Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 12:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dödlig eller ej?
InläggPostat: ons nov 05, 2003 9:21 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons nov 05, 2003 8:52 pm
Inlägg: 6
En av de grejer jag facineras mest av i Tolkiens värld är skillnaden mellan alvernas och människornas öden. Och de personer som korsar gränserna eller åtminstone får välja hur de vill ha det.

"som köttets väg ska gå" i ringversen är nog i mitt tycke Ohlmarks bästa bidrag till böckerna.

Hur hade ni valt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 9:40 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag skulle nog välja att bli Alv. Evigt liv låter inte alltför dumt. Och skulle det visa sig vara tråkigt så kan man ju alltid ta livet av sig eller stupa i strid.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 9:46 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons nov 05, 2003 8:52 pm
Inlägg: 6
Är det inte just det man inte kan? Eller har jag fattat grejen fel?

Alltså, ta död på sig ja, men bara för att snart återvända.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 9:55 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Stoor skrev:
Är det inte just det man inte kan? Eller har jag fattat grejen fel?


Man kommer till Halls of Mandos när man dör. Men det gör människor också.

Stoor skrev:
Alltså, ta död på sig ja, men bara för att snart återvända.


De enda som har återvänt är Beren, Glorfindel coh Gandalf.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 9:57 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Hmm, jag vet faktiskt inte. Jag vill självklart inte dö men jag vet inte om jag skulle vilja leva tills jorden går under. livet är ju ganska dyrköpt eftersom du förr eller senare dör, å hur kul e det på en skala? Man kanske skulle va alv å ta livet av ssig som Aslak sa att man kunde m det skule va tråkigt, men å andra sidan kommer man i sånna fall återfödas efter ett tag, å då får ju själen ändå ingen ro.

Hur hade du själv valt Stoor??

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 10:08 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Hade helt klart valt att vara alv. I för sig blir det väl lite långtråkigt, men man får ju superduper syn i stället! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 10:54 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 01, 2003 7:45 pm
Inlägg: 57
Ort: Alvesta
Skulle valt att vara människa, jag hade nog tyckt det var hemskt långtråkigt att vandra omkring på jorden för evigt :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 10:59 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag skulle inte tveka en sekund, klart jag skulle bli alv!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:03 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Stoor skrev:
Är det inte just det man inte kan? Eller har jag fattat grejen fel?

Alltså, ta död på sig ja, men bara för att snart återvända.


Om man FÅR återvända eller ej bestämmer Mandos men jag tror inte du måste återvända utan om du inte vill slipper du nog.


Aslak skrev:
De enda som har återvänt är Beren, Glorfindel coh Gandalf.


För det första var Gandalf ingen alv så han kom troligen aldrig till Mandos salar utan ingen vet vart ainur färdas när de dör! Och det är säkert många fler som återfötts fast allas namn står inte uppskriva någonstans!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 11:16 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Mattias skrev:
För det första var Gandalf ingen alv så han kom troligen aldrig till Mandos salar utan ingen vet vart ainur färdas när de dör!


Jag vet att han inte var någon Alv. Dock, om ingen vet exakt vart Ainur tar vägen så är det inte alls omöjligt att även de kommer till Mandos. Jag nämnde dock Gandalf för att han, tillsammans med Beren och Glorfindel är de enda som har återvänt till Middle-Earth efter att ha dött där. Förmodligen så är de de enda som har gjort det. Vore det en vanlig företeelse så skulle Tolkien ha nämnt det någonstans.

Men i viss mån så "återuppstår" ju Alverna. De får ju, medan de vistas i Mandos, ströva omkring fritt i Valinor.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2003 11:39 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons nov 05, 2003 8:52 pm
Inlägg: 6
Jag gillar kontrasten mellan alverna och människorna.

Alvernas långa liv, att de har god koll på vad som händer efter döden, (Hur mycket lättare blir det att utmana Morgoth på duell när man har sju extraliv?) deras stora krafter och allmänädelhet.

Detta i kontrast till människorna som lever i jämfört med alverna korta, våldsamma och obehagliga liv. Ständigt jagade av döden, som de flesta av dem uppfattar som något väldigt osäkert och skrämmande.

Trots detta så framställer Tolkien döden som en gåva till människorna, kanske tillsammans med en större möjlighet att forma sitt eget öde?

Jag skulle nog välja det mänskliga livet, men det är lätt att säga 23 år gammal med 50 förväntade friska år kvar. Kan jag återkomma med svar år 2058?

Apropå detta med självmord som en utväg för alverna. Jag tycker inte det känns särskilt alviskt att begå självmord. Min gissning är att världen, valar, Eru, inte skulle godkänna en sådan lösning. Det pratas väl en del om detta i samband med Denethors död? Att självmord är inget en hederlig karl sysslar med.

Vilket öde Mandos och gänget har i beredskap för Maglor och Maedros eller vad Fëanors äldsta söner nu hette kan man väl mest gissa runt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 12:57 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Stoor skrev:
Vilket öde Mandos och gänget har i beredskap för Maglor och Maedros eller vad Fëanors äldsta söner nu hette kan man väl mest gissa runt.


Samma öde som för Fëanor själv och resten av sönerna.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 2:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Aslak skrev:
Mattias skrev:
För det första var Gandalf ingen alv så han kom troligen aldrig till Mandos salar utan ingen vet vart ainur färdas när de dör!


Jag vet att han inte var någon Alv. Dock, om ingen vet exakt vart Ainur tar vägen så är det inte alls omöjligt att även de kommer till Mandos. Jag nämnde dock Gandalf för att han, tillsammans med Beren och Glorfindel är de enda som har återvänt till Middle-Earth efter att ha dött där. Förmodligen så är de de enda som har gjort det. Vore det en vanlig företeelse så skulle Tolkien ha nämnt det någonstans.

Men i viss mån så "återuppstår" ju Alverna. De får ju, medan de vistas i Mandos, ströva omkring fritt i Valinor.


Jag läste lite igår och blev påmind om en sak jag totalt missade när jag skrev mitt förra inlägg. Det är att ainur inte kan dö!!! De kan förlora sin fysiska kropp, och när det gjort det sänts dom tillbaka till sin ursprungliga herre för att dömmas av denna. Gandalf fick då en ny kropp av Manwë vilken inte skett någon tidigare gång. Alttså har Sauron och Saruman båda skickats till Aulë för att av han dömmas.

Jag har dock fattat det som om att det inte är någon ovanlig företelese att alver återföds. Kan dock inte backa upp detta med nått då jag ej kommerihåg vad jag läste när jag fick den uppfattningen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 4:33 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Mycket intressant.

Mattias skrev:
Alttså har Sauron och Saruman båda skickats till Aulë för att av han dömmas


Men varför skulle Sauron skickas till Aulë? Visst han var en av Aulës Maiar föru men han bytte ju till Melkor. Bara för att Melkor är borta så borde ju inte Sauron automatiskt gå tillbaka till Aulë. Istället så borde han väl få dela Melkors straff.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 2:07 am 
Offline
Östring

Blev medlem: mån nov 03, 2003 1:14 am
Inlägg: 45
På tal om Saruman, så fick han väl inte alls komma till Valinor. Frodo och de andra såg ju faktiskt hans själ lösgöras från kroppen, men hur sedan en avvisande vind från väst upplöste den. Jag tolkade det alltid som att Saruman nekades att komma tillbaka och få en ny kropp.

_________________
And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010