Lake Town. Frågan är bara vad de skulle göra där, minns inte om de är med i boken.

De alver som i filmen är med vid Rådslaget är Elrond och hans söner, samt Legolas med följe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 6:45 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
:?: :?: Nu börjar jag bli riktigt förvirrad.. Har tyvärr inte boken här, men jag får läsa stycket så fort jag kan. Jag har inget minne av några andra människor än Aragorn och Boromir vid rådslaget, tror jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 16, 2003 11:13 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Saxat från transkriberingen av filmens manus (som finns över hela nätet, men som jag tror ursprungligen härstammar från www.imladris.net:)

Citera:
<Frodo rises and lays the Ring on the pedestal and returns to his seat>
<People starts whispering>

Boromir: So it is true...

Man of Laketown: The Doom of Men

Boromir: <shakes head> It is a gift. A gift to the foes of Mordor...

De som skrivit ihop den här transkriberingen trodde alltså (säkert på goda grunder) att det fanns minst en "Man of Laketown" vid rådslaget.


Men, som vanligt, observera att detta alltså är filmen. Det har ju inget med att göra hur det är i boken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010